Köpa Offroad 125:a

Hittade denna som tilltalande mig, dock tycker jag att rally tornet sitter lite långt fram eller det känns tomt mellan styret och rutan. Det nerdragna avgassystemet känns lite onödigt men det tillhör väl själva utseendet.

Undra om det blir märkbar effektökning med en 150 cc eller 185 cc cylinder, kam, avgassystem och större förgasare?

Det korta svaret; nä…
Det långa svaret; Ja, det blir lite skillnad men det är fortfarande som att sminka en gris..,
Eftersom effekten är väldigt låg från början så blir den procentuella ökningen hyfsat stor men den reella effekten väldigt liten.
Det enda som händer när man gasar är att lyset lyser lite starkare…🙂

Det blev en XT125R, drygt 600 mil på mätaren. Verkar vara i bra skick men jag upptäckte att den har glädjemätare deluxe till hastighetsmätare, tyckte det kändes ut att gå sakta vid provkörningen men tänkte inte så mycket mer på detta då hojen i övrigt verkade gå bra (trimmad moped) .

Blev en kort testkörning då vi kom hem och då jag låg bakom med KLR:en och i typ 80 km/h visade XT mätaren tydligen 100 km/h vilket ju är lite häftig felvisning och då vet jag att KLR:en visar några km/h för lite mot GPS:en. Ska kolla om jag kan hitta nåt uppenbart fel men lite skumt att den visar för mycket. Annars blir väl det ett vinterprojekt att byta mätaren.

Nu ska den få en allmän genomgång med lite översyn och oljebyte. Hur som helst känns denna som ett mycket vettigare köp än en EU-moppe.

20260426_195831.jpg

Hej !
Det finns två inställningar i displayen för 125R resp. 125X och man får rejäl felvisning om
det är fel mode inställt. Så mitt tips är att kolla vid uppstart att det står Enduro och inte
Motard, som en första åtgärd. (Sen är det lite glädjemätare även med rätt inställning men
det får man väl leva med.)

Hälsn. Mikael

Hej !
Det finns två inställningar i displayen för 125R resp. 125X och man får rejäl felvisning om
det är fel mode inställt. Så mitt tips är att kolla vid uppstart att det står Enduro och inte
Motard, som en första åtgärd. (Sen är det lite glädjemätare även med rätt inställning men
det får man väl leva med.)

Hälsn. Mikael

På morgon så räknade jag ut att felvisningen verkar stämma om mätaren är för 17" hjul men har 21". Jag har försökt googla hur man kan ändra detta men inte hittat detta om jag nu minns rätt står det nån förkortning med några bokstäver som börjar på M i vänster övre hörn på displayen då man slår på tändningen.

Får kolla lite på detta i logon då jag tänkte försöka hinna med ett oljebyte. Tyvärr fanns ingen instruktionsbok med men jag har hittat en service manual till hojen.

Tackar, så man ska koppla loss batteriet och sen koppla på det igen, slå på tändningen och välja enduro eller motad med den blåa knappen på styret. Får testa imorgon.

Under denna hojs 18 åriga liv lär det vara bytt batteri nån gång så då är det väl troligt att det blivit fel då.

Tog det härifrån om det är mer du vill kolla.

Än en gång tack, jag hittade den sidan men det är ju så jäkla jobbigt att hitta i digitala dokument så jag missade detta. Nån som vet hur den sidan funkar man måste ju regga ett kreditkort för att komma åt gratis perioden för att kunna ladda ner manualen, jag hade gärna fått ner den och sen skrivit ut den på papper då jag tycker det är så mycket lättare att hitta i en pappers manual.

Har skärmdumpat ner sidorna om instrumenteringen men det är ju ett jäkla jobb om man ska ha ner hela manualen.

Last edited:
Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...