Frågor man vågar ställa

Jag är nöjd med smaken på dom färdigmalda bönorna dom har på ICA, och förbrukningen är tillräckligt hög för att dom inte ska tappa smak innan paketet är slut.

Det var bara OM det skulle bli billigare att mala själv det var intressant.
Min farmor köpte på 70 talet bönor på säck och rostade och malde själv, det blev gott, men det var ett jävla pyssel och på den tiden blev det billigt också.

Hon bryggde även kaffet i en Don Pedro (numera Bodum Pebo) vilket var lite läckert att se på.

Men jag behöver ingen fler hobby, för mig är huvudsaken att det är rationellt och inte svindyrt som kapselmaskinerna blir
Nej. Kapselmaskiner är dyrt som stryk att använda.
Jag räknade på det på skoj innan jag köpte en helautomatisk maskin.
trots att min nuvarande maskin kostade 9000 kr så räknade jag ut att om jag jämför den med en kapselbryggare och dricker bara 2 koppar om dagen så kan jag efter 3 år slänga min dyra maskin även om den fungerar och köpa en ny och ändå gå plus eftersom kapslarna är så mycket dyrare jämfört med att köpa bönor.

ska du ha det enkelt så är det i så fall en helautomatisk maskin du ska ha som själv mal bönorna och brygger en kopp kaffe. Superenkelt och jag vill inte vara utan den. Men då är maskinen dyr som stryk plus att kvarn och bryggenhet i den garanterat inte håller lika länge som en valfri standardbryggare för några hundralappar.

Om man som jag har breda fötter - vilka mcstövlar passar bäst för "ankfötter"...?
Känns som om många mc-boots tillverkas primärt för folk med smala fötter...

Mina håller tätt efter ca 10+ år, kommer inte ihåg hur länge jag haft dem men mer än 10 år
Lite små i storlekarna bara, samt att de knarrar från vridskyddet, i början smorde jag upp det men nu skiter jag i att knarrar.
Har du breda eller smala fötter?
:unsure:

Om man som jag har breda fötter - vilka mcstövlar passar bäst för "ankfötter"...?
Känns som om många mc-boots tillverkas primärt för folk med smala fötter...
Jag har kört på TCX och är nöjd, men det blir ju storlek 48 eller något sådant vansinnigt. I allmänhet så är producenter av mc-utrustning hyfsat optimistiska i sin måttsättning.

Breda, valde mellan TCX och alpinestars smx plus v2, tcx vann på pris just då när jag stod i Aachen men alpinestars passade bra med.
Är det typ racestövlar eller touring du letar efter?
Vad jag hört är RST breda men inget jag kan bekräfta
Är nog ute efter en bekväm stövel i första hand och utseendemässigt så tilltalar en racingsko mig mer än en dito (inte högprioriterat dock).

Tack för ditt svar :tummenupp

Är nog ute efter en bekväm stövel i första hand och utseendemässigt så tilltalar en racingsko mig mer än en dito (inte högprioriterat dock).

Tack för ditt svar :tummenupp
Jag har ankfötter och kör med Sidi Adventure.
Stöveln ser smal ut men dom är breda.
Har hållit länge, sitter skönt och är vattentäta.
Rätt snygga också tycker jag.

Har ni någon erfarenhet av värmepumpen IVT 402?
Funderar på siffrorna den visar, om de är rimliga.
Första bilden är när jag just satt igång en timme med extra varmvatten:
IMG_9392.jpeg

Andra bilden va 40 minuter senare:
IMG_9393.jpeg

Vad betyder symbolerna? Är det felkopplat nånstans?

Grov killgissning efter hur det ser ut på min helt andra panel så har du givare på ut och retur till radiatorerna omkastade.

Är elementen varma?
Golvvärme, men det är väl varmt tycker jag.
Bytte pump för 11 månader sedan, tycker den har visat lite suspekta värden på de där visarna.
Och det tar lååång tid innan jag får varmvatten i kranarna, som är långt från pumpen.

Före bytet tog det lååång tid innan jag fick kallvatten istället. Det sitter sån där varmvattencirk.pump.

Lite suspekt att returen är varmare än tilloppet och varför skulle golvvärmen bli varmare om du endast kör lite varmare varmvatten? Intressant.

Fråga till fellow members.
Jag har fått följande förslag av ett ex:

Göra i ordning hennes motorcykel som stått orord i typ tio år vilken innebär fökjande:
- Tömma och rengöra tank och förgasare.
- Byta olja och filter, och ev luftfilter.
- Justera ventilspel.
- Byta bromsvätska.
- Justera kedja och däcktryck.
- Byta batteri och givetvis försöka få igång den.

För att genomföra detta behöver jag ta med mig följande:
- Vertyg.
- Oljebalja.
- Brakleen.
- Trasor.
- Kedjesmörj.
- Luftpump.
- Pall o lite annat smått å gott.

Räknar med att detta kommer att ta 6 - 8 timmar i ett trångt villagarage med en sketen vägglampa.
För att utföra allt detta har jag blivit erbjuden ersättning i form av.......en middag.

Vad hade ni svarat?

Nyheter
Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Back