Elbil eller inte?

Folk är fega när det gäller batteribilar, men de betalar glatt för avgasbilar med tveksam kamdrivning och automatlådor som kan ge upp när som helst.

Det är precis sådana saker som får mig att avstå från att köpa bilar.
Jag kommer aldrig att köpa en Ford med gummisnodd i olja eller en bil med CVT låda oavsett vad dom kallar remmen*

*obskyr referens till japansk biltillverkare som skulle avskeda alla som kallade remmen för rem...

Det är precis sådana saker som får mig att avstå från att köpa bilar.
Jag kommer aldrig att köpa en Ford med gummisnodd i olja eller en bil med CVT låda oavsett vad dom kallar remmen*

*obskyr referens till japansk biltillverkare som skulle avskeda alla som kallade remmen för rem...
Jag hade -20°C i morse så jag tyckte det var skönt med en varm bil att sitta i på väg till jobbet.

Min bil var också varm + att jag fjärrstartade motorn så att vindrutetorkare, spolarmunstycken, säten och ratt var uppvärmda då jag skulle åka iväg. Även speglarna defrostas om jag inte har helt fel 🤔
-21 grader på väg till jobbet.
Men inte heller kollegorna med elbil har haft några större utmaningar. Dock verkar faktiskt laddångesten eskalerat nu i de aningens lägre temperaturerna. Mycket spring för att flytta bilar och byta plats för att ladda...
Nästa bil blir nog elbil oavsett vad jag föredrar, går knappt att rättfärdiga den extra kostnaden en diesel innebär som firmabil.
Tycker SMART 5 lyckats riktigt med interiören och framförallt utrymmet i baksätet. SMART är väl kinestysk = nästan ok 😁

Igår såg jag en elbil som faktiskt lockade lite, men helt utanför min budget... Lotus Emeya. Osäker på vilken version dock - 600 eller 900.

Den låg framför mig inne i stan och tuffade på i bilköer vid ån (Uppsala).2025-emeya-akoya-white-lotus-4ugfsi0lfsk05kbauc-3396408018.jpg

Nästa bil blir nog elbil oavsett vad jag föredrar, går knappt att rättfärdiga den extra kostnaden en diesel innebär som firmabil.

Samma här förmodligen, lite beroende på vilka ICE bilar som blir över i bekantskapskretsen, man måste ju nöta ut det som finns först.

Men nu börjar det finnas begagnade elbilar med lite räckvidd, så det skulle kunna bli en sån också, speciellt som det nog är några år bort i tiden

Jag har en bekant vars gubbe har en Buzz i jobbet och en annan bekant som hyrde en för en resa mellan Umeå och sthlm och den verkar trivsam plus att den har en massa utrymme (som jag egentligen inte behöver, men har man det använder man det)

Däremot har jag avskrivit Nissan Townstar eller vad den heter, också en liten skåp, efter att ha pratat med en som kör en sån i jobbet, han kör bara några mil om dan, mestadels i och omkring stan och han har ständig räckviddsångest.
Den kanske finns med större batteri IOFS

Jag har en bekant vars gubbe har en Buzz i jobbet och en annan bekant som hyrde en för en resa mellan Umeå och sthlm och den verkar trivsam plus att den har en massa utrymme (som jag egentligen inte behöver, men har man det använder man det)

Kikat på Buzz men känner att räckvidden är i klenaste laget + att plattformen är något utdaterad. Utvecklingen går ju så sjukt fort nu.
Allra helst skulle jag vilja ha något liknande gamla Multivan T5 men elbil, analoga mätare, inte massa extra funktioner gömda i otaliga menyer på satans påfund "touchskärmen". Är nog lite av en bakåtsträvare 😋
Tittat på Kias motsvarande men den väcker inga känslor överhuvudtaget. Måste nog vänta tills viktgränsen ökas till 4250 för elbilar, då kanske man kan få både räckvidd och lastkapacitet :)

Kikat på Buzz men känner att räckvidden är i klenaste laget + att plattformen är något utdaterad. Utvecklingen går ju så sjukt fort nu.
Allra helst skulle jag vilja ha något liknande gamla Multivan T5 men elbil, analoga mätare, inte massa extra funktioner gömda i otaliga menyer på satans påfund "touchskärmen". Är nog lite av en bakåtsträvare 😋
Tittat på Kias motsvarande men den väcker inga känslor överhuvudtaget. Måste nog vänta tills viktgränsen ökas till 4250 för elbilar, då kanske man kan få både räckvidd och lastkapacitet :)

Jag har faktiskt inte heller tittat på Kia PV5, eller den nya större, men den finns väl inte på riktigt än, dom är helt klart intressanta.... om 3 år

Jag har haft Buzz i drygt 1000 mil. Vintertid, räkna med att börja spana efter laddare efter 20 mil om du kör motorväg. Den jag hade hade för övrigt det nya större batteriet med den effektivare motorn, bakhjulsdrift.

