Högljudda avgassystem på semestern söderut

Jag vet en här på forumet som gärna ser att de bötfäller för felvänt framdäck..

De gör väl inte det förresten..? 🫣

Hej hej! Här är jag! :hej

Jo, sådant slår dom ned hårt på i Tyskland. Skulle du vingla in en riktig kontroll (Krad) i Tyskland med ett bakåframpå K60 monterat fram så lär det bli både böter och körförbud.

Även olycksutredarna hos den svenska polisen har vaknat till.
Så här ser det nya protokollet ut:

Screenshot_20250616-231028 (1).png

Taget från en fup där två körkortslösa möttes. Bilföraren vann, så att säga.

Edit:

...å med den tidsstämpeln kan man ju faktiskt förklara midsommarfirandet invigt. En sådan timing!
Putälj på er, vänner och bekanta! :öl

Last edited:
Hej hej! Här är jag! :hej

Jo, sådant slår dom ned hårt på i Tyskland. Skulle du vingla in en riktig kontroll (Krad) i Tyskland med ett bakåframpå K60 monterat fram så lär det bli både böter och körförbud.

View attachment 517037

Taget från en fup där två körkortslösa möttes. Bilföraren vann, så att säga.

Edit:

...å med den tidsstämpeln kan man ju faktiskt förklara midsommarfirandet invigt. En sådan timing!
Putälj på er, vänner och bekanta! :öl

När vi tältade i skogen i april var det en kamrat med sidvagn och ett "felvänt" bakdäck, tror det var K60, fram. Han hade många goda anledningar. :krama

1750420273505.png

View attachment 517037
Mmm... Bara en tidsfråga innan det blir prio och de börjar kolla det aktivt i hela landet.
De står ju redan i hufuvdstaden då o då och kollar felvända däck

1750426241855.png

De är säkert så vilda att de plockar fram kokainvågen och bötfäller för överlast i tankväskan också! :mad:

Last edited:
Apropå felvända däck...
Jag har vid ett antal tillfällen varit på TRV och fått möjlighet att studera djupstudierna på MC olyckorna. En av de mer minnesvärda var en ganska ny hoj, med all elektronik, där föraren dog i mitträcket för ett antal år sedan. Det regnade ganska mycket vid tillfället och enligt utredarna och vittnen så fick föraren sladd med bakdäcket och de trodde det berodde på vattenplaning. Det bakdäcket satt felvänt så mönstret spolade in vattnet i stället för ut så däcket blev en bärplansbåt. Det finns en anledning till varför de kollar rotationsriktningen...

Det finns en anledning till varför de kollar rotationsriktningen...

Det känns som att de flesta byggherrar bakom alla bobber/cafe/custom/scrambler/tracker och övriga ”endast elsystem återstår hojar” som dominerar Blocket…sällan har full koll på teorin bakom chassie, däck och fjädring…

dom har razzia o stopper alla o kollar om avgas är org om det inte är pay. dom skiter i hur mycket det låter
detta gäller i danmark o tyskland andra länder vet jag inget om
Gäller detta bilar med?
Min Miata har det mesta från motorblocket utbytt, låter som en sportbil ska…högt!

Det känns som att de flesta byggherrar bakom alla bobber/cafe/custom/scrambler/tracker och övriga ”endast elsystem återstår hojar” som dominerar Blocket…sällan har full koll på teorin bakom chassie, däck och fjädring…
Nästan aldrig.
Men som tur är så rullar de inte många kilometer, går inte fort, och knappast i regn.

Apropå felvända däck...
Jag har vid ett antal tillfällen varit på TRV och fått möjlighet att studera djupstudierna på MC olyckorna. En av de mer minnesvärda var en ganska ny hoj, med all elektronik, där föraren dog i mitträcket för ett antal år sedan. Det regnade ganska mycket vid tillfället och enligt utredarna och vittnen så fick föraren sladd med bakdäcket och de trodde det berodde på vattenplaning. Det bakdäcket satt felvänt så mönstret spolade in vattnet i stället för ut så däcket blev en bärplansbåt. Det finns en anledning till varför de kollar rotationsriktningen...

Ja, och det finns ytterligare erfarenheter att dra:
En förolyckad förare från en hoj med däcken monterade bak och fram visar att han hade absolut noll koll på motorcykeldynamik medans han levde.
Därav kan man misstänka att samma förare inte heller låtit vidareutbilda sig, och kanske inte ens lyckas dra slutsatser av tidigare near misses i sin körning.

Kort sagt: en person som inte borde suttit på hoj över huvudtaget, och högst troligt en förare som lättare fastnar i negativ mållåsning och alla andra nybörjarfällor en stackare kan gå ner sig i.

