Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Bytte in min Z1000 mot en Moto Guzzi V85TT, från 140 hästar till 80 med tillhörande V-twin vibrationer.

Kände det var dags att åka lite bekvämare i sakta
mak och njuta av lite Italiensk flärd

d039efdf6cdb719a024239e331c5bedc.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Oh, kromade backspeglar, jag har äkta svart plast på min... Årsmodell?
1983. Vilken årsmodell har du? Vet inte om det är original med kromade speglar eller om någon pimpat den.

Var in och besiktade den i fredags och hade räknat med att det skulle vara sista gången, men både fram- och bakbroms kärvade lite på returen vilket får effekten att bromsljuset lyser även ett tag efter att man slutat bromsa. Det verkar dock bara bero på kärvande vajrar, så jag ska fixa det under veckan.
 
1983. Vilken årsmodell har du? Vet inte om det är original med kromade speglar eller om någon pimpat den.

Var in och besiktade den i fredags och hade räknat med att det skulle vara sista gången, men både fram- och bakbroms kärvade lite på returen vilket får effekten att bromsljuset lyser även ett tag efter att man slutat bromsa. Det verkar dock bara bero på kärvande vajrar, så jag ska fixa det under veckan.
Min är också en -83:a. Ska titta på säljbroschyren som jag fick med, men tror att orginal var med svarta speglar.

Jag väntar på en gaswire som är beställd innan jag kan besiktiga, den hade rostat av. Kan ju vara läge att smörja bromsvajrarna när jag ändå bara väntar.

Hur är din stötdämpare fram? Min känns som en cykelpump, bottnar den enkelt bara av att stå stilla med bromsen dragen och putta lite... Har beställt en ny dämpare till nån Peugeot-scooter, får väl se om det fungerar.

Inte ska vi väl behöva starta en tråd om enstånkan Suzuki CS 125 på sporthoj? Det känns inte riktigt rätt ändå på nåt sätt... :rodnar
 
Min är också en -83:a. Ska titta på säljbroschyren som jag fick med, men tror att orginal var med svarta speglar.

Jag väntar på en gaswire som är beställd innan jag kan besiktiga, den hade rostat av. Kan ju vara läge att smörja bromsvajrarna när jag ändå bara väntar.

Hur är din stötdämpare fram? Min känns som en cykelpump, bottnar den enkelt bara av att stå stilla med bromsen dragen och putta lite... Har beställt en ny dämpare till nån Peugeot-scooter, får väl se om det fungerar.

Inte ska vi väl behöva starta en tråd om enstånkan Suzuki CS 125 på sporthoj? Det känns inte riktigt rätt ändå på nåt sätt... :rodnar
Japp, framdämparen är väldigt mjuk. Vet inte riktigt hur den var när den var ny, men det får bli ett vinterpyssel.

Min chokevajer är helt stum, så en ny är beställd. Verkar finnas långt borta dock för jag har väntat i över en vecka utan att få uppdaterad leveransstatus.

Ser även att du har svart ram runt framlyset, där min är vit så det verkar vara lite skillnader ändå.

En CS/CP-tråd vore väl kul, även om vi inte är så många som är intresserade. Eller en generell tråd för gamla japanska skoters kanske, så kan även andra märken rymmas.
 

Ahh, jag jobbpendlade med en sån ett tag...
Jag kan säga att väghållningen är väl anpassad till orginaltopphastigheten.

Reservdelar var redan då svårt och trimdelar obefintligt, men med sedvanliga trim tricks gjorda, en förgasare från en Ciao och ett omsvetsat effektrör från gud vet vad så gjorde den stadiga 50-55 med mig på, och med den mycket lättare sonen gick den skitfort.

Sonen glömde dock att låsa den och den fick ny ägare spontant.
 
Ahh, jag jobbpendlade med en sån ett tag...
Jag kan säga att väghållningen är väl anpassad till orginaltopphastigheten.

Reservdelar var redan då svårt och trimdelar obefintligt, men med sedvanliga trim tricks gjorda, en förgasare från en Ciao och ett omsvetsat effektrör från gud vet vad så gjorde den stadiga 50-55 med mig på, och med den mycket lättare sonen gick den skitfort.

