Noll vision - i praktiken

Jag antar att nu kan man inte längre köra mellan sträcken för att undvika halka. Fy fan för politiska aktivister.

1000020859.webp

Enda trösten är väl att det lär drabba en och annan wokemupp på elsparkcykel också men det lär ju ta sin tid innan dom förstår orsakssambandet.

Här ser man återigen dom stora fördelarna med 2+1-vägar: 1763624645042.png
En bil kommer lite på tvären, och det är köer hela natten :huvet Sen vet jag inte om man ska skratta eller gråta åt DN eller Tragikvärket som anser att Söderhamn är vid Gävle, det är ju 8 mil mellan. Men båda kanske har definitionen Stockholm och resten av Sverige respektive Borlänge och resten av Sverige :dummer

Här ser man återigen dom stora fördelarna med 2+1-vägar: View attachment 523111
En bil kommer lite på tvären, och det är köer hela natten :huvet Sen vet jag inte om man ska skratta eller gråta åt DN eller Tragikvärket som anser att Söderhamn är vid Gävle, det är ju 8 mil mellan. Men båda kanske har definitionen Stockholm och resten av Sverige respektive Borlänge och resten av Sverige :dummer
Som vindkraft typ, funkar jättebra under ideala förhållanden!

Som vindkraft typ, funkar jättebra under ideala förhållanden!
Är det inte lite märkligt att ju mer "billig" el som kopplas till elnätet, dessto dyrare blir elnätavgiften. Själv betalar jag idag mer för elnätet än för "strömmen".
Sista Fakturan Elnätet: Månaderna Augusti, September, Oktober totalt med alla skatter 636,00kr, det blir 212kr/månad för elnätet.
Sista fakturan Elhandel: Månaderna Juli och Augusti totalt med alla skatter 253,00kr, det blir 126,50kr/månad för strömmen.

1763668628323.png
Kan det vara 1dm snö, kanske 1,5dm, utanför det som är plogat? I andra halvan av november är det väl knappast att klassa som mycket norr om Gävle? Och knappast något som borde orsaka 6h fickparkering på en motorväg.

Grannen blåste av vägen idag, på en i princip rak bit av en smal 30-väg genom ett bostadsområde. Bilen står på tvären inmosad i en stenbumling vid sidan av vägen. Nu kör förvisso vederbörande som en biltjuv, men ändå, folk verkar otroligt överraskade av att det inte är perfekt sommarväglag mitt i vintern :dummer

View attachment 523120
Kan det vara 1dm snö, kanske 1,5dm, utanför det som är plogat? I andra halvan av november är det väl knappast att klassa som mycket norr om Gävle? Och knappast något som borde orsaka 6h fickparkering på en motorväg.

Grannen blåste av vägen idag, på en i princip rak bit av en smal 30-väg genom ett bostadsområde. Bilen står på tvären inmosad i en stenbumling vid sidan av vägen. Nu kör förvisso vederbörande som en biltjuv, men ändå, folk verkar otroligt överraskade av att det inte är perfekt sommarväglag mitt i vintern :dummer
Var det inte SVT som undersökt hastighetsgränserna på några småvägar och konstaterat att dom var alldeles för höga. Vid snö åkte man av om man höll skyltade 70km/h.

0-visionen är uppnådd, trafiken står helt stilla.
Möjligen kan någon halka när han ska ut o pissa efter
6 timmar i bilkö:näsblod
Tyvärr kan du bli ett trafikoffer även utan bil. Har MCn i garaget och tvingas gå på ibland riktigt hala gångbanor och passera över ofta hala gator även om gatorna ofta är bättre än gångbanorna i Göteborg. Men som fotgängare är det ju inte säkert gå på gatan även om den är saltad och renkörd av bilarna.
Fick jag bestämma skulle vi spola nollvisionen och istället arbeta för att minska samhällets kostnader för olyckor.
Nollvisionen är ju ganska löjlig när en familj vars son dog av ett vaccin han inte skulle givits (för ung) ersattes med tror jag 40000kr.
Det betyder ju att 1000 döda i trafiken bara motsvarar 40 miljoner i förlust.
Jämför det med att halkolyckor kostar samhället 22 miljarder.

Last edited:
Jag antar att nu kan man inte längre köra mellan sträcken för att undvika halka. Fy fan för politiska aktivister.

View attachment 522961

Enda trösten är väl att det lär drabba en och annan wokemupp på elsparkcykel också men det lär ju ta sin tid innan dom förstår orsakssambandet.

Var det inte SVT som undersökt hastighetsgränserna på några småvägar och konstaterat att dom var alldeles för höga. Vid snö åkte man av om man höll skyltade 70km/h.

Vad ska man säga... :crash Varför läste jag ens det där? Jag har tappat det lilla IQ jag har :gråta

"På de här vägsträckorna har vi identifierat 15 800 kurvor som är felutformade, kurvor där det blir svårare att hålla kvar bilen på vägen om man åker i den skyltade hastigheten."

Svårare jämfört med vad? Att åka under skyltade hastigheten? Nähä? :va

"Hur mycket friktion som behövs för att runda en kurva beror på hastighetsbegränsningen, lutningen på tvärfallet och kurvradien."