Rätt go bil i övrigt. Men ett jävla laddande, orkade inte hålla på med det. Bytte tillbaka till T6:a. Från att leta laddplatser rätt ofta och så och vänta 20 minuter här och 15 minuter där och fundera på om det fanns laddplats dit jag skulle, svängde jag förbi macken en gång i veckan eller två och trattade i diesel. Tre minuter tar det för er som glömt, finns överallt, aldrig kö, aldrig strul.

Det var helt fantastiskt att gå tillbaka till vanlig bil!

Jag letar nytt jobb just nu, och i de tjänster där det är aktuellt med förmånsbil är det viktigt för mig att jag får slippa en batteribil, åtminstone om jag ska köra mycket i tjänsten.

Gäller väl alla bilar med infällda handtag, elektriska dörrlås, tex sonens kinesiska Volvo V40 ......
och här har vi redan sett problemet. Efter sedvanligt regn i Blöteborg blev det minusgrader och det gick inte att öppna dörrarna. Lösningen blev
1) Gå in genom bagageluckan och starta bilen. Och Köra bilenoch krypa ut bak igen.
2) En butikskasse med varmt vatten mot förardörren, brukar funka vid frusna lås, men har fanns inget lås för nyckel, fungerade inte. Det blev in genom bagageluckan igen. :huvet
3) Ta och tvätta bilen i en uppvärmd tvätthall, sedan fungerade låsen.
View attachment 525305
Om du öppnar några dörrar 1 minut då du ska parkera försvinner den värme i bilen som gör att dörrar fryser fast

Jag har haft Buzz i drygt 1000 mil. Vintertid, räkna med att börja spana efter laddare efter 20 mil om du kör motorväg. Den jag hade hade för övrigt det nya större batteriet med den effektivare motorn, bakhjulsdrift.
Jo jag vet ju att du var missnöjd med din, men vi har lite olika användningssätt.
Du skulle köra långt rätt ofta, jag ska göra det rätt sällan

Jag kan lägga på en halvtimme laddtid på mina långresor och ta lunch, jag torde sällan ladda annat än hemma.

Priset på begagnade elbilar har ju sjunkit som Rysslands svarta havsflotta.
Det finns ju hundratals till salu i prisklassen 10 000€ - 20 000€ i fint skick, men utan garantier ... Så vad vågar man köpa och vad ska man inte ens gå nära?
Några exempel på vad som finns:
Model 3 körd 200 000km
Model S körd 180 000km
Polestar 2 körd 140 000km
Jaguar I-Pace körd 80 000km
Nissan Leaf gen2 körd 80 000km (med garanti ännu)
Audi E-Tron körd 160 000km
Model 3 efter 2022 skulle jag våga köpa utanför garanti. Tror Tesla är de som har kommit längst med att bygga bort problem i sina bilar. De har också en önskan att ägarna ska kunna reparera sina egna bilar med hyfsat billiga reservdelar, gratis repmanualer samt inbyggd felsökningssoftware. Synd att de har ramlösa fönster som suger på vintern. Sen har Y/3 också strukturella batterier som inte går att reparera av andra än Tesla, men förhoppningsvis finns det begagnade batterier att köpa.

Model S har jag läst har massor med problem.

Kia och Nissan verkar ha en god del problem med huvudbatterier som går sönder. Leaf 24 kWh verkar gå länge utan batterihaveri men tappar en del räckvidd.

BYD Tang fram till 2024(?) kan inte lada på Tesla V3 laddare.

Hong Qi HS9 hade en bekant en massa problem med, mest hela tiden.

Mercedes EQV har stora problem med att motorerna går sönder. Har inte läst på om andra Mercedes sliter med det samma.

Peugeot Traveller har problem med att ombordladdarna går sönder. Dyrt att byta ut.

Volvo (och Polestar?) verkar ge full gas ibland som troligen har orsakat flera dödsolyckor.

Ju mer jag läser om elbilar så känns det som majoriteten är betaprodukter som borde testats i flera år till innan de kom på vägen. Men Tesla tvingade väl folk att pressa ut produkter på marknaden. Riktigt synd då jag gärna vill byta ut Dieselbilen med en elbil. Vi kör mest korta sträckor så elbil är trevligt. Nissan Leaf med 24 kWh är den mest problemfria bilen vi har haft. Perfekt till småkörning.

Model 3 efter 2022 skulle jag våga köpa utanför garanti.

