Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men var är Volvo Mercedes bmw Porsche Audi osv osv
Njae, nu tror jag säkert Du förstod att jag avsåg timpris, och just timpris är nog inte grejen för Vattenfall. De flesta med timpris har nog andra leverantörer. För riket brukar denna statistik funka bra, till och med uppdelad på elområden: https://www.scb.se/hitta-statistik/...den/fordelning-av-avtal-pa-olika-avtalstyper/Rörligt pris betyder inte att det är dyrare dagtid…
Hur snabbt du kan ladda har inget att göra med hur stort batteri du kan tänkas vilja ha. Det är din dagliga körsträcka som påverkar det. Och för att kunna köra längre varje dag så krävs såklart högre laddeffekt om du kör riktigt långt…
Men även om man hypotetiskt sett aldrig har mer än 8 timmar när man är hemma och kan ladda så innebär det att du kan köra 40 mil om dagen. Det innebär att under förutsättning att du bara kör på arbetsdagar och låter bilen stå varje dag kommer upp i 9000 mil om året vilket är långt över snittbilisten och långt mer än de flesta. Det är möjligen ett mycket litet antal "hardcorependlare" som når upp i sådana körsträckor…
…Dvs en 11kW laddare är inget som begränsar din körning om du inte har ett väldigt extremt körmönster. Och det enda som styr hur stort batteri du vill ha är hur mycket du förväntar dig att köra varje dag.
Det där resonemaget förutsätter ju att du inte får ladda vid kontoret ! Kan bara beklaga !.....
Premissen att man bara skulle ha 8 timmar på sig att ladda är inte helt korrekt den heller. Tittar jag på mig själv så dom dagar som jag jobbar från kontoret så åker jag hemifrån vid 7 och kommer hem någon gång vid 17. Det betyder att jag i normalfallet skulle ha 14 timmar på mig att ladda en elbil vilket ger hyfsad marginal även om jag skulle ha en bil med 100 kWh batteri och kört det helt tomt. Men då kan man ju såklart inte unna sig lyxen att bara ladda under de billigaste timmarna på dygnet.
....
Så jag tror att den övervägande faktorn som avgör när ett större batteri inte längre är värt merkostnaden är när räckvidden på bilen blir så lång att man i alla fall anser att man behöver stanna och ta en paus.
11kw räcker till 10 bilar om man lastbalanserar.Dvs en 11kW laddare är inget som begränsar din körning om du inte har ett väldigt extremt körmönster. Och det enda som styr hur stort batteri du vill ha är hur mycket du förväntar dig att köra varje dag. Och speciellt mycket mer än 40-50 mil om dagen är svårt att komma upp i om du inte har ett jobb som går ut på att ligga och nöta landsväg i en personbil 100% av din arbetstid alternativt bor så att du har sjukt långt till allt som du skall till.
Rent krasst, med vettig förbrukning (tyvärr Polestar2 och framförallt Audi E-tron) är 75kWh precis vad vi behöver. En elbil ska inte smaska mer än 2kWh/mil. PunGt!Vi är fortfarande eniga i det jag skrev först - det är sannolikt få av oss som behöver större batteri än 100-110 kWh![]()
Hehe, jag räknar nog fortsatt 2.5 kWh/mil bara för att ha lite marginal…:nerviggubbe ?Rent krasst, med vettig förbrukning (tyvärr Polestar2 och framförallt Audi E-tron) är 75kWh precis vad vi behöver. En elbil ska inte smaska mer än 2kWh/mil. PunGt!
Kan det vara så hemskt ?De finns nog längre ned på listan…
Stämmer, från brittiska Protean som ägdes av NEVS vid tidpunkten. Det finns för och nackdelar med konceptet hjulmotorer.Vad handlar det om då?
Jag kunde inte läsa artikeln som du länkade till.
Jag googlade lite och hittade att den hade fyra hjulmotorer?
Det är ju en spännande teknik som har visat sig överlägsen?
Stämmer, från brittiska Protean som ägdes av NEVS vid tidpunkten. Det finns för och nackdelar med konceptet hjulmotorer.
Överlägsen skulle jag absolut säga att tekniken är, speciellt om man tänker till och nyttjar dess potential till mer än vad som är uppenbart vid första anblick.
Här finns lite mer bilder och filmer att ta del av:
![]()
NEVS - THE EMILY PROJECT | Tidigare projekt | P L I N T
Uncovering: The Emily Project. 2020 fick vi exklusivt dokumentera ett av NEVS unika produktioner - sportbilen Emily. Se dokumentationen här!www.plnt.se
Det är såklart en nackdel. Fördelen är ju precis individuell styrning av alla hjul.Ja, det har väl alltid varit önskvärt med så hög ofjädrad vikt som möjligt.
Det är därför folk köper till tungmetallfälgar va?
Du har inte fel.Ja, det har väl alltid varit önskvärt med så hög ofjädrad vikt som möjligt.
Det är därför folk köper till tungmetallfälgar va?
Det som driver stora batterier är till viss del laddtiden!Det som driver behovet av stora batterier är egentligen den lilla andelen av körningen som är långkörningar av typ semesterresor för de flesta. redan en bil med en räckvidd på 10-15 mil skulle täcka in nästan all körning för de allra flesta och då räcker ett batteri på 30kWh.
Men det skulle betyda att man måste stanna och ladda väldigt ofta på långresor
Så jag tror att den övervägande faktorn som avgör när ett större batteri inte längre är värt merkostnaden är när räckvidden på bilen blir så lång att man i alla fall anser att man behöver stanna och ta en paus.
Jag har undrat varför man ska ha navmotor i elbilar, men det är tydligen för att folk inte kan fickparkera.
Tänk hur det kommer ställa till det för andra parkerade bilar när det där blir vanligare och folk kan parkera med minimala avstånd samtidigt som andra bilar fortfarande behöver utrymme för att komma ut från sin parkering.
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |
|
|
Shelby Turner, klar för GGN
Pressmeddelande 2026-08-05F... |