Honda Transalp-tråden

Det funkar men du måste ta ur ventilen så du kan få ut slangens ventil, men varför köra med slang när du har tubeless fälgar? Anakee wild finns ju tubeless (TL). Mycket enklare att laga punkteringar med tubeless. Sen har man en slang i packningen om du skulle buckla en fälg och däcken inte tätar längre.
För att när jag pratade med en på jobbet i förmiddags så sa han att du har väl slang i dom och jag svarade: eeh, det kanske jag har.. 🫣
När jag sedan var inne på en online-sida för däck så fick jag förslag på min hoj på TT och på andra sidor fick jag inga träffar på min men att det fanns TL i min dimension.
Det var ju bara bra i så fall och enklare att hitta.. 🤣

Du kan lugnt köra med slang i TL däck, en Transa 600 har väl slang original?
Kör med TL däck på bägge mina med slang - inga bekymmer alls :)

Någon som har tips på framdäck till Transalpen?
Idag sitter det ett Metzeler Tourance på som jag inte känner riktigt förtroende för på det underlag och väder jag kört hitintills. Köpte Transalpen enbart för att prova på och köra grus nu i vinter. På15-20 mil runda så har det varit runt 5 mil asfalt i transportsträckor och resten grusvägar av blandad sort. Det är framförallt dom mindre med grässträng i mitten, lite lera (från traktorer, inga skogsstigar) och där det varit fint grus med vatten på så att det blivit en liten sörja ovanpå där jag känt att det blivit mer spännande än önskvärt ibland. Har bara blivit 2 rundor men om det fortsätter att vara barmark och plus så ska jag försöka komma ut en gång i veckan och fokus kommer fortsatt vara grus enligt ovan. Försakar alltså gärna asfaltsegenskaper mot att vinna egenskaper för det andra.
Jag kör Mitas MC23 Rockrider fram på min Transa, funkar fint på det mesta även om man måste vara lite försiktig med nerlägg på blöt asfalt, men på grus är de bra! Väldigt likt Pirelli MT21 Rallycross i både mönster & uppförande. Greppar tillräckligt bra även på asfalt för att för att vara underhållande på kurviga småvägar😊

Har jag rätt i analysen att varje generation av Transalp är sämre än den föregående? (Möjligen undantaget den senaste)

Nu har jag egentligen bara surfat specifikationer, men de verkar ha både blivit tyngre, tappat fjädringsväg, och trots ökad slagvolym också tappat effekt, eller åtminstone inte vunnit någon.
Är orginal 600'an bäst?

:va
Det verkar som att du har rätt, iofs så har jag aldrig fördjupat mig i Transornas historia, men kollar man på specarna så ser det onekligen ut så. För ett par år sen köpte jag en 600 från 93, nästan av misstag (lång historia) men blev ordentligt förälskad! Sen satte min mekaniska damp in, så Transan fick rallykåpa i glasfiber, annan ljuddämpare, (ett absolut måste) biffigare framgaffel, bättre bromsar, ny stötdämpare bak med mera. Resultatet blev en 160 kilos Transa som är helt underbar! Skulle regeringen besluta att man bara får ha en hoj så är den given.

Jag kör Mitas MC23 Rockrider fram på min Transa, funkar fint på det mesta även om man måste vara lite försiktig med nerlägg på blöt asfalt, men på grus är de bra! Väldigt likt Pirelli MT21 Rallycross i både mönster & uppförande. Greppar tillräckligt bra även på asfalt för att för att vara underhållande på kurviga småvägar😊
Blev Mitas MC23 Rockrider, körde en runda idag men vågade inte köra på idag pga. - grader och fläckvis med is. Halt på asfalt var det men ser fränt ut dock :LOL:
Bytt drivpaket också och herregud vad jag fick slita för att få loss bakdrevet, tidens tand hade inte varit snäll mot bultarna..
1766338298193.png

Lite vård så blev dom bättre

1766338410843.png

Blev Mitas MC23 Rockrider, körde en runda idag men vågade inte köra på idag pga. - grader och fläckvis med is. Halt på asfalt var det men ser fränt ut dock :LOL:
Bytt drivpaket också och herregud vad jag fick slita för att få loss bakdrevet, tidens tand hade inte varit snäll mot bultarna..
View attachment 524031

Lite vård så blev dom bättre

View attachment 524032
Skruvarna blev granna👍
Kul att du valde MC23, hoppas du får lika mycket nöje av det som jag😊

