Ricken
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 19 Apr 2004
- Hoj
- RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har 14/45 nu. Det går bara 110-115 där idag.Hur snabbt går det i toppfart på snabbaste raksträckan?
Jag är ute efter om det finns utrymme för att dreva ner den utan att du istället blir omkörd i slutet på raksträckan.
Det du beskriver är ju liksom problemet med att bara ha en växel. När jag har kört RC-bil så var det väldigt viktigt att ha rätt drevning för varje bana just därför. Man var tvungen dreva så att man precis varvade ut i slutet av raksträckan för att på det viset ha tillgång till maximalt vridmoment på hjulen.
jag har nämnt det i elfordonstrådarna tidigare men blivit nersablad av elbilsexperterna med nedlåtande kommentarer om att växlar minsann inte alls behövs på elfordon.
Känsligheten i gashandtaget borde gå att programmera bort, redan på enkla RC-bilar kunde man programmera motorstyrningen för hur hårt den skulle svara på gaspådrag för att göra dom mer lättkontrollerade i kurvorna. Har du lusläst manualen? Det skulle förvåna om man inte kan göra detsamma med Vargen. Oftast har RC-bilar även en ställbar slirkoppling som man spänner. Syftet med den är att den alltså ska slira en aning när vridmomentet blir för högt.
Det handlar nog också om lägre svängmassa hos elmotorerna, dvs en lösning kunde vara att tillföra mer svängmassa men det är ju samtidigt dumt att tillföra massa för att lösa ett problem som bör kunna programmeras bort.
Och på tal om programmering av motorstyrningen så ska ju även motorbromsen gå att programmera vilket borde vara en enorm fördel i motard om man lyckas trimma in den rätt.
Jag har köpt ett 42 bakdrev som jag ska prova med.
Stark har ju sagt i sina tidiga pitchar att man ska kunna mappa gasen precis som man vill. Men det finns inte i maskinen idag. Det kan vara det som dom tänker sälja som en prenumerationstjänst.
Motorbromsen är ju intressant.
Man kan ställa den från 0 - 100 %. Men om man använder bakbromsen och bakhjulet börjar slira lite så kliver motorbromsen in ännu mer och den släpper inte när man slutar bromsa. Så det blir väldigt intressanta inbromsningar.
Jag ställde ner den på 0% för att slippa problemet. Men då verkar det finnas nåt över-varvsskydd istället. Så när man släpper gasen i slutet av rakan och motorn har varv så kommer systemet på att den ska skydda motorn. Då kliver det in en ganska brutal motorbroms istället.
Den var inte rolig.
Hojen saknar ju hjulsensorer. Så en motorbroms kommer aldrig att gå justera för den hastigheten du s färdas i. Bara via motorvarv.