Nästan aldrig.
Men som tur är så rullar de inte många kilometer, går inte fort, och knappast i regn.

Men det är såå feeel!

Det är som att klinga i glaset, ställa sig upp och högtidligt annonsera: "jag är en idiot".
Gång på gång, vid varje tillfälle hjulen stannar och någon kan se vad som är gjort.

"Jag är en idiot, and I'm totally fine with it."

Ingen skulle komma på tanken att montera däcken ut och in.
Varför sätta dom bak och fram?

Men det är såå feeel!

Det är som att klinga i glaset, ställa sig upp och högtidligt annonsera: "jag är en idiot".
Gång på gång, vid varje tillfälle hjulen stannar och någon kan se vad som är gjort.

Ja, fast så är det ju många som gör, både bokstavligen och på andra sätt likställbara. :hihi

Ja, fast så är det ju många som gör, både bokstavligen och på andra sätt likställbara. :hihi
Jovars, jag var på ett arrangerat midsommarfirande igår, med dans kring granen och allt.

Fanns en del sådana där, som inte kunde dansa långdans med sina barn - eftersom händerna var upptagna med att hålla i burkar istället.

Men ändå.
Felvända däck får mig att resa ragg på allvar.

Ungefär som folk som bygger om en motorcykel dom aldrig kört ordentligt och därmed inte vet vilka egenskaper dom vill behålla, renodla eller bygga bort.

En brist hos mig, kanske, att störa mig på sådant. Tur att man är så felfri och perfekt i övrigt att slutnotan blir avrundbar ändå. :fakta

Ja, och det finns ytterligare erfarenheter att dra:
En förolyckad förare från en hoj med däcken monterade bak och fram visar att han hade absolut noll koll på motorcykeldynamik medans han levde.
Därav kan man misstänka att samma förare inte heller låtit vidareutbilda sig, och kanske inte ens lyckas dra slutsatser av tidigare near misses i sin körning.

Kort sagt: en person som inte borde suttit på hoj över huvudtaget, och högst troligt en förare som lättare fastnar i negativ mållåsning och alla andra nybörjarfällor en stackare kan gå ner sig i.
Är väl inte helt omöjligt. Jag själv har trots många mil körda i regn bara tappat fästet på bakdäcket när jag körde på en uppsättning Qualifier, jävlars vilka värdelösa däck det var.
Ja, förutom när jag faktiskt gör dum skit.

Jag har kört igenom decimeterdjupa vattensamlingar på motorväg utan att få vattenplaning.

Men det är såå feeel!

Senast jag var på bröllop var det rätt poppis att göra det. Ja, inte med exakt de orden, men det var många som idiotförklarade sig själva när de talade.

Ingen skulle komma på tanken att montera däcken ut och in.
Varför sätta dom bak och fram?

Det är nog mest en fråga om att det är omöjligt, annars skulle vi se många hipsterhojar med felvrängda däck bara för att vara annorlunda.

Apropå felvända däck...

Vill minnas att det var i Storbritannien, där de faktiskt utreder vad olyckorna beror på…

Har också läst den utredningen nämligen.

Med vänlig hälsning,

Jovars, jag var på ett arrangerat midsommarfirande igår, med dans kring granen och allt.

Fanns en del sådana där, som inte kunde dansa långdans med sina barn - eftersom händerna var upptagna med att hålla i burkar istället.

Men ändå.
Felvända däck får mig att resa ragg på allvar.

Ungefär som folk som bygger om en motorcykel dom aldrig kört ordentligt och därmed inte vet vilka egenskaper dom vill behålla, renodla eller bygga bort.

En brist hos mig, kanske, att störa mig på sådant. Tur att man är så felfri och perfekt i övrigt att slutnotan blir avrundbar ändå. :fakta
Midsommarfirande med dans kring granen, är det inte rätt ovanligt?

Midsommarfirande med dans kring granen, är det inte rätt ovanligt?

Vi var ute på öarna. Kristna fundamentalister gör vad dom kan för att förneka vårt hedniska arv och ursprung. Typ.

Nej, jag skojade när jag skrev det.
Ett sätt att hålla skeendet på lite avstånd.

Last edited:
Min Miata har det mesta från motorblocket utbytt, låter som en sportbil ska…högt!

Jag trodde att bilar lydde under samma reglemente som snöskotrar...?

Endast bögar och idioter monterar brööl-burk på tvåcylindriga snöskotrar eller fyrcylindriga bilar. Har man däremot en gammal klassisk trippel eller quad snöskoter - eller en bil med V8 - så är det tamejfan obligatoriskt att sprida motorns musik.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025