Köpa Offroad 125:a

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lyckades tala förstånd med grabben att skippa AM kortet och istället vänta ett år och ta A1. Tänker att det är lika bra att börja fundera på en lämplig 125:a.

Jag vet av en 2008:a Honda XT125 som gått ca 60 mil sen ny, dock blir jag lite tveksam till den efter att googlat då den bara verkar ha 11.4 hp. Jag misstänker att dom där 3.6 hästarna märks på just en 125:a som redan är klen mot en dom ligger på 21kW.

Vad ska man söka efter för A1 hoj som går att köra både grus och asfalt med?

Bra tråd, jag går i liknande tankar med grabben. Han har dock haft AM-kort i snart 1 år och är hyffsat trafikvan.

Jag tänker lite på det där med ABS från ett säkerhetsperspektiv också. (Fram är ändå användbart offroad).

De som jag/vi kollar på just nu är
* Aprilia RX125 (ABS fram från 2018)
* QJ Motor COV125 (Ny modell för 2026)
* Yamaha WR125R (ABS från 2026)

Jag upplever dock att samtliga är dyra och att köpa nytt är inte aktuellt. Generellt marknaden på A1 offroad ganska tom just nu. Många säljer äldre A1 med effekt över lagliga 15hk, men vi vill hålla oss på den lagliga sidan (tillsvidare). :)

Lyckades tala förstånd med grabben att skippa AM kortet och istället vänta ett år och ta A1. Tänker att det är lika bra att börja fundera på en lämplig 125:a.

Jag vet av en 2008:a Honda XT125 som gått ca 60 mil sen ny, dock blir jag lite tveksam till den efter att googlat då den bara verkar ha 11.4 hp. Jag misstänker att dom där 3.6 hästarna märks på just en 125:a som redan är klen mot en dom ligger på 21kW.

Tycker ni ska satsa på en Stark Varg, den är reggad för A1 kort och får köras av en 16-åring. Med 80 hästar så blir han ju fränast i kvarteret... 😃😎

(Personligen hoppas jag att de stänger den möjligheten snarast...😬)

Antar du menar XR125 eftersom du skriver Honda (XT = Yamaha)...?
Gjorde samma resa med min grabb när han var 16 och införskaffade då föregångaren till den du kikar på - Honda XLR125.
Ungefär samma hoj skulle jag tro.
Lite iakttagelser från mig:
* Löjligt lättkörd
* Driftsäker
* Funkade både på grus o asfalt (undvik allt över 70-vägar)
* Sanslöst trött

Tyvärr tröttnade sonen så snart nyhetens behag hade lagt sig och det blev aldrig något körkort (än!).
Hoppas du lyckas bättre med din avkomma...
:tummenupp

XSR125 (inte offroadmodellen alltså) är kul att köra. Vet inte om XT125R har samma motor men troligen bör den väl gå som en tidig DT125LC, tror de hade 16 hästar uppgivet då. Jag minns att Suzuki TS125ER (tvåtaktare från "våran" tid) var så slö att man blev andfådd på landsvägen. Jag hade kollat in Yamaha XT125R om jag letade offroad till barnen.

Tycker ni ska satsa på en Stark Varg, den är reggad för A1 kort och får köras av en 16-åring. Med 80 hästar så blir han ju fränast i kvarteret... 😃😎

(Personligen hoppas jag att de stänger den möjligheten snarast...😬)

Men då kör han ju ifrån mig på min slöa KLR650C😉

Antar du menar XR125 eftersom du skriver Honda (XT = Yamaha)...?
Gjorde samma resa med min grabb när han var 16 och införskaffade då föregångaren till den du kikar på - Honda XLR125.
Ungefär samma hoj skulle jag tro.
Lite iakttagelser från mig:
* Löjligt lättkörd
* Driftsäker
* Funkade både på grus o asfalt (undvik allt över 70-vägar)
* Sanslöst trött

Tyvärr tröttnade sonen så snart nyhetens behag hade lagt sig och det blev aldrig något körkort (än!).
:tummenupp

Precis det ska vara XR125L tror även att det ska vara om jag minns rätt. Den verkar ju i princip bara vara en lite större version av den Honda CRF100F som han har nu.

Inte nån slö xt!
Sån här hade min grabb när han var 16 bast! supernöjd med den :)

View attachment 527539

Är den laglig att köra på dagens A1 kort?

XSR125 (inte offroadmodellen alltså) är kul att köra. Vet inte om XT125R har samma motor men troligen bör den väl gå som en tidig DT125LC, tror de hade 16 hästar uppgivet då. Jag minns att Suzuki TS125ER (tvåtaktare från "våran" tid) var så slö att man blev andfådd på landsvägen. Jag hade kollat in Yamaha XT125R om jag letade offroad till barnen.

Det jäkligt verkar ju att hitta dessa beggade, nytt känns ut som dyrt.

Hur är det att strypa äldre 125:or, är det möjligt att strypa dom och besikta så dom blir lagliga att köra på A1?

Annars verkar ju de offroad 125:or som är till salu ha motadhjul. Vi är ju ute efter 21" framhjul.

Det är lugnt, ställ in Mode 1 på 15 hästar och 50% motorbroms och berätta inte att det finns fyra modes till som man ställa in precis som man vill. Du kan ju tejpa över knappen på styret?

Misstänker att pojken kan googla fram att det går att byta körläge😉

Är det verkligen så att man får köra en 80 hp Varg på A1 utan att den ska spärras?

...Sanslöst trött
Vi insåg lyckligtvis innan vi köpte, att lagliga A1-hojar suger, så det blev en olaglig som sonen hade mycket skoj med.

Men då kör han ju ifrån mig på min slöa KLR650C😉

Precis det ska vara XR125L tror även att det ska vara om jag minns rätt. Den verkar ju i princip bara vara en lite större version av den Honda CRF100F som han har nu.

Är den laglig att köra på dagens A1 kort?

Det jäkligt verkar ju att hitta dessa beggade, nytt känns ut som dyrt.
Ja , han körde upp på DTn 2015 för A1 kortet inga problem!

Går en DT125 att strypa? Tänker om man ska köra upp, har man otur kollar dom väl regbesviset och då är det väl kört.

Tvåtakt är ju annars befriande enkelt att hålla på med ich ska han bara hålla sig i grannkommunerna är den nog betydligt roligare men hur är det att ligga på långkörning med en liten tvåtaktare jämfört med en fyrtaktare? Tänker att det nog kan bli nån längre svängar för honom ner mot Sundsvall.

Går en DT125 att strypa? Tänker om man ska köra upp, har man otur kollar dom väl regbesviset och då är det väl kört.

Tvåtakt är ju annars befriande enkelt att hålla på med ich ska han bara hålla sig i grannkommunerna är den nog betydligt roligare men hur är det att ligga på långkörning med en liten tvåtaktare jämfört med en fyrtaktare? Tänker att det nog kan bli nån längre svängar för honom ner mot Sundsvall.
Nä varför ska du strypa de är ju redan reggade för 11 Kw :va
Ja långa motorväg sträckor är den kanske inte byggd för..:)
Men allt går ju när man är ung och odödlig!

Kan kanske numera idag, vara svårt att hitta ett finare exemplar! Men du kan ju alltid slänga iväg en blänkare till Laidback eller Nisse Ht om de har någon till salu i Gömmorna! ;)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back