Kawasaki KLX 230

Nästan för fin olja för den här hojen men det är ju den som används mest och går året om. Otroligt bra maskin. Väldigt lätt att serva. Förutom fjädern som trycker ut oljefiltret. Det krävde att man la hojen på sidan och sen monterade filtret. Glömde krama ur filtret efter inoljning och den stackarn fick ingen luft. Tog några minuter innan jag kom på varför den inte startade. 🤦
IMG_20250731_184110989_HDR.jpg
IMG_20250731_184510721_HDR.jpg

Nästan för fin olja för den här hojen men det är ju den som används mest och går året om. Otroligt bra maskin. Väldigt lätt att serva. Förutom fjädern som trycker ut oljefiltret. Det krävde att man la hojen på sidan och sen monterade filtret. Glömde krama ur filtret efter inoljning och den stackarn fick ingen luft. Tog några minuter innan jag kom på varför den inte startade. 🤦
View attachment 519150
View attachment 519152
Jag har kört 400 mil med min nu, har inte tittat på luftfiltret en enda gång. Kanske ska ta det som vinterpyssel :)

View attachment 519150
View attachment 519152
Jag har ett litet tips till dig om den där fjädern bakom oljefiltret. Man behöver inte lägga hojen ner även om det är enklast att göra så. Du kan luta hojen lite extra på stödet, typ på en liten backe eller om du kör upp hojen på en tjockare bräda tillfälligt för att få mer lutning (räcker med bara ett hjul). Grejen är att ta lite fett på fjädern innan du placerar den, Kawasakis blåa fett funkar som klister. Sedan för du in filtret med locket försiktigt så att fjädern inte flyttas, håller fast locket med ett finger och skruvar fast locket jämnt, båda skruvarna alternerat tills dom sitter.

Du måste torka av fjädern och insidan av filterrummet just där fjädern ska sitta, för att fettet ska fästa. Annars gör ev olja så att fjädern ramlar ner.

Och så det där gamla luftfiltret kan du blåsa av, tvätta, och återanvända. Så länge skummet håller ihop och inte smulas så är det ett dugligt luftfilter.

Jag har ett litet tips till dig om den där fjädern bakom oljefiltret. Man behöver inte lägga hojen ner även om det är enklast att göra så. Du kan luta hojen lite extra på stödet, typ på en liten backe eller om du kör upp hojen på en tjockare bräda tillfälligt för att få mer lutning (räcker med bara ett hjul). Grejen är att ta lite fett på fjädern innan du placerar den, Kawasakis blåa fett funkar som klister. Sedan för du in filtret med locket försiktigt så att fjädern inte flyttas, håller fast locket med ett finger och skruvar fast locket jämnt, båda skruvarna alternerat tills dom sitter.
Ville inte använda fett. Lägga ner är ju lätt.

Ojojoj, ska du ut på isen med din KLX??
Ja det och vill ha grepp så jag kan köra med maskinen ut till jobb i skogen. Svårt ta sig ända fram med skåpbilen. Har ju stått still i flera veckor. Funderar på att åka till slaskträffen nästa helg.

Ja det och vill ha grepp så jag kan köra med maskinen ut till jobb i skogen. Svårt ta sig ända fram med skåpbilen. Har ju stått still i flera veckor. Funderar på att åka till slaskträffen nästa helg.
Men alltså åker folk hoj på vinter?? Annat än is-racing och eventuella experiment? Jag har flera minusgrader här och alla mina hojar är avställda... tror jag.

Men alltså åker folk hoj på vinter?? Annat än is-racing och eventuella experiment? Jag har flera minusgrader här och alla mina hojar är avställda... tror jag.
Med sådana här dubb har du bättre grepp än på sommaren. Ja förutom på asfalt, för då blir det glatt.

Från förra vintern på min Sherco med samma dubbdäck. Tyvärr har jag inte originalet på min mobil så du får hålla till godo med Accept

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back