Sverige idag..

Jag håller inte alls med dig om dina slutsatser.
Självklart måste man titta över alla timmar.
Enig och det har man gjort. Såg du inte vad det stod bakom 9%?
"historisk produktion" = de går på statistik.

Du kan ladda med de andra årsrapporterna. från 2021, 2022, 2023 (och 2024 som kom i somras)
ALLA rapporter baseras på statistik.

De drar alla samma slutsats!
Vindkraft levererar dåligt vid Topplast-timmen och Kärnkraft bäst!

Från sommarens rapport, sida 56.
https://www.svk.se/49bb53/siteasset...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2025.pdf
Under vintern antas vindkraften ha en tillgänglighet på nio procent (9 %)
under topplasttimmen. Det baseras på tionde percentilen av vindkraftens
historiska produktion. Ett nytt underlag togs fram inför förra årets rapport
för produktionen under åren 2017–2023, vilket bekräftade att detta
tillgänglighetstal fortfarande är representativt i detta sammanhang.
Vindkraftens tillgänglighet är högre under vintertid jämfört med resten av
året men under perioder med sträng kyla (just när förbrukningen i Sverige
oftast är som högst) avtar tillgängligheten
. Under sommaren antas
tillgängligheten under topplasttimmen också vara nio procent (9 %).
Antagandet behöver följas upp för analyser på längre sikt eftersom
vindkraftverken får en ökad verkningsgrad om de konstrueras högre och
kan producera kraft vid lägre vindhastigheter.

För att bemöta det falska påståendet att vindkraft inte levererar när det är kallt/behövs som bäst
När det är kallt: Notera att jag aldrig skrivit detta, och ingen annan heller vad jag vet. Givetvis levererar Vind året runt, men med högst varierande effekt.

När det behövs som bäst: timmarna med högst belastning är de viktigaste för samhället, eller hur?

Varför ny kärnkraft är en dålig idé beror inte på att det är just ”kärnkraft” utan på att den är extremt dyr och inte kommer att åtgärda någonting förrän realistiskt sett om kanske två decennier och då till en kostnad som kommer att belasta konsumenter och industri till 2080. Detta samtidigt som annan produktion som sol och vind inklusive lagringskapacitet blir mycket billigare för varje år.

Allt detta för politisk prestige. Huvudlöst vansinne.
Utmaning.
- vi vet vad som funkar
- vi vet vad som INTE funkar
- vad blir konsekvensen om lagringskapaciteten inte infriar det du tror?

Jag föredrar en lösning som fungerar.
Hur lång tid den tar att implementera är inte lika viktig. RÄTT trumfar alltid "ont-om-tid"
Rätt fråga är därför - hur kortar vi ned tiden för att implementera RÄTT lösning.

Inte alls. Felaktiga slutsatser står du för här.

Elsystemet är betydligt mer komplext än vad du implicerar.
Vilka slutsatser anser du vara fel och hur motiverar du den ståndpunkten?
Ja, elsystemet är betydligt mer komplext, men jag talar bara om grundproblemet, effekt då den behövs.

Här har Vind in inneboende jättesvaghet.
Hur sedan elsystemet är uppbyggt, är sekundärt om vi saknar effekt...

Om någon trodde att vi idag har en bättre regering än de tidigare miljömupparna så ta en titt på vad vi får för skattepengarna idag. Elmopeder i Ghana! Om det nu ens blir några mopeder fört pengarna för risken är väl överhängande att dom bara hamnar i fickorna på några mellanhänder.

Jag ger mig fan på att det finns nån svensk kompis till till politikerna inblandad bland mellanhänderna och där försvinner nog större delen av pengarna.

Last edited:
Vilka slutsatser anser du vara fel och hur motiverar du den ståndpunkten?
Ja, elsystemet är betydligt mer komplext, men jag talar bara om grundproblemet, effekt då den behövs.

Här har Vind in inneboende jättesvaghet.
Hur sedan elsystemet är uppbyggt, är sekundärt om vi saknar effekt...

Här är månader över året 2024, levererad effekt i förhållande till teoretiskt maximal effekt. Vilka månader levererar vindkraften mer effekt?

6929c6e6ec10fa9b13fa590d438e3d30.jpg

De senaste åren (SVK gör det felaktiga antagandet 9% i prognos)

6b7a848175512a9fec60390bd45758e1.jpg

Topplasttimmarna 2024:

a5b2e27a74f71e7114f0a46feaa3e378.jpg

Den ”stabila” kärnkraften. 2025 blir sannolikt ännu sämre.

8407c931eaddd21277112aeb9e293d80.jpg

Med vänlig hälsning,

Här är månader över året 2024, levererad effekt i förhållande till teoretiskt maximal effekt. Vilka månader levererar vindkraften mer effekt?

