Högljudda avgassystem på semestern söderut

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg denna på fejjan. Lite gammal iofs, men värd att lyfta fram för den som drar på semester snart.
Tyskland har ju också ganska hårda grepp mot ljudliga hojar. Typ körförbud på plats och bärgare därifrån.

1749001632209.png
 
Man får åka till nåt fritt land som Polen. Tyskland är ju helt uteslutet med. Dom dårarna kräver ju körkort för att fiska så det kan man stryka från vettig-listan direkt. Trodde dom gjorde sig av med fascisterna för 80 år sedan?
 
Någon som vet om det är fler länder som har liknande regler?
Tänkte att det är bra att veta inför semestern.

Norge är ju hysteriska med minsta fortkörning och har klubbat igenom turistskatt på vissa saker.
Finland har dagsböter på typ alla trafikförseelser
 
Man får åka till nåt fritt land som Polen. Tyskland är ju helt uteslutet med. Dom dårarna kräver ju körkort för att fiska så det kan man stryka från vettig-listan direkt. Trodde dom gjorde sig av med fascisterna för 80 år sedan?
Det gjorde dom väl men ersatte med kommunister istället 🤪
 
Man får åka till nåt fritt land som Polen. Tyskland är ju helt uteslutet med. Dom dårarna kräver ju körkort för att fiska så det kan man stryka från vettig-listan direkt. Trodde dom gjorde sig av med fascisterna för 80 år sedan?

85 miljoner invånare och typ en sjö; då blir det så… Minns en resa genom Tyskland i slutet av 1970-talet. En ytte-pytte sjö (vi skulle nog säga damm) proppfull med vindsurfare och massor stod i kö och väntade på sin tur. :va

Annars är Tyskland ett vettigt land; bara det att de tar trafiksäkerhet och regler på allvar. Inga vajerräcken och onödiga fartbegränsningar (typ 100 på landsbygden) men har du ett olagligt avgassystem eller kassa däck får du vända vid gränsen och nåde dig om du käftar med die Poliziei om du gjort fel.

Fair enough tycker iaf jag.


Med vänlig hälsning,
 
85 miljoner invånare och typ en sjö; då blir det så… Minns en resa genom Tyskland i slutet av 1970-talet. En ytte-pytte sjö (vi skulle nog säga damm) proppfull med vindsurfare och massor stod i kö och väntade på sin tur. :va

Annars är Tyskland ett vettigt land; bara det att de tar trafiksäkerhet och regler på allvar. Inga vajerräcken och onödiga fartbegränsningar (typ 100 på landsbygden) men har du ett olagligt avgassystem eller kassa däck får du vända vid gränsen och nåde dig om du käftar med die Poliziei om du gjort fel.

Fair enough tycker iaf jag.


Med vänlig hälsning,
Håller med dig om Tyskland. Är där själv och kör ungefär 2 gånger om året. När det är 100 som normal hastighet på små vägar räcker för att få ett bra flyt (men på vissa ställen ligger byar tätt där det är 50).

Är man ute en Lördag när det är fint väder och befinner sig på fina mc vägar i närheten av någon större stad. Då förstår man att dom har tuffa regler för högljudda avgassystem. Det är många tyskar som kör motorcykel.

Tänkte på det i Lördags när var där nere och tog en piss paus vid en liten avsticks väg. Jag kanske stog still i 10-15 minuter och ljuger inte om det passerade 100 motorcyklar. Då förstår man att det finns folk som bor i närheten som tillslut tröttnar.
 
Någon som vet om det är fler länder som har liknande regler?
Tänkte att det är bra att veta inför semestern.

Norge är ju hysteriska med minsta fortkörning och har klubbat igenom turistskatt på vissa saker.
Finland har dagsböter på typ alla trafikförseelser
Norge är dyrt, Finland är hårt men rättvist.
Åkte "dit" för några år sedan i Finland, och dom har i alla fall någon typ av nyansering.
Körde 14km/h för fort på en 80-väg, och det blev inte dagsböter, utan någon typ av allmän ordningsbot, så jag klarade mig med 120EUR, men blev påmind om att 16km/h för fort hade blivit dagsböter :rolleyes:
Baltstaterna var billigare, 25EUR för lika många km/h för fort i Litauen, och plockad med en kamera bakifrån, så hade ingen aning förrän en månad senare när föreläggandet damp ner.
Polen likaså, ca 500kr för 30km/h för fort.
Spanien är också "billigt", typ hälften jämfört med Sverige.
Italen verkar ligga i paritet med Norge, men har ingen egen erfarenhet, bara hört av andra som har fått böter, dom har dock inte dagsböter.
Tjeckien ligger i paritet med Sverige.
Schweiz har också typ samma system som Finland, så det kan bli dyrt.
 
Hmm.

Hastigheten styr jag med höger hand så det är inget problem men hur högt är högt? Regbeviset säger 90 dB vilket är en utopi. Däremot behöver jag inte dåna som en störtbombare även om det är kul.

Så. Rent praktiskt, hur tyst behöver man vara för att inte attrahera konstabulär bötesiver?
 
