Sverige idag..

Om vi tar det för en sanning, om klimatet i samhället (jag är inte beredd att hålla med, det är mer anekdotiskt då det är lättare att se fler folk uttrycka sig iom soc. med), vilket ansvar har politiker själva? Politiker som är ta mig tusan världsbäst på att skapa splittring. Världsbäst på att kalla en del för roffare medan de själva sätter sina egna löner och arvoden. Hur är det med korruptionen? Från slöseri med medel till rent huvudlösa beslut som påverkar många av medborgarna under väldigt lång tid framöver?
Min uppfattning är att polariseringen börjar alltid från ledarnivå och flyter neråt. Om det är företagsledning, offentlig verksamhet eller ssmhällsnivå, så är det alltid ledningen av densamma som sätter det klimatet.

Ett yttre hot är bara ett sätt att förena ett folk, det finns bra många fler sätt som är möjliga.
Helt klart hör politiker, och andra toppar, till skaran som polariserar klimatet också.
En viss orange politiker har flyttat gränsen längre än någon annan (imo)...
Det nämndes också av några under partiledardebatten att dom själva måste föregå med gott exempel varefter dom genast började attackera varandra igen... :3freak

Men att samhället blivit hårdare skulle iaf jag vilja påstå.
Jag har inga soc.media men märker det ändå.
Jag är helt säker på att soc.media varit med och flyttat gränserna och inte bara synliggjort dom.
Redan när mina barn gick i grundskolan, i en liten byskola utanför Borlänge, förfasades jag över hur rå tonen var jämfört med min tid.
Och det har inte blivit bättre sen dess.

Så jo, jag vill nog påstå att det blivit värre.

Det kan vara så att hat och hot inte var det enda som fyllde bägaren men det fyllde nog en stor del.
Om man såg partiledardebatten på SVT så pratade många om hat, hot och tom dödshot.
Jag är säker på att när någon hotar ens barn till döden så funderar man ett varv till.

Vi såg ju också den politiker som förföljdes på gatan av skrikande aktivister.
Detta blir inte bara vanligare för politiker utan också för poliser, ambulansförare, socialassistenter, lärare osv osv.

Som BrooklynS skriver så blir klimatet i hela samhället allt mer polariserat och hotfullt.
Den första gången som jag hörde det här med hot om var från en kompis med hustru sjuksköterska på akuten i Helsingborg. På 1990-talet eller kanske ännu tidigare. Det var folk som dök upp och ville ha t.ex. skottskador fixade utan några noteringar gjordes om vem, när, vad osv. Bara kulorna utplockade och såren ihopsydda.
Och kunde det inte fixas så visste man var du bodde, vilka barn du hade osv.
Sjuksköterskan valde byta jobb till en privat läkarmottagning.
Vilka som hotat Hatt blir mer mysteriöst.
GuW i #20753 förefaller sannolikast för mig.
Men jag har inte behövt förlitat mig på röster från MEA för jobbet.
Den här utvecklingen är ju faktiskt en del av Multikulturen !
1760602892979.png

Last edited:
Den första gången som jag hörde det här med hot om var från en kompis med hustru sjuksköterska på akuten i Helsingborg. På 1990-talet eller kanske ännu tidigare. Det var folk som dök upp och ville ha t.ex. skottskador fixade utan några noteringar gjordes om vem, när, vad osv. Bara kulorna utplockade och såren ihopsydda.
Och kunde det inte fixas så visste man var du bodde, vilka barn du hade osv.
Sjuksköterskan valde byta jobb till en privat läkarmottagning.
Det har nog alltid förekommit.
Men gissar att om det finns statistik på det så är det ett eskalerande problem tyvärr. :(

Det kan vara så att hat och hot inte var det enda som fyllde bägaren men det fyllde nog en stor del.
Om man såg partiledardebatten på SVT så pratade många om hat, hot och tom dödshot.
Jag är säker på att när någon hotar ens barn till döden så funderar man ett varv till.