Fysikens lagar beror på hur vi lagstiftar :tummenupp Vilka jävla stolpskott, helt sinnessjukt :näsblod

View attachment 523120

Det var precis det här som inte fick hända :4skrika Enorma, gigantiska mängder snö!!!

En hel decimeter! Ohanterligt! På tok för mycket! Man blir ju i chock!! :hihi

Frågan blir ju hur många som som ändå hade åkt av med vägen skyltad till 60 km/h jag skulle tro lika många. Skulle inte förvåna mig om det hade varit lika många avåkningar med vägen skyltad till 90 km/h. Skulle vara intressant att se statistik om det är lokalbefolkning eller utsocknes som står för avåkningar.

Hur djärva svårt ska det vara att fatta att man inte måste hålla skyltad hastighet, på de 34 år jag haft körkort har hastighetsbegränsning sänkts överallt men det går nog fortare överlag nu än då speciellt vintertid.

Jag resonerar att det egentligen är fri fart nu då man ska ha en djävla otur att bli tagen av polisen, själv skulle jag hellre se rejält ökade hastighetersbegränsningar och poliser som plockade idioter i trafiken. 120 km/h på sommaren på torr väg i ljus, är nog betydligt säkrare än 60 km/h i halka, regn, saltslask och kolsvart mörker vintertid på samma väg.

Sen måste ni komma ihåg att hon Maria Krafth har ju sagt att dåliga vägar är bra för trafiksäkerheten, detta finns inspelat och är sagt i radio. Då jag hörde detta så slutade det med att jag själv hamnade i radion. Alltså borde ju feldoserade kurvor vara bra och gärna kombinerade med lite, lagningar, spår, sprickor och potthål. Om hon bara sagt att det inte finns pengar till vägunderhåll hade jag inte reagerat så mycket, nu visade hon ju att hon verkligen är dum. Så dum att hon ljuger, ännu värre om hon är så dum att hon verkligen själv tror att nån ska tro på det hon ljuger om och sen ännu mer korkat att säga detta i radio.

Den där artikeln var så dum att klockorna stannar. Tyvärr verkar det vara så som vissa som sätter hastighet tänker.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Frågan blir ju hur många som som ändå hade åkt av med vägen skyltad till 60 km/h jag skulle tro lika många. Skulle inte förvåna mig om det hade varit lika många avåkningar med vägen skyltad till 90 km/h. Skulle vara intressant att se statistik om det är lokalbefolkning eller utsocknes som står för avåkningar.

Hur djärva svårt ska det vara att fatta att man inte måste hålla skyltad hastighet, på de 34 år jag haft körkort har hastighetsbegränsning sänkts överallt men det går nog fortare överlag nu än då speciellt vintertid.

Jag resonerar att det egentligen är fri fart nu då man ska ha en djävla otur att bli tagen av polisen, själv skulle jag hellre se rejält ökade hastighetersbegränsningar och poliser som plockade idioter i trafiken. 120 km/h på sommaren på torr väg i ljus, är nog betydligt säkrare än 60 km/h i halka, regn, saltslask och kolsvart mörker vintertid på samma väg.

Sen måste ni komma ihåg att hon Maria Krafth har ju sagt att dåliga vägar är bra för trafiksäkerheten, detta finns inspelat och är sagt i radio. Då jag hörde detta så slutade det med att jag själv hamnade i radion. Alltså borde ju feldoserade kurvor vara bra och gärna kombinerade med lite, lagningar, spår, sprickor och potthål. Om hon bara sagt att det inte finns pengar till vägunderhåll hade jag inte reagerat så mycket, nu visade hon ju att hon verkligen är dum. Så dum att hon ljuger, ännu värre om hon är så dum att hon verkligen själv tror att nån ska tro på det hon ljuger om och sen ännu mer korkat att säga detta i radio.

Fast det där om att dåliga vägar är säkrare kan jag hålla med om. Här i byn var vägen ganska dålig och därmed ett naturligt farthinder. Sen blev den breddad och fick ny asfalt och medelhastigheten på bilarna ökade väl gissningsvis från 35-40 till 55-60 km/h och det är inget man gläds åt när man har barn som färdas på samma väg.

Kan detta vara en indoktrinering för att automatkörande fordon inte ska behöva ha en avancerad hastighetsanpassning för att klara av sin uppgift?

Eller för att rattsurfare ska ha en bättre arbetsmiljö?

Fast det där om att dåliga vägar är säkrare kan jag hålla med om. Här i byn var vägen ganska dålig och därmed ett naturligt farthinder. Sen blev den breddad och fick ny asfalt och medelhastigheten på bilarna ökade väl gissningsvis från 35-40 till 55-60 km/h och det är inget man gläds åt när man har barn som färdas på samma väg.

Kan väl hålla med om detta i vissa fall men överlag är nog bra vägar bättre för säkerheten. Men här är väl problemet mer attityd till hastighetsbegränsningar och det jag kallar den fria farten som råder med minimala risker för att åka dit för fortkörning.

Jobbar ibland på väg och för att gå ner hastigheten så gäller det att smalna av vägen så att en bil precis får plats, för hos väldigt många har förmågan att tänka själv försvunnit. Kan man köra 80 km/h förbi nån som jobbar gör man det istället för att sänka farten.

View attachment 523120

Men de har ju vinterdäck. Då kan man ju köra likadant som på sommaren.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...