När man läser om lithiumbatterier för att ersätta original bly/syra så står det ju att man måste använda laddare avsedd för lithiumbatterier. Inte konstigt i sig.
Däremot, hojens elektronik lär ju däremot INTE vara anpassad för lithium. Förvisso är ju körtid kortare än underhållsladdningstid t ex men ändå. Varför är det viktigt i ena fallet men inte det andra?
Därför standard likriktare - regulator på hojen är av typen konstant spänning, idag ca 14,3 Volt.
Den här typen av MC laddare (konstantspänningsladdare) fungerar utmärkt med både bly och litiumbatteri. Enda risken är att med nästan tomt batteri kan laddströmmen med Litiumbatteri teoretiskt bli för stor.
Motsatsen är de patenterade smarta laddare som köps av amatörer på våren med dött batteri i hojen. Laddare som kan försöka få igång batteriet med strömstötar / högspänningspulser och nyuppfunnet och självklart patenterat, Patent säljer !
Eller som när M. kopplade en gammal laddare till ett litiumbatteri över vintern. Laddaren var av typen likriktad växelström som med Medelvärde 12,7 Volt kan
ha en toppspänning på 12,7 x roten ur 2 = 12,7 x 1,41 = 17,9 VDC.
Jag tror laddaren
var inkopplad 15 minuter / dygn under vintern. Litium Batteriet var helt dött till våren. Det hade inte tålt att laddas med spänning upp mot 17 Volt i 15 minuter/dygn.
För Litiumbatteriet hade ju jämfört med bly nästan obefintliga förluster. Med den här laddaren hade det kanske räckt med
5 sekunders inkoppling / dygn under vintern för täcka förlusterna i Litiumbatteriet under vintern.
Proffsen har 13,8 Volt konstantspänningsladdare till vinterunderhållet.
Och friskt batteri / friska batterier till våren.
Inget behov av en Smart Patenterad Högteknologiladdare till säsongstarten 1:a April.
Fast, reliable answers and still in trust: Qwant does not store your search data, does not sell your personal data and is hosted in Europe.
www.qwant.com
Glad amatör som jag är laddar jag med 13,8 Volt !