Vi såg ju också den politiker som förföljdes på gatan av skrikande aktivister.
Detta blir inte bara vanligare för politiker utan också för poliser, ambulansförare, socialassistenter, lärare osv osv.

Som BrooklynS skriver så blir klimatet i hela samhället allt mer polariserat och hotfullt.
Multikulturellt helt enkelt.
Med stor invandring från Mellanöstern och Afrika så är det väl naturligt att Sverige allt mer påminner om dessa områden.
Har ju tom levererat partiledare till "gamla svenska" partier, Nyamko Sabuni, Simona Mohamsson, Nooshi Dagostar och Muharrem Demirok har ju alla sina rötter i Mellanöstern och Afrika. Så det är bara att vänja sig.

C var snarare nöjda internt att ha fått en partiledare som dels folk visste vem det var och dels hade regeringserfarenhet och ett bra track record. Det står nog helt klart att det är trakasserier och hot det handlar om.
Ingen intern kritik har bubblat upp vad jag hört i intervjuer, bara bestörtning och djup besvikelse att hon lämnar.
Så ja, trakasserier och hot är det troliga. Som hon även sagt själv.

Är inte konstigt, hon fick frågan och svarade nej...varför skulle hon ljuga?
Svepskäl, kallas det. Det är kanske inte till gagn för hennes polare Magda om orsaken är ”omöjligt uppgift, Nooshi förvinter att jobba med och de grönas gäng är på bio”.

Det är ju perfekt att hon ändå har en säkerhetsdetalj men ingen anmält hoten…

Varvinte så godtrogen. Säkert förekommit hat, men är det den reella orsaken? Tvivlar…

Svepskäl, kallas det. Det är kanske inte till gagn för hennes polare Magda om orsaken är ”omöjligt uppgift, Nooshi förvinter att jobba med och de grönas gäng är på bio”.

Det är ju perfekt att hon ändå har en säkerhetsdetalj men ingen anmält hoten…

Varvinte så godtrogen. Säkert förekommit hat, men är det den reella orsaken? Tvivlar…
Du vet om att SÄPO ibland vill jobba i det fördolda och därmed inte rekomenderar att anmäla incidenter? (har jobbat i försvarsmakten...)

Såklart finns det fler skäl, och helt klart var det inte kanon att så öppet kritisera Nooshi.
Men tror du verkligen att det är orsaken till avhoppet?

Högst relevant för diskussionen eftersom konsumtionen också varierar. Och topplasttimmarna är självklart viktiga eftersom det är då effekten behövs som bäst.
Enl dig, vad är relevansen med levererad månadsenergi, om vi diskuterar topplast i Vindkraft där effektleverans kan vara allt från mycket låg (vindstilla) till skyhög?

Men poängen är som sagt tusen gånger inte ”antingen eller” utan ”både och”.
Ja kombination, där är vi överens. Men Vindkraft passar inte som bas i ett stabilt elsystem.
Där passar bara planerbar effekt (Vatten, Kärn, fossila bränslen)

Tyvärr är ju uppenbarligen skygglapparna på istället för att backa lite och försöka se lite nyktert på saken.

Men det är väl ”woke” med allt som inte är kärnkraft och då får den kosta vad den vill…
Detta var väl onödigt?
Låt oss ha en debatt avseende sakfrågan. :hej

Enl dig, vad är relevansen med levererad månadsenergi, om vi diskuterar topplast i Vindkraft där effektleverans kan vara allt från mycket låg (vindstilla) till skyhög?

Ja kombination, där är vi överens. Men Vindkraft passar inte som bas i ett stabilt elsystem.
Där passar bara planerbar effekt (Vatten, Kärn, fossila bränslen)

Detta var väl onödigt?
Låt oss ha en debatt avseende sakfrågan. :hej

Absolut! Avsåg inte din åsikt på något sätt, bara att kärnkraften cementerats in som ”färdig åsikt som ingår i paketet” i vissa politiska grupperingar. Jfr ”äta kött är högerpolitik”; lika huvudlöst det.