Hmm.

Hastigheten styr jag med höger hand så det är inget problem men hur högt är högt? Regbeviset säger 90 dB vilket är en utopi. Däremot behöver jag inte dåna som en störtbombare även om det är kul.

Så. Rent praktiskt, hur tyst behöver man vara för att inte attrahera konstabulär bötesiver?
Har du originalsystem så behöver du inte fundera. Vad jag har förstått så räcker det inte med låg volym i Tyskland, ljuddämparen måste också vara godkänd för just den hojen (helfordonsgodkännande).
 
Har du originalsystem så behöver du inte fundera. Vad jag har förstått så räcker det inte med låg volym i Tyskland, ljuddämparen måste också vara godkänd för just den hojen (helfordonsgodkännande).
Jag kör mest b-king.
1749018884330.jpeg
Originalsystem är inte riktigt min grej. Men visst kan jag köpa ett godkänt eftermarknadssystem om jag måste, det är inte det som jag försöker fråga.

De tittar ju bara om de stoppat mig. Om jag inte kör för fort eller bryter andra trafikregler, hur tyst ska det vara för att inte leda till stopp för ljudet?
 
Jag kör mest b-king.
View attachment 516206
Originalsystem är inte riktigt min grej. Men visst kan jag köpa ett godkänt eftermarknadssystem om jag måste, det är inte det som jag försöker fråga.

De tittar ju bara om de stoppat mig. Om jag inte kör för fort eller bryter andra trafikregler, hur tyst ska det vara för att inte leda till stopp för ljudet?
det hjälper inte att du kör sakta så det inte låter så mycket.
dom har razzia o stopper alla o kollar om avgas är org
om det inte är pay. dom skiter i hur mycket det låter
detta gäller i danmark o tyskland andra länder vet jag inget om
i tyskland kollar dom oxå allt annat som är utbytt typ speglar, fotpinnar osv. har du inte tuv papper på delarna. pay the man.
 
det hjälper inte att du kör sakta så det inte låter så mycket.
dom har razzia o stopper alla o kollar om avgas är org
om det inte är pay. dom skiter i hur mycket det låter
detta gäller i danmark o tyskland andra länder vet jag inget om
i tyskland kollar dom oxå allt annat som är utbytt typ speglar, fotpinnar osv. har du inte tuv papper på delarna. pay the man.
Nu är det ju då så att det finns tyska TV-program som följer poliser och fokuserar på kontroller av mc. Finns på youtube. De bryr sig alldeles definitivt om hur mycket det låter, de har till och med med sig en egen varvräknare för att vara säkra på att mäta ljudet vid rätt varv.

Men inte ens deras kontrollplatser stannar alla, och att som turist ens se en kontroll är nog rätt osannolikt.

Så, hur mycket behöver det låta för att attrahera konstaplar rent generellt? Som de vid gränsen eller vanliga trafikpoliser? Jag har själv mest kört gammelhoj söderut, det är inte samma sak.

(Man kan utgå från att just jag har ABE på allt som inte är rent kosmetiskt på helfirdonsgodkända mc, jag räknar kallt med att det a) är bättre att köpa delar med sådan för egen säkerhet samt b) att det bara är en tidsfråga innan svenska myndigheter börjar faktiskt följa EU-reglerna)
 
Det är ju Precis sånt här som EU borde sätta stopp för!
Är det inte i princip tvärtom, att det är EU som ligger bakom?
Edit, det är en fråga. Inget påstående
 
Last edited:
Är det inte i princip tvärtom, att det är EU som ligger bakom?
Njet - just tyskarna har länge (åtminstone från 1980) varit hårda med att tillbehör o liknande skall vara ABE/TÜV-godkända och för många delar gäller att det skrivs in i reg.dokumentationen av TÜV.
 
Nu är det ju då så att det finns tyska TV-program som följer poliser och fokuserar på kontroller av mc. Finns på youtube. De bryr sig alldeles definitivt om hur mycket det låter, de har till och med med sig en egen varvräknare för att vara säkra på att mäta ljudet vid rätt varv.

Men inte ens deras kontrollplatser stannar alla, och att som turist ens se en kontroll är nog rätt osannolikt.

Så, hur mycket behöver det låta för att attrahera konstaplar rent generellt? Som de vid gränsen eller vanliga trafikpoliser? Jag har själv mest kört gammelhoj söderut, det är inte samma sak.

(Man kan utgå från att just jag har ABE på allt som inte är rent kosmetiskt på helfirdonsgodkända mc, jag räknar kallt med att det a) är bättre att köpa delar med sådan för egen säkerhet samt b) att det bara är en tidsfråga innan svenska myndigheter börjar faktiskt följa EU-reglerna)
Sverige är nog för motorskadat för att vi ska börja bli så anala med motorfordon. Skadat på ett bra sätt. Dessutom skulle ju halva fordonsparken bli underkänd direkt isåfall. 😆
 
Vad är det som gäller för fordon före helfordonsgodkännandet typ 80-90 tals fordon?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top