Vad fick dig att le idag?

När man ser det här förstår man lättare att däcktillverkare vill korta sträckan i dragracing.
FB_IMG_1763019141866.jpg
Jag misstänker att lasterna i däcket är svårberäknade.
 
När man ser det här förstår man lättare att däcktillverkare vill korta sträckan i dragracing.
View attachment 522917
Jag misstänker att lasterna i däcket är svårberäknade.
Så du menar att de har släppt en livsfarlig produkt som de vill göra säkrare med att sänka sträckan/toppfarten, typ 100 yard / 92m :va
 
Jag försökte installera ett GIGABYTE GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF.
Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower.
Moderkort: Asus B650E MAX GAMING WIFI

Har gjort detta många gånger förut utan problem.
Nu har jag fått svåra problem.
Extremt svårt att passa in skruvhålen mellan GPU och chassi.

Ställde frågan på ett forum.
Är det någon som sitter på ett tips som underlättar installation av skruvarna/muttrarna.
Medan jag väntade på svar så kom en blixt från klar himmel.

Jag fråga mig själv vad skulle MacGyver göra.
Jo sätta en liten skruvmejsel i ena hålet för riktning.
Tejpa fast skruven på skruvmejsel.
Lyckades på första försöket.

Det var länge sedan jag som jag vart så galet glad.
 
Last edited:
Så du menar att de har släppt en livsfarlig produkt som de vill göra säkrare med att sänka sträckan/toppfarten, typ 100 yard / 92m :va
Njäe, snarare att de har släppt en produkt som klarar det de tänkt sig, men att användarna pressar det lite till. De där sista metrarna ändrar periferihastigheten ganska mycket.
Om ett däck går sönder fortsätter man oftast i samma riktning, men inte alltid med samma sida upp.
Med tanke på att bilar med dörrar närmar sig tider med en 4 i början på kvartsmilen och sluthastigheter över 480 km/h förstår jag drivet att gå till 1/8.
 
Njäe, snarare att de har släppt en produkt som klarar det de tänkt sig, men att användarna pressar det lite till. De där sista metrarna ändrar periferihastigheten ganska mycket.
Om ett däck går sönder fortsätter man oftast i samma riktning, men inte alltid med samma sida upp.
Med tanke på att bilar med dörrar närmar sig tider med en 4 i början på kvartsmilen och sluthastigheter över 480 km/h förstår jag drivet att gå till 1/8.
Aha, det blir ungefär som när F1 körde på Indianapolis(?) och det ena däckmärket klarade inte den bankade höghastighetskurvan så bra.........

Men dragracing har ju alltid varit "the limit plus more", "unsafe usage".
 
Njäe, snarare att de har släppt en produkt som klarar det de tänkt sig, men att användarna pressar det lite till. De där sista metrarna ändrar periferihastigheten ganska mycket.
Om ett däck går sönder fortsätter man oftast i samma riktning, men inte alltid med samma sida upp.
Med tanke på att bilar med dörrar närmar sig tider med en 4 i början på kvartsmilen och sluthastigheter över 480 km/h förstår jag drivet att gå till 1/8.

Man skulle ju kunna tänka sig att justera det tekniska reglementet för bilarna istället.

Det vanligaste brukar ju vara att begränsa cylindervolymen, man kan begränsa bränslet och endast tillåta handelsbränsle som tillhandahålls av av arrangören.
Begränsa maxlängden och minimivikt och rent av förbjuda överladdning.

På nåt sätt tycker jag liksom att dragracing ska vara 402 meter och inget annat. Möjligen kan jag tycka kortare sträcka är okej för mindre klasser typ mopedracingen.


Men jag är ju inte aktiv inom dragracing och de aktiva kanske föredrar att korta ner sträckan.
 
Man skulle ju kunna tänka sig att justera det tekniska reglementet för bilarna istället.

Det vanligaste brukar ju vara att begränsa cylindervolymen, man kan begränsa bränslet och endast tillåta handelsbränsle som tillhandahålls av av arrangören.
Begränsa maxlängden och minimivikt och rent av förbjuda överladdning.

På nåt sätt tycker jag liksom att dragracing ska vara 402 meter och inget annat. Möjligen kan jag tycka kortare sträcka är okej för mindre klasser typ mopedracingen.


Men jag är ju inte aktiv inom dragracing och de aktiva kanske föredrar att korta ner sträckan.
IHRA gick ut häromdagen och sa att de kör 1/8 för alla klasser framöver.
Som jag förstår det finns det tre fördelar.
1. Publiken ser hela reporna
2. De tävlande sparar pengar på att inte plåga maskineriet lika länge vilket kan göra att fler har råd att hålla på
3. Den sista åttondelen ger saneringar som kan ge onödig väntan för publiken. Går nåt sönder i hög fart kan det bli mycket spill.

För mig är 1/4 det jag förstår tider ifrån. När TF gick ner till 1000 fot tyckte jag att det var fånigt av Bilsport att skriva att den och den hade "kört en fyra".
Jag är bara semi-aktiv inom sporten. Jag följer med en kompis när han fraktar sin Camaro till banorna i förhoppning om att någon gång få se den rulla iväg vid grönt. Senast det hände var 25 år sen. För två år sen droppade en oljeanslutning efter burnouten och i år gick startmotorn sönder trots att den var ny.
 
Reaktionstiden blir helt avgörande.
Lika bra att dom avgör det på 40 fots tiden då så behöver dom inte så långa banor.
 
IHRA gick ut häromdagen och sa att de kör 1/8 för alla klasser framöver.
Som jag förstår det finns det tre fördelar.
1. Publiken ser hela reporna
2. De tävlande sparar pengar på att inte plåga maskineriet lika länge vilket kan göra att fler har råd att hålla på
3. Den sista åttondelen ger saneringar som kan ge onödig väntan för publiken. Går nåt sönder i hög fart kan det bli mycket spill.

För mig är 1/4 det jag förstår tider ifrån. När TF gick ner till 1000 fot tyckte jag att det var fånigt av Bilsport att skriva att den och den hade "kört en fyra".
Jag är bara semi-aktiv inom sporten. Jag följer med en kompis när han fraktar sin Camaro till banorna i förhoppning om att någon gång få se den rulla iväg vid grönt. Senast det hände var 25 år sen. För två år sen droppade en oljeanslutning efter burnouten och i år gick startmotorn sönder trots att den var ny.
Egentligen bättre med kortare bana, förhoppningsvis så kan man bli av med sovsträckan på Mantorp och få in några roligare svängar innan Mjölby. :)
 
Reaktionstiden blir helt avgörande.
Lika bra att dom avgör det på 40 fots tiden då så behöver dom inte så långa banor.
Varför inte bara gå hela vägen direkt, korta ner banorna till noll meter och ersätt bilarna med såna här:
electroshock.jpg

Snabbast reaktionsförmåga vinner, man sparar massor i materialkostnader så alla har råd att vara med, miljön blir glad, bullret minskar, däcktillverkarna slipper oroa sig, försäkringsbolagen slipper oroa sig... ALLA vinner på detta :fakta :gnissla :hihi
 

För bara några år sedan ansågs Gripenflygplan vara något katten släpat in, men nu jävlar har flera länder ställt sig i kö för att handla.
 
Last edited:

För bara några år sedan ansågs Gripenflygplan vara något katten släpat in, men nu jävlar har flera länder ställt sig i kö för att handla.

Vi kan tacka Trump och Putin för den saken.
 

För bara några år sedan ansågs Gripenflygplan vara något katten släpat in, men nu jävlar har flera länder ställt sig i kö för att handla.
Undrar om dem betalar med kokain pengar.🤔
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top