Vi är också överens om att det behövs olika sorters produktion och när det gäller planerbar effekt så är sannolikt flytande vindkraftsparker i Kattegatt i kombination med lagringslösningar lika planerbart som något annat. Vattenkraft är bas- och reglerkraft. Kom ihåg att vi pratar om ett elsystem som skall fungera i framtiden.

Extrapolera de kurvor vi ser vad gäller kostnads- och kapacitetsutveckling så ser vi att det är fullständigt orimligt att satsa på ny kärnkraft då den dels inte kommer att åtgärda dagens problem och dels bli så pass dyr att staten och konsumenterna behöver betala hundratals miljarder i onödan bara för att något eller några partier tycker sig tjäna billiga röster på att utse ”kärnkraft” till politisk stridsfråga.

Relevansen i levererad energi ligger dels i att toppeffekt kan levereras av vattenkraft ifall övriga kraftslag inte kan leverera just då (mycket sällan) och dels i att vattenkraften övrig tid inte behöver göra av med sina vattenmagasin, aka lagring.

Effektbehovet kan också sänkas genom att säkra ned hushåll; något som gjorts redan på många håll när man ersatte 1970-talets direkteluppvärmning med fjärrvärme eller värmepumpar. En vanlig villa som då behövde 25A klarar sig idag med 16A. 9A per villa och om vi pratar två miljoner villor blir det ganska mycket effekt som frigörs.

För att sänka mer kan vi tex använda solceller i kombination med ett batteripack.

Det finns liksom ingen poäng med att betala triljarder för en politisk symbolfråga. Det är inte 1975 längre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Absolut! Avsåg inte din åsikt på något sätt, bara att kärnkraften cementerats in som ”färdig åsikt som ingår i paketet” i vissa politiska grupperingar. Jfr ”äta kött är högerpolitik”; lika huvudlöst det.

Vi är också överens om att det behövs olika sorters produktion och när det gäller planerbar effekt så är sannolikt flytande vindkraftsparker i Kattegatt i kombination med lagringslösningar lika planerbart som något annat. Vattenkraft är bas- och reglerkraft. Kom ihåg att vi pratar om ett elsystem som skall fungera i framtiden.

Extrapolera de kurvor vi ser vad gäller kostnads- och kapacitetsutveckling så ser vi att det är fullständigt orimligt att satsa på ny kärnkraft då den dels inte kommer att åtgärda dagens problem och dels bli så pass dyr att staten och konsumenterna behöver betala hundratals miljarder i onödan bara för att något eller några partier tycker sig tjäna billiga röster på att utse ”kärnkraft” till politisk stridsfråga.

Relevansen i levererad energi ligger dels i att toppeffekt kan levereras av vattenkraft ifall övriga kraftslag inte kan leverera just då (mycket sällan) och dels i att vattenkraften övrig tid inte behöver göra av med sina vattenmagasin, aka lagring.

Effektbehovet kan också sänkas genom att säkra ned hushåll; något som gjorts redan på många håll när man ersatte 1970-talets direkteluppvärmning med fjärrvärme eller värmepumpar. En vanlig villa som då behövde 25A klarar sig idag med 16A. 9A per villa och om vi pratar två miljoner villor blir det ganska mycket effekt som frigörs.

För att sänka mer kan vi tex använda solceller i kombination med ett batteripack.

Det finns liksom ingen poäng med att betala triljarder för en politisk symbolfråga. Det är inte 1975 längre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur många av årets timmar är dagsljus?

Hur många timmar av året ger vindkraft mer än fjuttigt?

Om du kombinerar dessa, hoppas till gudarna OCH ett par andra lyckönskningar kommer du kanske upp i 50% täckning.

50% ska du lagra, sen infaller ju detta inte synkront.

Vind och sol som grund (mer än 30% av behover) så snackar vi 1875.

Nyheter
Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h