Kinahojar coming up

Eftersom denna hojtyp ändå ligger nära hjärtat för alla medlemmar här så tänkte jag lägga upp lite info om den.

Great Wall Motor, GWM SOUL S2000
Som ni ser hämtar den ju inspiration från klassiker som R1, GSX-R1000, Hayabusa, ZX-12R... Den är absolut inte en kopia av någon Honda eller nått sånt... 🙄

View attachment 525166
View attachment 525167
View attachment 525168

2 liters boxer 8a, med 8a växlar i en dual cluth låda med egen backväxel
sån vill jag ha, men den kommer väl inte hit. o priset, 30000 dollar + tull o moms

Min Caballero 500 Rally kvalar väl in i kines-klassen? Den är ritad och förmodligen ihopsatt av Fantic, Italien, men har delar från lite av varje, bla motorn från Zongshen och gud vet vad mer. Gaffeln är tydligen Yamaha. Hur som helst en festlig röra som ser och känns väldigt 'rå'.

IMG_1857.JPG

Ser att Fantic gjort lite ändringar i sin Caballero 500, nu mer annat rörskydd, och i vacker blåmetallic. Med mera har den fått ett större framhjul på 21 tum (mot tidigare 19), helt ny motor (Minarelli) .. mer mera. Kolla:

Vi har tydligen inte fått den nya varianten här i sverige ännu. Dom vill väl sälja klart den äldre modellen.

Gjorde en liten visuell jämförelse. Den nya modellen är mer "krossig" jämfört med den hittills, som är mer som en supermoto med det något mindre framhjulet.

2024-2026 comp.jpg

Qj Motor SRK 921 - ny fyrcylindrig nakenmodell från Kina. 127 hästar får släpa på 218 fulltankade kilon. Brembobromsar och Marzocchi-fjädring. Kostar i Storbritannien 8699 pund, borde väl kunna bli runt 110.000 i Sverige antar jag? Särskilt snygg är den kanske inte men det är väl inte konkurrenterna heller ...https://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2026/february/qjmotor-srk921/
- Tjock bönsyrsa är första associationen jag fick upp.

Jag kan inte något om adventure-hojar, men Fortnine tycker att kineserna gör det mesta rätt med den här sprättarhojen:

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!