Scootertråden

Viktigaste uppgraderingen klar! Pojkdrömmen uppfylld, att få köra en ferrari!

Bifogat

• 1750341586868..jpg
    1750341586868..jpg
    259.8 KB · Visningar: 33
  • 1750341609999..jpg
    1750341609999..jpg
    309.3 KB · Visningar: 33
Jag läste i en annan tråd att du körde 16 mil med Vespan idag!! Nu jävlar är du på G :D
Ja, Vespan blev räddningen som gör att jag fortsätter med två hjul. :) Älskar mer det smidiga och cruising samt att vara connected med naturen idag. Det är lite annat än tung MC där man oftast uppskattar själva körningen och cykelns kapacitet.

Jag är helt enkelt en moppesnubbe idag jämfört med raceputte för 20 år sedan. :)

Du vet att snart är det dags att återgå till rötterna och skaffa den där drömtvåhjulingen och se cool ut igen....
View attachment 517025
Jag tänkte lite oförskämt att jag faktiskt redan är där. Många blickar från kvinnor när man kör Vespa.

Men det är klart, dyker det upp en Puch Monza till bra pris så kan det bli ytterligare ett steg närmare idealbilden du bifogade ...

Ja, Vespan blev räddningen som gör att jag fortsätter med två hjul. :) Älskar mer det smidiga och cruising samt att vara connected med naturen idag. Det är lite annat än tung MC där man oftast uppskattar själva körningen och cykelns kapacitet.

Jag är helt enkelt en moppesnubbe idag jämfört med raceputte för 20 år sedan. :)
Känner igen mig i det där och upplevde samma sak när jag köpte min CS125 härom året. Jag har gått från sporthoj via touring/adventure till att börja fundera på långturer med moppe eller scooter.

Om jag bara kunde hitta ett bra sätt att få med mig hunden på CS’en så skulle den dock användas mer. Han är okej med att åka i korg på cykeln, men jag har inte hittat något bra sätt att fästa den på scootern.

till att börja fundera på långturer med moppe eller scooter.
Gör det!
Väldigt roligt tycker jag, och man blir oftare nyfiken på den där lilla vägen, som kan ge andra upplevelser.
Så jag håller med helt om att det är ett bra alternativ.
Positivt med just moped är också att man kan få med dom som saknar hojkort på touring.

IMG_3842_resize.JPEG

Känner igen mig i det där och upplevde samma sak när jag köpte min CS125 härom året. Jag har gått från sporthoj via touring/adventure till att börja fundera på långturer med moppe eller scooter.

Om jag bara kunde hitta ett bra sätt att få med mig hunden på CS’en så skulle den dock användas mer. Han är okej med att åka i korg på cykeln, men jag har inte hittat något bra sätt att fästa den på scootern.
Låter som lite samma resa som mig. Kan du inte bygga något specialfäste och ta en box eller låda som passar hunden. Den vil kanske åka där fram före bakom husse?

Fan va episkt att åka på långtrip med scooter och även få med sig människans bästa fyrbente vän. Touche!

Låter som lite samma resa som mig. Kan du inte bygga något specialfäste och ta en box eller låda som passar hunden. Den vil kanske åka där fram före bakom husse?

Fan va episkt att åka på långtrip med scooter och även få med sig människans bästa fyrbente vän. Touche!
Jo, jag tror både han och jag skulle föredra om han satt framför mig så att jag kan hålla ett öga på honom. På cykeln har jag en väska som är fäst i styret, men den passar inte på scootern så det får bli någon speciallösning.

Någon som vet vad detta är för en kontakt på sin Vespa? Fick med en panel med cigguttag men det är inte connectors som passar på den. Jag vill installera två usb uttag på denna panel är tanken.

Bifogat

• 1750602553111..jpg
    1750602553111..jpg
    189.2 KB · Visningar: 25
  • 1750602585413..jpg
    1750602585413..jpg
    175.1 KB · Visningar: 25
Jo, jag tror både han och jag skulle föredra om han satt framför mig så att jag kan hålla ett öga på honom. På cykeln har jag en väska som är fäst i styret, men den passar inte på scootern så det får bli någon speciallösning.
Ja, det är på fel sida för hunden så att säga, men har du pakethållare på din CS?

1750680121580.png

Ja, det är på fel sida för hunden så att säga, men har du pakethållare på din CS?

View attachment 517208
Japp, jag har samma pakethållare som du men jag är rätt säker på att han inte skulle gilla at sitta där bakom. Jag funderar på någon form av väska som jag kan ha på bröstet, men jag har inte hittat något som känns helt 100 ännu.

Ording och reda när Kurt-Olsson gör olje och filterbyte på Fredag! (Nåja, Lördag)

Har även kollat av golvnivån med vattenpass då det finns golvbrunn med fall i garaget. :)

Hur mycket olja häller ni i vid bytet? (Ni som har gts 300 vespa) Jag tänker hälla i 1,2 Liter och sedan mäta upp den sista dl. Vill undvika att överfylla men kanske bara löjligt och lika bra att dra i 1,3L som manualen säger direkt?

Bifogat

• 1751108312660..jpg
    1751108312660..jpg
    314.9 KB · Visningar: 11
Så jäval tröttsamt. Största hylsan på 3/8 kittet som jag köpte går till 22mm. Jag behöver 24mm... Suck...

Så jäval tröttsamt. Största hylsan på 3/8 kittet som jag köpte går till 22mm. Jag behöver 24mm... Suck...
Så oerhört klantigt och inte kolla storleken på pluggen! :rofl
Men jag hade ju inte heller förväntat mig den storleken, det borde ju innebära typ 500l olja i motorn. :rodnar

Så oerhört klantigt och inte kolla storleken på pluggen! :rofl
Men jag hade ju inte heller förväntat mig den storleken, det borde ju innebära typ 500l olja i motorn. :rodnar
Murphys Law. Hittade en förstoringstapp så nu är allt under kontroll. Det stod i manualen också att de rek att fylla med 1L olja och sedan tappa upp så nu är alla frågor besvarade. =)

Får ge min Knox Urbane Pro Jacka lite beröm. Nu när det är sommar och när man inte behöver något över den så är den faktiskt riktigt smidig.

Får de ner ytterligare vikt kring axlar med microlock eller något även där så är det snart ingen skillnad mot en vanlig tröja. Just nu är den liiite för tung enligt mig.

Men idag körde jag iväg med Vespan med mina MC-Sneakers och Knox Jackan samt Integralhjälm + handskar. Får jag tag på ett par tunna sköna kevlarjeans så är man ju helt plötsligt fullkittad gällande skyddsutrustningen...

Får testa någon Single-Layer Jeans variant...

Får ge min Knox Urbane Pro Jacka lite beröm. Nu när det är sommar och när man inte behöver något över den så är den faktiskt riktigt smidig.

Får de ner ytterligare vikt kring axlar med microlock eller något även där så är det snart ingen skillnad mot en vanlig tröja. Just nu är den liiite för tung enligt mig.

Men idag körde jag iväg med Vespan med mina MC-Sneakers och Knox Jackan samt Integralhjälm + handskar. Får jag tag på ett par tunna sköna kevlarjeans så är man ju helt plötsligt fullkittad gällande skyddsutrustningen...

Får testa någon Single-Layer Jeans variant...
Kör samma setup som du.

Med John Doe mono layer på underkroppen.

Kör med samma men med tillägg av Action Pro MK2 trousers (tights).
Sjukt smidigt och behagligt då det är varmt!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025