Frågor man vågar ställa

Den heter CYVB och det är separata spolar, annars hade jag en annan teori :(
Jo, det stämmer. Jag bytte som sagt spolarna sist jag hade problemet eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara grundproblemet.
 
Har du klickat så att alla fordonsuppgifter syns. Klicka på "Visa alla xxx fordonsuppgifter" om du inte gjort det.
På vissa/äldre bilar så saknas data om motorkod har jag märkt.
Aha, nu hittade jag det. Som sportbike säger heter den CYVB.
 
Jo, det stämmer. Jag bytet som sagt spolarna sist jag hade problemet eftersom jag tänkte att det kanske kunde vara grundproblemet.
Följ kabelhärvan bakåt och se om det finns ett kontaktstycke mot nån fet härva. Ser ledarna hela ut etc.
På vissa härvor så sitter det en etikett med partnr etc så att man söka efter en ny.
(hade ett intermittent fel på en golf en gång och det var just glapp nånstans i härvan, bytte och felet försvann)
 
Går du in på skruvat.se får du upp en massa info, längre ner i samma ruta kommer VIN-nummer, samt en massa fordonsspecifika uppgifter.

1711031290797.png
 
Stift bytt, felkoder släckta och bilen går normalt igen.
Ska försöka hitta tid i helgen och kontrollera om jag hittar något uppenbart på kablaget.

Gamla stiftet såg bra jävligt ut.
IMG_1752.jpeg
 
Inte för att vara den, men har du rätt tändstift?
Enligt alla reservdelshandlare så ska det vara rätt.
Både första och andra gången det strulade var det dessutom en auktoriserad verkstad som monterat stiften, så jag känner mig rätt säker att det inte är problemet.
 
Låter som problem med spridare om du nu bytt tändspolen.

Hur ser stiftet ut efter varmkörning? Jämfört med de övriga?
 
Låter som problem med spridare om du nu bytt tändspolen.

Hur ser stiftet ut efter varmkörning? Jämfört med de övriga?
Ska se om jag kanske kan kika på det i helgen. Jag vill minnas att stiften såg ganska lika ut när jag bytte allihop sist jag hade problem.

Jag har ändå kört ca 2000 mil mellan gångerna det strular, så jag vet inte om det känns rimligt att det är spridaren som är felet då eller om jag borde märkt av det tidigare i så fall?
Jag inser dock att ett tändstift ska hålla betydligt längre än så, så något jäkla fel är det ju.
 
Ska se om jag kanske kan kika på det i helgen. Jag vill minnas att stiften såg ganska lika ut när jag bytte allihop sist jag hade problem.

Jag har ändå kört ca 2000 mil mellan gångerna det strular, så jag vet inte om det känns rimligt att det är spridaren som är felet då eller om jag borde märkt av det tidigare i så fall?
Jag inser dock att ett tändstift ska hålla betydligt längre än så, så något jäkla fel är det ju.
En sak att testa om du har tid är ju att sätta i tvåans gamla stift i en annan cylinder och se om felet flyttas.
 
En sak att testa om du har tid är ju att sätta i tvåans gamla stift i en annan cylinder och se om felet flyttas.
Jovisst, men det fastställer ju bara att det stiftet är dåligt, inte varför det tagit stryk och gått sönder. Att det är dåligt vet vi ju eftersom problemet försvann när jag satte i ett nytt stift. Man skulle alltså behöva koppla om delar högre upp i kedjan för att kunna köra uteslutningsmetoden, men om det tar 2000 mil innan felet uppstår igen så blir det en ganska långdragen felsökning.

Jag får heller inga nya felkoder när jag kör scannern även med motorn igång.
 
Jovisst, men det fastställer ju bara att det stiftet är dåligt, inte varför det tagit stryk och gått sönder. Att det är dåligt vet vi ju eftersom problemet försvann när jag satte i ett nytt stift. Man skulle alltså behöva koppla om delar högre upp i kedjan för att kunna köra uteslutningsmetoden, men om det tar 2000 mil innan felet uppstår igen så blir det en ganska långdragen felsökning.

Jag får heller inga nya felkoder när jag kör scannern även med motorn igång.
Jag tror att du har löst problemet.
 
Var hittar jag en luftpåfyllare med vinklad anslutning mot Schraderventilen och bra mätning av trycket?
Jag vill använda den både på motorcyklarna och på hydropressen.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top