Ska man vara orolig för Ryssland?

Raderad medlem 51742

Guest
Även ett scenario där Ukraina besegrar Ryssland har väl också betydande risker för ödesdigra konsekvenser. Om Putins regim hamnar i ett läge där de upplever att den egna existensen står på spel så är frågan hur avvägningen i förhållande till eskalering med kärnvapen kommer falla ut.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Även ett scenario där Ukraina besegrar Ryssland har väl också betydande risker för ödesdigra konsekvenser. Om Putins regim hamnar i ett läge där de upplever att den egna existensen står på spel så är frågan hur avvägningen i förhållande till eskalering med kärnvapen kommer falla ut.
Jag tror att vi kommer få se något hända med Vitryssland innan Putin kastar in hatten iaf. Antingen att deras despot antingen hoppar av tåget, eller att de satsar allt på samma kort som Putin. Han har ju verkat lite tveksam till att uppfylla Putins innerligaste önskningar, och gör så lite han kan komma undan med, så om Ryssland ser tillräckligt svagt ut kan han nog hoppa av tåget. Om Putin pressar honom innan han tror att han kan hoppa av hyfsat riskfritt kommer vi nog se Vitryska trupper i Ukraina.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror det när jag ser det, men tydligen bubblar det lite ute i regionerna för byxbajsar-despoten.
Vad det är för "representanter" han pratar om är ju oklart, det kan ju vara korvgubben på torget, men det är hursomhelst bra att videon sprids bland rysarna....

5 regions of Russia want to hold an online referendum to separate from Moscow


Representatives of the Kaliningrad region, St. Petersburg, Yekaterinburg, Novosibirsk and Krasnodar regions announced their desire to separate from Moscow.



Speciellt Kaliningrad ställer jag mig mycket tveksam till att det finns någon serös opposition i
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Enda sättet det i dagsläget skulle kunna gå att genomföra är okonventionella vapen.
Med vanlig taktik så är det ogenomförbart.
Går ju inte alls, trots att han skulle använda okonventionella vapen!
Hur skulle det gå till?
Fälla en liten laddning över Kiev eller på vägen till Kiev...ska han sedan skicka in trupp dit sedan?
Taktiska laddningar är inte så stora och gör därför inte så stor skada, men det finns inget kvar att erövra efteråt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Går ju inte alls, trots att han skulle använda okonventionella vapen!
Hur skulle det gå till?
Fälla en liten laddning över Kiev eller på vägen till Kiev...ska han sedan skicka in trupp dit sedan?
Taktiska laddningar är inte så stora och gör därför inte så stor skada, men det finns inget kvar att erövra efteråt.

Han har ju andra okonventionella vapen också....

Bio och kemvapen till exempel, men även det skulle trigga svar av NATO och späda på listan av krigsbrott han har utfört.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tror att vi kommer få se något hända med Vitryssland innan Putin kastar in hatten iaf. Antingen att deras despot antingen hoppar av tåget, eller att de satsar allt på samma kort som Putin. Han har ju verkat lite tveksam till att uppfylla Putins innerligaste önskningar, och gör så lite han kan komma undan med, så om Ryssland ser tillräckligt svagt ut kan han nog hoppa av tåget. Om Putin pressar honom innan han tror att han kan hoppa av hyfsat riskfritt kommer vi nog se Vitryska trupper i Ukraina.
Om Putin tvingar Vitryss-Despotens att ta sin krigsmakt att hjälpa ryssen invadera mot Krim = kommer det innebära att Vitryss-Despotens sista dagar är räknade.
Är nämligen så att Vitryssen inte blint lyder sin ledare och landets invånare kommer resa sig stegvis.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om Putin tvingar Vitryss-Despotens att ta sin krigsmakt att hjälpa ryssen invadera mot Krim = kommer det innebära att Vitryss-Despotens sista dagar är räknade.
Är nämligen så att Vitryssen inte blint lyder sin ledare och landets invånare kommer resa sig stegvis.

Vitryss-despoten har ju mest haft sin militär som inrikes kuppförsvar, skickar han iväg dom till bunkerdvärgens krig så bör han nog låsa palatsdörren...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Han har ju andra okonventionella vapen också....

Bio och kemvapen till exempel, men även det skulle trigga svar av NATO och späda på listan av krigsbrott han har utfört.
Tror inte det kommer hända, heller.
Kan kommer fortsätta mata in nya soldater.
Allt tyder på det. Historiken de senaste 100årens krig, det senaste kriget med Ukraina, det Putin nu säger, plus Putins nuvarande aktiviteter.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Går ju inte alls, trots att han skulle använda okonventionella vapen!
Hur skulle det gå till?
Jag tror inte han skulle lyckas någon väg. Lika bra att säga det först.
Däremot finns ju en chans att få momentum och skapa kortsiktigt handlingsutrymme genom att använda okonventionella vapen.
En utslagen ukrainsk ledningsstruktur, stoppat inflöde av materiel och en stor här av soldater som trycker på en punkt mot Kyiv kan uppnå resultat. Om än tillfälligt.
I händelse av småskaliga attacker med t.ex. kärnvapen mot städerna jag nämnde betyder inte att USA kör en fullskalig kärnvapenattack mot Ryssland.
USA skulle säkert slå till mot Ryssland genom att förinta t.ex. Svarta havsflottan, men de kör nog inte hela spektrat av sin kapacitet minuterna/timmarna/dagarna efter att en stad som Lviv attackeras.
Världen skulle chockas av det och en motreaktion skulle komma. Detta skulle få Ryssland att falla förr eller senare.
Däremot finns det ett handlingsutrymme för Ryssland att agera innan en motreaktion kommer. Det är inte det minsta vettigt att riskera ta den vägen, men det är ju ändå ett alternativ som finns om nu Kyiv är ett mål som absolut måste tas från rysk sida.
Ryssland har ju inte direkt agerat logiskt sista året... Så vem vet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om Putin tvingar Vitryss-Despotens att ta sin krigsmakt att hjälpa ryssen invadera mot Krim = kommer det innebära att Vitryss-Despotens sista dagar är räknade.
Är nämligen så att Vitryssen inte blint lyder sin ledare och landets invånare kommer resa sig stegvis.
Ja, han är nog rökt lite oavsett vad han väljer tror jag. Hans befolkning verkar ha tröttnat lite på honom, och om han tappar kontrollen över militären är han genast väldigt slut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet inte om vi är oroliga för ryssen eller bara vill visa upp vad vi har, men tydligen har vi ställt upp ett Patriot batteri i Göteborgs hamn....

Det kan tyda på att ryska militärfartyg kommer att passera inom kort
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag vet inte om vi är oroliga för ryssen eller bara vill visa upp vad vi har, men tydligen har vi ställt upp ett Patriot batteri i Göteborgs hamn....

Det kan tyda på att ryska militärfartyg kommer att passera inom kort
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Jo, jag vet vad man kommunicerar utåt.

Man sa samma sak när man plötsligt stärkte upp Gotland för några år sedan "Beredskapskontroll"
Sedan blev dom kvar tills man hade flyttat ut nya fasta styrkor till kobben.

Men det är ju bra att vi övar realistiskt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, jag vet vad man kommunicerar utåt.

Man sa samma sak när man plötsligt stärkte upp Gotland för några år sedan "Beredskapskontroll"
Sedan blev dom kvar tills man hade flyttat ut nya fasta styrkor till kobben.

Men det är ju bra att vi övar realistiskt.
Sverige har haft storövningar när Ryssen hittar på dumheter ganska ofta. Konstigt det där.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top