Skruvarna blev granna👍
Kul att du valde MC23, hoppas du får lika mycket nöje av det som jag😊
Det hoppas jag också, tror att det kan bli bra vid +grader och öka förutsättningarna till hjälpa mig att utvecklas något. Har bara kört 4 längre rundor med Transalpen men kändes inte rätt med det gamla till den typ av körning jag vill göra och försöka bli bättre på. Budgeten till detta budgetalternativ har spräckts med råge men samtidigt har den tjänat sitt syfte och jag har fått svar på om detta är något för mig, och det är det. Tycker det är skitkul och kastar lystna blickar efter kompis KTM 690 enduro R, en sådan hade varit mumma, frågan är bara vilket organ jag ska offra.. 😂
Det mest förnuftiga vore nu att att stoppa med att lägga pengar på transalpen, bara köra och spara till något mer renodlat för uppgiften.
Finns ytterligare en anledning till att jag skulle vilja byta, har blivit mycket prat om grus och min transalp från min sida i vänskapskretsen och är inte så bekväm med mitt nya smeknamn: Transa-Magnus.. 🙃🌈
Hoppas att jag inte får äta upp det här (peppar, peppar) men imponerad över hur fint den startar och går maskinellt i ur och skur och minusgrader.

Viss skillnad 😀
1766389979597.png

Lite så här känns det ekonomiskt😄

1766390094508.png

Det hoppas jag också, tror att det kan bli bra vid +grader och öka förutsättningarna till hjälpa mig att utvecklas något. Har bara kört 4 längre rundor med Transalpen men kändes inte rätt med det gamla till den typ av körning jag vill göra och försöka bli bättre på. Budgeten till detta budgetalternativ har spräckts med råge men samtidigt har den tjänat sitt syfte och jag har fått svar på om detta är något för mig, och det är det. Tycker det är skitkul och kastar lystna blickar efter kompis KTM 690 enduro R, en sådan hade varit mumma, frågan är bara vilket organ jag ska offra.. 😂
Det mest förnuftiga vore nu att att stoppa med att lägga pengar på transalpen, bara köra och spara till något mer renodlat för uppgiften.
Finns ytterligare en anledning till att jag skulle vilja byta, har blivit mycket prat om grus och min transalp från min sida i vänskapskretsen och är inte så bekväm med mitt nya smeknamn: Transa-Magnus.. 🙃🌈
Hoppas att jag inte får äta upp det här (peppar, peppar) men imponerad över hur fint den startar och går maskinellt i ur och skur och minusgrader.

Viss skillnad 😀
View attachment 524052

Lite så här känns det ekonomiskt😄

View attachment 524053
Hahaha! Ja det där med Transa har man fått äta upp, & då kan man lika gärna göra en grej av det. Här är min från dagens tur:

Bifogat

• 20251222_132539.jpg
    20251222_132539.jpg
    3.9 MB · Visningar: 16
Hahaha! Ja det där med Transa har man fått äta upp, & då kan man lika gärna göra en grej av det. Här är min från dagens tur:
Snygg!

Själv har jag sneglat en del på detta kit: https://perfect-fairings.com/product/honda-transalp-650-rally-kit-xlv650/
och komplettera med en hyperpro-kit fram och bak och andra grenrör och annan ljuddämpare och annan instrumentering och.. 😂

Nej, det blir förhoppningsvis lite mer körning innan jag går vidare med eventuella uppgraderingar eller annan hoj. Livet har en tendens till att lösa sådana problem av sig själv.

Snygg!

Själv har jag sneglat en del på detta kit: https://perfect-fairings.com/product/honda-transalp-650-rally-kit-xlv650/
och komplettera med en hyperpro-kit fram och bak och andra grenrör och annan ljuddämpare och annan instrumentering och.. 😂

Nej, det blir förhoppningsvis lite mer körning innan jag går vidare med eventuella uppgraderingar eller annan hoj. Livet har en tendens till att lösa sådana problem av sig själv.
Wooa! Den är så snygg! Har sett den på diverse sidor. Det blir andra motorbågar på min sen, annan bakskärm, nerkapad sadel, osv, mm, etc.
Samt en africa twinmotor. Bara för att..
Du borde kolla Goffi Workshop med, de har mycket prylar till Transan, de finns nog iofs bara på facebook, om man nu har det.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back