Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man ska inte dricka mer än man orkar bära!

Så du menar att de har släppt en livsfarlig produkt som de vill göra säkrare med att sänka sträckan/toppfarten, typ 100 yard / 92mNär man ser det här förstår man lättare att däcktillverkare vill korta sträckan i dragracing.
View attachment 522917
Jag misstänker att lasterna i däcket är svårberäknade.

Njäe, snarare att de har släppt en produkt som klarar det de tänkt sig, men att användarna pressar det lite till. De där sista metrarna ändrar periferihastigheten ganska mycket.Så du menar att de har släppt en livsfarlig produkt som de vill göra säkrare med att sänka sträckan/toppfarten, typ 100 yard / 92m![]()
www.dragzine.com
Aha, det blir ungefär som när F1 körde på Indianapolis(?) och det ena däckmärket klarade inte den bankade höghastighetskurvan så bra.........Njäe, snarare att de har släppt en produkt som klarar det de tänkt sig, men att användarna pressar det lite till. De där sista metrarna ändrar periferihastigheten ganska mycket.
Om ett däck går sönder fortsätter man oftast i samma riktning, men inte alltid med samma sida upp.
Med tanke på att bilar med dörrar närmar sig tider med en 4 i början på kvartsmilen och sluthastigheter över 480 km/h förstår jag drivet att gå till 1/8.
![]()
Jimmy Taylor Shatters Doorslammer World Record With 5.11 Blast
Jimmy Taylor stormed to a 5.114-second, 262.79 mph pass at World Cup Finals, setting the quickest full-bodied doorslammer run in history.www.dragzine.com
Njäe, snarare att de har släppt en produkt som klarar det de tänkt sig, men att användarna pressar det lite till. De där sista metrarna ändrar periferihastigheten ganska mycket.
Om ett däck går sönder fortsätter man oftast i samma riktning, men inte alltid med samma sida upp.
Med tanke på att bilar med dörrar närmar sig tider med en 4 i början på kvartsmilen och sluthastigheter över 480 km/h förstår jag drivet att gå till 1/8.
![]()
Jimmy Taylor Shatters Doorslammer World Record With 5.11 Blast
Jimmy Taylor stormed to a 5.114-second, 262.79 mph pass at World Cup Finals, setting the quickest full-bodied doorslammer run in history.www.dragzine.com
IHRA gick ut häromdagen och sa att de kör 1/8 för alla klasser framöver.Man skulle ju kunna tänka sig att justera det tekniska reglementet för bilarna istället.
Det vanligaste brukar ju vara att begränsa cylindervolymen, man kan begränsa bränslet och endast tillåta handelsbränsle som tillhandahålls av av arrangören.
Begränsa maxlängden och minimivikt och rent av förbjuda överladdning.
På nåt sätt tycker jag liksom att dragracing ska vara 402 meter och inget annat. Möjligen kan jag tycka kortare sträcka är okej för mindre klasser typ mopedracingen.
Men jag är ju inte aktiv inom dragracing och de aktiva kanske föredrar att korta ner sträckan.
Egentligen bättre med kortare bana, förhoppningsvis så kan man bli av med sovsträckan på Mantorp och få in några roligare svängar innan Mjölby.IHRA gick ut häromdagen och sa att de kör 1/8 för alla klasser framöver.
Som jag förstår det finns det tre fördelar.
1. Publiken ser hela reporna
2. De tävlande sparar pengar på att inte plåga maskineriet lika länge vilket kan göra att fler har råd att hålla på
3. Den sista åttondelen ger saneringar som kan ge onödig väntan för publiken. Går nåt sönder i hög fart kan det bli mycket spill.
För mig är 1/4 det jag förstår tider ifrån. När TF gick ner till 1000 fot tyckte jag att det var fånigt av Bilsport att skriva att den och den hade "kört en fyra".
Jag är bara semi-aktiv inom sporten. Jag följer med en kompis när han fraktar sin Camaro till banorna i förhoppning om att någon gång få se den rulla iväg vid grönt. Senast det hände var 25 år sen. För två år sen droppade en oljeanslutning efter burnouten och i år gick startmotorn sönder trots att den var ny.
- Så går det när man kör med fyrkantiga däckNär man ser det här förstår man lättare att däcktillverkare vill korta sträckan i dragracing.
View attachment 522917
Jag misstänker att lasterna i däcket är svårberäknade.
Varför inte bara gå hela vägen direkt, korta ner banorna till noll meter och ersätt bilarna med såna här:Reaktionstiden blir helt avgörande.
Lika bra att dom avgör det på 40 fots tiden då så behöver dom inte så långa banor.


![]()
Klart: Colombia köper 17 Gripenplan
Saab har undertecknat ett avtal med den colombianska regeringen om en order om 17 stridsflyg, skriver företaget i ett pressmeddelande.www.corren.se
För bara några år sedan ansågs Gripenflygplan vara något katten släpat in, men nu jävlar har flera länder ställt sig i kö för att handla.
Undrar om dem betalar med kokain pengar.![]()
Klart: Colombia köper 17 Gripenplan
Saab har undertecknat ett avtal med den colombianska regeringen om en order om 17 stridsflyg, skriver företaget i ett pressmeddelande.www.corren.se
För bara några år sedan ansågs Gripenflygplan vara något katten släpat in, men nu jävlar har flera länder ställt sig i kö för att handla.
Undrar om dem betalar med kokain pengar.![]()
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |