Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Går det så går det !Varför helt enkelt inte bara stoppa i ett litiumbatteri? Litet, lätt, hög ström, ungefär exakt dom krav du/ni har. Och du kan vända det precis hur du vill.
Måste ju räcka till, originalet till GS1000 är ju 210A.Mitt 4AH Landport Litium har 280CCA.
Fin snurr.
Inlägg 10#
View attachment 526532View attachment 526533
Kan vi inte sluta att använda blybatterier i motorcyklar, det är ju lika korkat som att ha stålram?Mitt 4AH Landport Litium har 280CCA.
Fin snurr...
Med tanke på att moderna elbilar har värmepumpar för hålla uppe batteritemperaturen och batterivärmningsvätska som cirkulerar runt batteriet så känns det rätt vettigt att behålla blybatterier för de som använder hojen på vintern.Kan vi inte sluta att använda blybatterier i motorcyklar, det är ju lika korkat som att ha stålram?
Du har så rätt.Med tanke på att moderna elbilar har värmepumpar för hålla uppe batteritemperaturen och batterivärmningsvätska som cirkulerar runt batteriet så känns det rätt vettigt att behålla blybatterier för de som använder hojen på vintern.
Att det finns Litiumbatterier till MC med 280CCA (alltså 280 Ampere enligt CCA reglerna vid -18C) beror på att det kommit alternativa metoder testa blybatterier till att testa vid -18C.
Jag tror bla annat att en metod att testa blybatterier godkänner VALFRI temperatur för göra testet och den ström batteriet då klarar räknas om till vad ett blybatteri klarar vid -18C.
Och sedan har Litiumbatteritillverkarna kommit på iden att använda en metod anpassad till blybatterier till Litiumbatterier för MC. Och då blir det jättebra CCA värden för Litiumbatteri.
Men det gör ju inte ett Litiumbatteri lämpligt för en året runt hoj i Norrland.
Eller har jag totalt fel ? Moderna snöskotrar har 100% Litiumbatterier ?
Men för oss som bara kör MC när det är PLUS Celsiusgrader ute är det inget problem med Litium.
Citat:
Cold temperature reduces the efficiency of all batteries and affects rapid-testing. Although a battery may function below freezing, charge acceptance is reduced and charge times must be prolonged by lowering the current. Some chargers do this automatically; if not certain, do not charge Li-ion batteries below freezing.
slut citat
![]()
Battery Test Methods
This growing dependency on batteries requires advancements in diagnostics to observe capacity loss to maintain reliability as the capacity declines,…www.batteryuniversity.com
Det finns en metod som heter MCA. Den är väldigt lik CCA, men testet görs vid 0 C i.s.f. vid 0 F.en massa om mätmetoder.
Hur mycket ström drar din hoj när den vilar?...Biltema senaste blåa smartaddare med minne som du rekommenderade fungerar ypperligt.
Den har jag haft kopplad till en veckotimer under säsongen och typ bara kört laddning 15 min åt gången Måndag,Onsdag,Fredag...
Jo, jag skrev att trackern sög ur onormalt.Hur mycket ström drar din hoj när den vilar?
Min moderna hoj drar 1.4 mA när den står, så jag laddar inte under pågående säsong....nu hoppas jag det räcker med en kvart i veckans laddning.
Min GSX1300R drar ca 0,8mA. Sprint RS drog ca 2 mA från batteriet om jag minns rätt. Konstantspänningsladdaren som håller blybatteriet i GSX1300R vid ca 13,7 Volt ger ca 10mA till hojen. Dvs blybatteriet behöver ca 10mA för att inte tappa spänning, hojen ca 1mA.Hur mycket ström drar din hoj när den vilar?
Är det mätbart? Låter kanske som en dum fråga men jag försökte mäta förut om jag hade något "parasitic draw" men gjorde antagligen fel eller rättare sagt gjorde fel eftersom hojens batteri var dött efter 2 veckor typ med Trackern så något måste ju ha hänt med den. Den var dessutom i sk viloläge.Min moderna hoj drar 1.4 mA när den står, så jag laddar inte under pågående säsong.
Att mäta hur mycket hojen drar är enkelt, att mäta batteriets interna läckage är klurigare.Är det mätbart?...
Larm?Min moderna hoj drar 1.4 mA när den står, så jag laddar inte under pågående säsong.
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot De flesta nav... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller
Allt om MC åkte till Malaga... |