Tammer
Gudomlig sporthojare
Jag måste nog sticka ut hakan lite här. Det finns ingen anledning att tro att "nästa land rullas upp", eller att kriget kommer närmare oss. Ukraina är Ukraina, det är inte mer med det det. Ryssland har inte invaderat Finland. Ryssland har inte invaderat Polen. Ryssland har inte invaderat Rumänien, Bulgarien, Ungern eller Estland, Lettland, Litauen. De har inte invaderat Sverige.Det inbäddade klippet från iskörningen visar verkligen KLRens hetsiga, toppiga temperament.
Man förstår varför Arlington, Virginia ville dämpa hojen och satte den på dieseldiet.
Man kan ju inte ha fullblod vid fronten...
Nu fattas det bara att vi sätter trackers på hojarna så vi kan sitta här fåtöljen och följa deras vidare insatser med en liten whiskey i handen.
Nej, det är ju en jättedum idé. Låt mig istället sparka lite på oss givare:
Idén och genomförandet är fantastiskt! Ett extra tack till BG som revitaliserade insamlingen och fick stenen i rullning på nytt.
Men, låt inte dom här två hojarna bli ett avlatsbrev som gör det okay att lägga Ukraina åt sidan.
Kriget pågår, och går jävligt illa. Ukraina räcker helt enkelt inte till själva för att föra kampen mot Putin.
Inte i material, och snart nog inte i manskap heller. Det är en slakt som pågår, och Ryssland har helt enkelt fler människor att skicka fram för att bli slamsor.
Det Ukraina behöver ligger skyhögt över vår lönegrad. Det bästa vi kan bidra med är att hålla igång debatten och hålla kriget levande. Det är ett krig som pågår! På europeisk mark.
Ett par timmar bort med reguljärflyg. Några minuter med robot...
Glöm inte bort det. Ukraina för vårt krig.
Vi behöver engagera oss bättre. Två hojar är kalas.
Men det räcker inte. Jag ser konvoyer längs E6an med norskt surplus som rullar söderut, med kommuners-, företags- och sjukhusens namn kvar på sidorna.
Vi behöver avstå mycket mer för att Ukraina skall ha en chans. För att vi skall slippa kriget ännu närmare oss.
Hur passiva kan vi vara när nästa land rullas upp?
Ukraina strider inte för Sverige, de strider för Ukraina. Och det är gott nog så. Vi ska inte överdriva "hotet från öst", det kan ju faktiskt vara som Putin säger: man vill helt enkelt hålla Nato borta från sina gränser, så gott det går.