Sonen glömde dock att låsa den och den fick ny ägare spontant.
Snabb är den inte:) Premiärtur till jobbet idag 2,5 mil.
Men har ju nu tvingats in i moppevärlden och jävlars vad allt är billigt, blir riktigt skoj detta.

Och reservdelar finns det gott om uppenbarligen, tror att jag kan köpa hela moppen i lösa delar. Trim skiter jag i då anledningen till moppe är indraget körkort. Får i så fall bli när jag får tillbaka kortet.
 
Snabb är den inte:) Premiärtur till jobbet idag 2,5 mil.
Men har ju nu tvingats in i moppevärlden och jävlars vad allt är billigt, blir riktigt skoj detta.

Och reservdelar finns det gott om uppenbarligen, tror att jag kan köpa hela moppen i lösa delar. Trim skiter jag i då anledningen till moppe är indraget körkort. Får i så fall bli när jag får tillbaka kortet.

Var hittar du reservdelar?
Jag hittade drev och ett annat munstycke till deras egen förgasare hos Jofrab, därav förgarbytet då det blev lite mera än dragen plugg.
Jag jobbade då med en kille som hade sålt/servat Jawa i många år som även hade en själv
 
Var hittar du reservdelar?
Jag hittade drev och ett annat munstycke till deras egen förgasare hos Jofrab, därav förgarbytet då det blev lite mera än dragen plugg.
Jag jobbade då med en kille som hade sålt/servat Jawa i många år som även hade en själv
Ettansmopeder.se , tycker att det mesta verkar finnas.
 
Bytte till mig en Honda NC750x DCT -21 för nån vecka sedan, rikitigt positivt överraskad av automatlådan , väldigt avslappnande hoj att köra.
Det stora förvaringsfacket i tanken är också väldigt behändigt så att man slipper top box.
IMG_8850.jpeg
 
Bytte till mig en Honda NC750x DCT -21 för nån vecka sedan, rikitigt positivt överraskad av automatlådan , väldigt avslappnande hoj att köra.
Det stora förvaringsfacket i tanken är också väldigt behändigt så att man slipper top box.
View attachment 489136
En sån har en jag känner. Han är mycket nöjd med sin och har den mestadels för pendling till jobbet i STH men även olika turer. Jättekul att fråga andra vad som fattas på den. Tar en stund innan dom upptäcker att det inte finns kopplingshandtag och växelpinne ?
 
Bytte till mig en Honda NC750x DCT -21 för nån vecka sedan, rikitigt positivt överraskad av automatlådan , väldigt avslappnande hoj att köra.
Det stora förvaringsfacket i tanken är också väldigt behändigt så att man slipper top box.
View attachment 489136
Brorsan har en sån där, men jag tycker att det saknas lite motoreffekt i den. Han pratar mest om hur sällan han tankar.
 
Brorsan har en sån där, men jag tycker att det saknas lite motoreffekt i den. Han pratar mest om hur sällan han tankar.
Ja, det hade gärna fått vara 20hk till , men ändå om motorn har på papperet 15hk mindre än en Yamaha MT-07 så tycker jag att den känns rätt jämn med den , i alla fall upp till 130-140.
Jag gillar att den är stark i botten och när man kör i trafik upp till 70-80 så gör automatlådan att den känns rätt kvick när man gasar på , dock saknas det lite pulver när man ligger på 110-120 och ska köra om en bil
Men för den körning jag använder den till så fyller den sin funktion, ska jag få en adrenalinkick och köra som en huligan så har jag andra hojar ?
 
Last edited:
Bytte till mig en Honda NC750x DCT -21 för nån vecka sedan, rikitigt positivt överraskad av automatlådan , väldigt avslappnande hoj att köra.
Det stora förvaringsfacket i tanken är också väldigt behändigt så att man slipper top box.
View attachment 489136
ser väldigt cool ut på dig)
Jag skulle nog skaffa en liknande på grund av det stora förvaringsfacket, eftersom jag alltid har med mig en massa saker.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top