Redskap för små raska äventyr

🤔var tvungen att kika på trådstarten lite - lite huliganfaktor sökte du då det vette fan om du har i tracern 🤷‍♂️
 
Motorn är trevligare än i exempelvis T7.
Vem bryr sig om motorn? Jag har ägt en KTM 1190, den var visserligen rolig upp till 240 men vilken nytta gör man över 120 annat än att ta sig snabbt från A till B? -Ingen om jag får säga vad jag tycker.

Nä motorn är nog det sista jag kollar på när jag köper hoj. Mycket viktigare att hojen har bra väghållning och att den inte känns otymplig att köra på blandat underlag, kan ju låta lite rolig att jag kör en Tiger när jag söker dessa parametrar men där handlar det mest om att det var väldigt mycket hoj för pengarna och den kommer jag köra i graven.

T7 är lite av en drömhoj för mig, ingen stånka men ändå smidig och grusvänlig, för asfalt utgör ändå bara 1-2% av Sveriges vägnät och lär man sig köra med bredsladd så är det en jävla go känsla tills man möter en timmerbil. ABS är aldrig fel att ha på framhjulet heller, körde 200 på grus med min 1190 och nöp frambromsen stenhårt med flit, vissa söker svar den tuffa vägen men allt gick galant :Bugar

1-2% kan låta lite, bara en uppskattning, egentligen tror jag det är mindre med hänvisning till: https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map (välj "Slitlager" och zooma)
 
Last edited:
Om jag inte ska bry mig om motorn kan jag ju åka DR650 året runt. Den är ungefär lika yster som en T7.
Jag behöver effekt för att kompensera min brist på talang på körningen. För några år sen hade jag en Transalp 700 och den sög glädjen ur åkturerna.
 
Om jag inte ska bry mig om motorn kan jag ju åka DR650 året runt. Den är ungefär lika yster som en T7.
Jag behöver effekt för att kompensera min brist på talang på körningen. För några år sen hade jag en Transalp 700 och den sög glädjen ur åkturerna.

Tracer 900 har en mycket trevlig motor (i verkligheten framförallt) och är en bra hoj i övrigt också för både vardagsbruk och skojturer. Den blir du nöjd med.

Eller så slår du till på den där snygga R-varianten med samma motor.
895694dec9d139677da4428a8c4cd1e3.jpg



Mvh
 
Ducati Hypermotard 950 och släng på ett par väskor vid behov. Det är en cykel som definierar små och raska äventyr och har karaktär i överflöd. Just Tracern tycker jag personligen ser ut att ha hängbuk...
 
Om jag inte ska bry mig om motorn kan jag ju åka DR650 året runt. Den är ungefär lika yster som en T7.
Jag behöver effekt för att kompensera min brist på talang på körningen. För några år sen hade jag en Transalp 700 och den sög glädjen ur åkturerna.
Håller med, motorn är inte oviktig.
Hade en Tenere 660 av det senare snittet, med insprutning.
Fin hoj och även en bra motor, men lite för klen när det blev touringkörning på asfalt, den gav sig liksom redan strax över 100km/h.
Det är där T7:an kom in, den har lite mer pulver som även klarar den typen av körning.
Men då har jag haft en MT-09, och tycker att den motorn var helt fantastiskt trevlig.
Så även jag sneglar på en Tracer nu, som komplement till T7:an.
Skulle vara skönt med även en ren touringhoj ibland.
Visst, det går att köra i lera och öken med en sporthoj, men rent mentalt har jag svårt att tackla den uppgiften.
Med T7:an så är jag inte så brydd om jag välter, det spricker lite plast eller repar lacken.
Men där har jag en tröskel i hjärnan som tycker att det är synd att buckla tanken på en ny Tracer.
Så, en hoj för lite mer experimentell körning på dåliga vägar måste jag alltid ha tillgång till....fortfarande (men det kan ju ändras med stigande ålder).
 
Alltså jag tycker fortfarande ni är inne på alldeles för tunga hojar åt Mäki. Allt över 500 cc är för tungt för små raska äventyr. Men nu tror jag att jag hittat en perfekt hoj för saken:

Kawasaki KL 250 Super Sherpa

128 kg blötvikt, och 30 hästar.


.. eller blir det för mycket 'moped'? Jag är själv jättenyfiken på en sån. Intalar mig att den är som min KLX 230 fast starkare.
 
Alltså jag tycker fortfarande ni är inne på alldeles för tunga hojar åt Mäki. Allt över 500 cc är för tungt för små raska äventyr. Men nu tror jag att jag hittat en perfekt hoj för saken:

Kawasaki KL 250 Super Sherpa

128 kg blötvikt, och 30 hästar.


.. eller blir det för mycket 'moped'? Jag är själv jättenyfiken på en sån. Intalar mig att den är som min KLX 230 fast starkare.
Den är nog lite svår att hitta i vår del av världen.
Med 250cc blir det inga raska äventyr.
 
Om jag inte ska bry mig om motorn kan jag ju åka DR650 året runt. Den är ungefär lika yster som en T7.
Jag behöver effekt för att kompensera min brist på talang på körningen. För några år sen hade jag en Transalp 700 och den sög glädjen ur åkturerna.
Ägde en DR650 förr, du ser den på min profilbild. Anyways, du är svår att tillfredsställa, BMW F 900 GS?

Min favorit Adam:

...Kolla hans videos och du blir bättre på att köra grus!
 
Ägde en DR650 förr, du ser den på min profilbild. Anyways, du är svår att tillfredsställa, BMW F 900 GS?

Min favorit Adam:

...Kolla hans videos och du blir bättre på att köra grus!
Mitt problem är att jag letar och letar, köper något och direkt efter börjar jag leta igen.

Nånting som dykt upp nyligen är CF Moto MT800-X. Såvitt jag kan se är det en KTM 790 Adventure fast färgsatt så att man kan titta på den utan solglasögon.
 
Ett seriöst förslag är BMW G650 X-country.

7d882fb5e0b4d184a38e6043ab649415.jpg


Väldigt lätt, tillräckligt mycket motor, tillräckligt bra fjädring. Pålitlig.

Finns i mer offroadig version som Xchallenge.

Kolla specs, prisläge kring 40’ de få som finns till salu.


Mvh
 
Efter att jag behövde vända Suzukin på en lerig "väg" igår funderade jag på det där med vikt. Idag besökte jag en handlare för att klämma på Fantic Caballero, men de skickade ut mig på en Beta Alp X.
Det var länge sen jag fnittrade av att köra en så klent motoriserad mc.
 
Efter att jag behövde vända Suzukin på en lerig "väg" igår funderade jag på det där med vikt. Idag besökte jag en handlare för att klämma på Fantic Caballero, men de skickade ut mig på en Beta Alp X.
Det var länge sen jag fnittrade av att köra en så klent motoriserad mc.
Siddu, den har verkligen krupit under radarn.

Jag måste säga att jag blev lite småkåt på 4.0'an själv, dvs samma(?) men med 18/21-hjul.
ALP-4.0-side.jpg

För mig som velat ha en DR4-Z, men tycker att 12k€ är idiotiskt, så verkar ju denna för 7900€ helt flång-bueno rätt schysst.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top