Topplasttimmarna 2024:

Med vänlig hälsning,

Du plockar i vanlig ordning körsbär och visar en graf med månadsproduktion för vindkraften och jämför med timproduktion för vindkraft. Det är oärligt eller kan möjligen bortförklaras som korkat.

Så här ser en lite ärligare jämförelse ut om man vill studera stabilitet/kontinuitet.

energi_karnkraft_vs_vindkraft_2024q1-q3-1920x887.png

Och då ska man hålla i minnet att man det handlar om 5000 vindkraftverk utspridda över landet och 6 kärnkraftverk. Skulle det istället ha varit 6 vindkraftverk bredvid varandra i jämförelse med 6 kärnkraftverk skulle grafen sett väldigt rolig ut.

Last edited:

Jag ger mig fan på att det finns nån svensk kompis till till politikerna inblandad bland mellanhänderna och där försvinner nog större delen av pengarna.
Det var ett program/reportage om det på TV för någon dag sedan.
Det fanns ett skjul och några halvt ihopplockade moppar.
Att dom ska få ihop 48500 stycken ser jag som uteslutet.
Mycket lättare att försnilla pengarna.
Tror dom sa att mopparna skulle kosta runt 2 papp styck? Joråsåatte...

Gick alla kraftslag med förlust? Närdå?
Som jag skrev, då det är nollpriser.

Det finns data från hela året 2024, presenterat tidigare i tråden. Jag menar att data trumfar prognos.
Yes, Såklart den gör.
Lägg gärna in den bilden du refererar till så kollar jag vad du menar. Nu var det många bilder, och dessa var mestadels på energi-leveranser, vilket inte visar verkligheten som är realtid (momentan effekt)

En gång i tiden smällde vi upp nya reaktorer på 5-7 år
Kan vi bygga dom på den tiden hinner vi fortfarande.
Men SMR kan teoretiskt vara klar snabbare, och då vi har beslutat att bygga några sådana har vi köpt oss lite mer tid.
SMR kan teoretiskt vara klar i början på 2030
Dom skulle placeras på Ringhals, dels för att mycket av infrastrukturen är klar där, dels för att vi behöver dom i den landsändan
Enig, men de första kommer ta lång tid då vi tappat kompetens inom "bygga kärnkraftverk", där vi en gång var världsledande. Trist då vår kompetens vore perfekt att exportera = boosta Sveriges ekonomi!
Sedan kommer efterföljande kärnkraftverksbyggen gå snabbare.

Galet ! Rent pinsamt detta för oss svenskar.

I varje fall svensk medborgare, svensk medborgare är det mycket lätt att bli. Jämfört med andra EU länder är det lättast bli medborgare i Sverige enligt en Iranier jag frågade.

Är du medveten om att grafen visar "Effekt per månad" ?
Troligen visas "medeleffekt över en månad" = levererad energi och därmed irrelevant för diskussionen då effekttoppar / dalar döljs. Så praktiskt...:hej

Posta länkar till graferna så kan ja kolla bakgrund och vad författaren egentligen menar.

I övrigt har jag samma kommentar som Two stroke man.

Du plockar i vanlig ordning körsbär och visar en graf med månadsproduktion för vindkraften och jämför med timproduktion för vindkraft. Det är oärligt eller kan möjligen bortförklaras som korkat.

Så här ser en lite ärligare jämförelse ut om man vill studera stabilitet/kontinuitet.

View attachment 522136

Och då ska man hålla i minnet att man det handlar om 5000 vindkraftverk utspridda över landet och 6 kärnkraftverk. Skulle det istället ha varit 6 vindkraftverk bredvid varandra i jämförelse med 6 kärnkraftverk skulle grafen sett väldigt rolig ut.

Varför skulle man jämföra 6 vindkraftverk med 6 kärnkraftverk?

Den graf som cornucopia visar jag har presenterat ovan fast på helår.

Oärligt eller korkat? Vad menar du med det? Du cherrypickar ju rejält om någon.

Påståendet/prognosen att vindkraften skulle ge 9% är helt enkelt felaktigt och motsägs av data. Alltså är det inte ett argument.

Frågan som skall ställas är vad som är klokast att investera i för en given mängd pengar när det gäller att få bästa elsystemet under de närmaste 60 åren eller så. Då skall även säkerhet, redundans, prisutveckling osv osv beaktas.

Med vänlig hälsning,

Är du medveten om att grafen visar "Effekt per månad" ?
Troligen visas "medeleffekt över en månad" = levererad energi och därmed irrelevant för diskussionen då effekttoppar / dalar döljs. Så praktiskt...:hej

Posta länkar till graferna så kan ja kolla bakgrund och vad författaren egentligen menar.

I övrigt har jag samma kommentar som Two stroke man.

Högst relevant för diskussionen eftersom konsumtionen också varierar. Och topplasttimmarna är självklart viktiga eftersom det är då effekten behövs som bäst.

Men poängen är som sagt tusen gånger inte ”antingen eller” utan ”både och”.

