Byta typ av batteri och byta till LED i bakljus?

När man läser om lithiumbatterier för att ersätta original bly/syra så står det ju att man måste använda laddare avsedd för lithiumbatterier. Inte konstigt i sig.

Däremot, hojens elektronik lär ju däremot INTE vara anpassad för lithium. Förvisso är ju körtid kortare än underhållsladdningstid t ex men ändå. Varför är det viktigt i ena fallet men inte det andra?
Fast kör man t.ex. 100 mil på en dag på hojresa så blir det en hel del timmars laddning…
Har batteriet bara BMS (battery management system) som läser av de olika cellerna och fördelar energin så funkar gammeldags laddning eller jämn(?) laddning från hojens generator och laddregulator.
Men rekommendationen att ha speciell litiumladdare är nog en säkerhetsgrej från laddarnas tillverkare, de vet ju inte vilka alla möjliga litiumbatterier som kunderna försöker ladda.
Samt en modern intelligent laddare som pulsar spänning och allt det där för vanliga blybatterier kan vara direkt förödande för litiumjonbatterier.

Precis, då tolkade jag ditt matematiska svar rätt.

Inget problem förmodligen då, inte ens på Bonneville salt flats? 🤣
Har man kommit till Bonneville salt flats har man nog skippat både generator, likriktare och regulator och kör med engångs drönarbatteri av typen Litium-Svavel för spara vikt.
Men vad vet jag ? :va

När man läser om lithiumbatterier för att ersätta original bly/syra så står det ju att man måste använda laddare avsedd för lithiumbatterier. Inte konstigt i sig.

Däremot, hojens elektronik lär ju däremot INTE vara anpassad för lithium. Förvisso är ju körtid kortare än underhållsladdningstid t ex men ändå. Varför är det viktigt i ena fallet men inte det andra?
Därför standard likriktare - regulator på hojen är av typen konstant spänning, idag ca 14,3 Volt.
Den här typen av MC laddare (konstantspänningsladdare) fungerar utmärkt med både bly och litiumbatteri. Enda risken är att med nästan tomt batteri kan laddströmmen med Litiumbatteri teoretiskt bli för stor.

Motsatsen är de patenterade smarta laddare som köps av amatörer på våren med dött batteri i hojen. Laddare som kan försöka få igång batteriet med strömstötar / högspänningspulser och nyuppfunnet och självklart patenterat, Patent säljer !
Eller som när M. kopplade en gammal laddare till ett litiumbatteri över vintern. Laddaren var av typen likriktad växelström som med Medelvärde 12,7 Volt kan
ha en toppspänning på 12,7 x roten ur 2 = 12,7 x 1,41 = 17,9 VDC.
Jag tror laddaren var inkopplad 15 minuter / dygn under vintern. Litium Batteriet var helt dött till våren. Det hade inte tålt att laddas med spänning upp mot 17 Volt i 15 minuter/dygn.
För Litiumbatteriet hade ju jämfört med bly nästan obefintliga förluster. Med den här laddaren hade det kanske räckt med 5 sekunders inkoppling / dygn under vintern för täcka förlusterna i Litiumbatteriet under vintern.
Proffsen har 13,8 Volt konstantspänningsladdare till vinterunderhållet.
Och friskt batteri / friska batterier till våren.
Inget behov av en Smart Patenterad Högteknologiladdare till säsongstarten 1:a April.

Last edited:
Fick min UR-SR-106 levererad idag men insåg att jag måste lyfta på tanken för att komma åt kontakten till mackapären så jag får vänta tills jag kört upp lite soppa (den är knökfull med Aspen Classic efter vinterförvaringen).

Fick min UR-SR-106 levererad idag men insåg att jag måste lyfta på tanken för att komma åt kontakten till mackapären så jag får vänta tills jag kört upp lite soppa (den är knökfull med Aspen Classic efter vinterförvaringen).
Vad är det? Orm-olja?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back