Dom är väl kända för glapp i styrning och fram/bakvagn.
Tesla modell 3 har 25% mer fel på bilprovningen än genomsnittsbilen

Men du har rätt i att efter 2022 (2023 och framåt) har dom slutat ha stora problem med batterierna, vilket kunde kosta 60-110 tusingar på dom äldre modellerna...
Eller så byter man inte batteriet utan spränger skiten i luften istället

Alla dessa sportbacks. Får ju inte plats med nått i skuffen. Nej, mer kombibilar åt folket! Tänk Volvo 940, Duett osv.

Jo jag vet ju att du var missnöjd med din, men vi har lite olika användningssätt.
Du skulle köra långt rätt ofta, jag ska göra det rätt sällan

Jag kan lägga på en halvtimme laddtid på mina långresor och ta lunch, jag torde sällan ladda annat än hemma.
Då tror jag du kommer att trivas gott med den! Bra bil i övrigt och eldriften är trevlig i hur mjuk och tyst den är.

Dom är väl kända för glapp i styrning och fram/bakvagn.
Tesla modell 3 har 25% mer fel på bilprovningen än genomsnittsbilen

Men du har rätt i att efter 2022 (2023 och framåt) har dom slutat ha stora problem med batterierna, vilket kunde kosta 60-110 tusingar på dom äldre modellerna...
Eller så byter man inte batteriet utan spränger skiten i luften istället

Ofta är det rost på bromsar, felinställd ljusbild, samt glapp. Hade Tesla haft krav på service som alla andra biltillverkare hade det garanterat sett bättre ut i statistiken. För mig som är mekaniskt lagd är det en stor fördel att kunna ordna saker själv istället för att tvingas lämna in bilen. Gillar att 3 samt Y är relativt enkelt uppbyggda för att vara moderna bilar, förhoppningsvis mindre skit som kan krångla jämfört med många av deras rivaler+X/S.

Var inte klar över att Model 3 hade stora problem med batterierna, trodde det var undantagsfall att batterierna på M3 havererade. Däremot har jag fått med mig att X/S har haft stora problem.

Att nya bilar kan ha tillfälliga problem har jag viss förståelse med så länge problemen blir löst inom rimlig tid. Men problemet som beskrivs på forum är att biltillverkarna försöker mörka problemen samt oftast inte kan eller vill rätta upp i felen. De monterar oftast samma typ av batteri/elmotor som går sönder igen efter lika många mil i förhoppning om att den håller ut garantin så att kunden får betala ur egen ficka. Softwarefunktioner/app som inte fungerar får kunden bara leva med. Inte en väldigt grön omställning om ingen vågar äga bilarna efter 3-5 år.

Att nya bilar kan ha tillfälliga problem har jag viss förståelse med så länge problemen blir löst inom rimlig tid. Men problemet som beskrivs på forum är att biltillverkarna försöker mörka problemen samt oftast inte kan eller vill rätta upp i felen. De monterar oftast samma typ av batteri/elmotor som går sönder igen efter lika många mil i förhoppning om att den håller ut garantin så att kunden får betala ur egen ficka.

Har ju pågått sen för alltid typ.
Hur många årsmodeller av SAAB är det som backen jävlades på?
Hur många BMW touring har kabelbrott i gångjärnet för bakluckan? (Både 5 och 3 serie och flera generationer!)

För att bara ta exempel jag själv upplevt =)

Hur många BMW touring har kabelbrott i gångjärnet för bakluckan? (Både 5 och 3 serie och flera generationer!)
Inte bara BMW kombi, även Volvo 245 som av många anses vara den mest hållbara bilen genom tiderna har kablar som viks av med tiden.

Saker ska konstrueras så enkelt som möjligt för att vara driftsäkra. En elbil borde vara enklare att hålla igång än en avgasbil, men tekniken har olika mognadsgrad.

Har ju pågått sen för alltid typ.
Hur många årsmodeller av SAAB är det som backen jävlades på?

För att bara ta exempel jag själv upplevt =)
Vi har haft 900, 9-3 samt 9-5 i familjen. Ingen av dessa hade problem med backen. Dock inte köpta nya så kanske SAAB löste problemet innan garantitiden gick ut? Hur löste man det?

Kabelbrott känns som det borde vara ganska enkelt att lösa med en förstärkning på utsatt ställe. Men BMW satte alltså bara tillbaks kablar av samma typ utan att förstärka/förbättra dragning så problemet kom tillbaks igen efter kort tid? Låter väldigt konstigt. Kan leva med ett kabelbrott men inte att byta ett batteri för 200k med några års intervall.

Lite värre är det enligt mig när elmotorn/motorn går sönder var 3-4 tusen mil utan att de sätter i en motor som håller längre samt att ägaren får betala ny så snart garantin är ute. Eller när du inte kan tanka bilen på 50% av bensinstationerna och tillverkaren vägrar att lösa problemet.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back