Tyvärr är ju uppenbarligen skygglapparna på istället för att backa lite och försöka se lite nyktert på saken.

Men det är väl ”woke” med allt som inte är kärnkraft och då får den kosta vad den vill…

Med vänlig hälsning,

View attachment 522138
View attachment 522139
View attachment 522140
View attachment 522141
Men, men nettonoll :gråta Men, men grön omställning :gråta:gråta

Hade en hätsk diskussion med polaren om jag skulle få äta hela min köttbulle eller om vi var tvungna att dela, som tur var det en liten köttbulle så den klarade 15 grams gränsen, fick tamejfan äta hela själv :hihi:Rockbanan

Det var ett program/reportage om det på TV för någon dag sedan.
Det fanns ett skjul och några halvt ihopplockade moppar.
Att dom ska få ihop 48500 stycken ser jag som uteslutet.
Mycket lättare att försnilla pengarna.
Tror dom sa att mopparna skulle kosta runt 2 papp styck? Joråsåatte...
Låter väldigt likt Angereds Kamelfarm. Farmen sålde ett tag importerad Kamelmjölk.

View attachment 522138
View attachment 522139
View attachment 522140
View attachment 522141

Det är ingen fara, vi skruvar bara upp solen och vinden lite.

För förra veckan blåste det så att elpriset blev lågt, så det är i snitt ganska bra....

Högst relevant för diskussionen eftersom konsumtionen också varierar. Och topplasttimmarna är självklart viktiga eftersom det är då effekten behövs som bäst.

Men poängen är som sagt tusen gånger inte ”antingen eller” utan ”både och”.

Tyvärr är ju uppenbarligen skygglapparna på istället för att backa lite och försöka se lite nyktert på saken.

Men det är väl ”woke” med allt som inte är kärnkraft och då får den kosta vad den vill…

Med vänlig hälsning,
Problemet som jag ser det idag är den dåliga lönsamheten för vindkraften.
Ingen blir rik på vindkraftverk idag utom vindkraftverktillverkarna och de som gör installationen gissar jag.

Topplasttimmarna 2024:

Med vänlig hälsning,
Vem är RGP som signerat det här diagrammet ?
1760467588061.png
Intressant är att hen kallar det Kärnkraftproduktion 2024 men vad som anges är Kärnkraft effekten i MW. Produktionen, ja den är ju integralen av effekten timme för timme och blir alltså ett diagram som börja med 0 vid 0 och slutar omkring 49 TWh när året är slut.
Så det som gör mig undrande är varför RPG INTE kallade diagrammet för Kärnkrafteffekt 2024. För det är ju det diagrammet visar Kärnkrafteffekten, hur Kärnkrafteffekten varierar över året.
Vad som går att se från diagrammet är att effekten varierar, högst effekt under februari , mars, lägst effekt under Juni och Augusti. Från ca 6900 MW ner till ca 3200MW (ca 46 %)
Logiskt sätt borde det här diagrammet jämföras med Vindkrafteffekten timme för timme
under året från 0 till 8760h. Men ett sådant diagram saknas.
Istället jämförs det med "Elproduktion under de 100 timmarna med högst konsumption 2024"
ånyo anges inte Energi utan Effekt i diagrammet. (Verkar som RPG inte riktiktigt vet vad produktion (energi) och effekt är. Högst effekt vad jag kan se timme 27 ca 9000 MW Lägst effekt har vindkraften vad jag kan se timme 47 ca 800 MW (ca 9 % av max) Det största effektbehövet ligger på ca 25300 MW. Skulle detta täckas med vindkraft skulle det behövas en installerad effekt på 25300 MW/0,09 = 281GW med kärnkraft 25300/0,46 = 54GW Vindkraft måste alltså kosta inklusive elnät och stabilisering av frekvensen mindre än 54/281=19 % av kärnkraft per installerad MW för att kunna täcka 100 % av elbehovet och vara att föredra när det gäller investering. Detta är exklusive drift och underhällskostnader som tillkommer.
Med tanke på förlusterna i Vindkraftinstallationer, företagen går i konkurs, söker rekonstruktion, bolagen läggs ner, ägarna till övergivna vindkraftverk går inte att hitta så verkar det som idag att Vindkraften helt enkelt inte kan ge Investerarna en återbäring som gör att det lönar sig bygga Vindkraftverk i Sverige.
Vindkraftverken är helt enkelt idag med installation och anslutning till elnätet och drift och underhåll för dyra !
Vindkraftverken kostar för mycket jämfört med vad ägaren kan få för levererad ström.
Eller på annat sätt, när det inte blåser är elpriset högt men eftersom vindkraftverket står stilla blir det ingen inkomst. När det blåser mycket är elpriset negativt, leverera inget eller gå i konken. Så enda tillfället vindkraftägaren drar in pengar är när det blåser lite. Hyggligt pris men leverar bara liten effekt och lite energi till nätet. TUFFT !

Last edited:
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h