Det har jag svårt att tro. Tillverkarna uppger alltid effekt på motorn och det är det som används av transportstyrelsen.Överallt i lagen står det ju "nettoeffekt". Motoreffekt nämns aldrig så ja det borde ju faktiskt vara effekt på hjulen som avses
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag svårt att tro. Tillverkarna uppger alltid effekt på motorn och det är det som används av transportstyrelsen.Överallt i lagen står det ju "nettoeffekt". Motoreffekt nämns aldrig så ja det borde ju faktiskt vara effekt på hjulen som avses
Samma här, tror mer på avrundningsbonusen i så fallDet har jag svårt att tro. Tillverkarna uppger alltid effekt på motorn och det är det som används av transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har ju inte mycket med lagen att göra, överallt för mopeder och motorcyklar anges nettoeffekt, se själv https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559Det har jag svårt att tro. Tillverkarna uppger alltid effekt på motorn och det är det som används av transportstyrelsen.
Märkeffekt är ju peak. Rimligt att förtydliga det på elcyklar.Transportstyrelsen har ju inte mycket med lagen att göra, men överallt för mopeder och motorcyklar anges nettoeffekt, se själv https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559
För elcyklar anges istället märkeffekt
"Netto (från latin nitidus, 'glänsande', 'ren' via italienska netto, 'ren', 'oblandad')[1] är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dylikt efter att avdrag gjorts."Märkeffekt är ju peak. Rimligt att förtydliga det på elcyklar.
Hade nettoeffekt avsett effekt på hjul så hade alla 125or haft 12,5kw, inte 11kw.
Och tillverkarna mäter oftast på veven, sedan är det ju mest marketing, så den siffran kan ju vara både för låg och på tok för hög beroende på vad de vill uppnå. Exempelvis har väl BMWs hojar visat sig ha mer effekt på bakhjulet än specat, medans andra ligger 20hk under på riktigt tråkiga exemplar."Netto (från latin nitidus, 'glänsande', 'ren' via italienska netto, 'ren', 'oblandad')[1] är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dylikt efter att avdrag gjorts."
Vilka avdrag är det då som avses om inte förlust i växellåda/kedja? Eftersom de avsiktligt inte skriver motoreffekt?
Precis som med allt annat ska ju naturligtvis detta också tolkas av domstol och yada yada, men läser man lagtexten rakt upp och ned så står det ju i rent klarspråk just "Nettoeffekt"
BMW är nog ganska sanningsenliga med motoreffekter, så för R-serien hamnar bakhjulseffekten närmare det angedda än för K-serien då de rakställda motorerna har mindre förluster.Och tillverkarna mäter oftast på veven, sedan är det ju mest marketing, så den siffran kan ju vara både för låg och på tok för hög beroende på vad de vill uppnå. Exempelvis har väl BMWs hojar visat sig ha mer effekt på bakhjulet än specat, medans andra ligger 20hk under på riktigt tråkiga exemplar.
Jävlar, höja motoreffekten genom att byta drev och kedja? Där lärde jag mig något nytt. Eller är det kamkedja som avses? Hur tunn vågar man ha?![]()
Jag vet vad netto är och avdraget är naturligtvis för vattenpump, avgassystem, luftfilter etc."Netto (från latin nitidus, 'glänsande', 'ren' via italienska netto, 'ren', 'oblandad')[1] är en ekonomisk term som beskriver en summa, en vikt eller dylikt efter att avdrag gjorts."
Vilka avdrag är det då som avses om inte förlust i växellåda/kedja? Eftersom de avsiktligt inte skriver motoreffekt?
Precis som med allt annat ska ju naturligtvis detta också tolkas av domstol och yada yada, men läser man lagtexten rakt upp och ned så står det ju i rent klarspråk just "Nettoeffekt"

Tror också på negtivt svar från transportstyrelsen. Samtidigt är de fel person att fråga. De lär bara köra med hängsle och livrem och godtyckligt tolka lagen för att göra det enkelt för sig. Typ som din lapplisa.Blir intressant att höra vad svaret är imorgon.
Min helt okvalificerade gissning säger att 15,4 är mer än 15 i detta fall.
Jag fick parkeringsböter för att jag parkerade för nära en korsning.
9,6 meter (tydligen mätt med laser) som tydligen var bättre än min eminenta 10-meters stegning med foppatofflor och en glass i ena handen (men ändå inte så pjåkigt).
Så jag tycker att 9,6 kunde ha avrundats till 10, men icke![]()
Jo, förstått att TS inte är en person jag skulle bjuda på fest eller bjuda med på hojturer jag anordnar för den delen heller ?Det är en klassisk trådstart. Någon som ger sken av att med öppet sinne ställa en fråga, men oavsett vad folk svarar så har trådstartaren bestämt sig innan att hans/hennes svar är rätt. Det är bara ett sätt att skapa surr och få tjafsa.
Nu måste vi vara försiktiga med att skilja på branschstandarder och matematik.TS har dock rätt, det står ju ingenstans något om begräsning i cylindervolym på 3-hjulig motorcykel. Bara för 2 eller 4-hjulig.
Tror dock ändå att man med max 15KW anser allt över det som högre tyvärr, köper du en öl på 5% så är den just det, 5%, eller 5.0% om du så vill, inte 5.49%
Vad som sägs i talspråk är sällan matematiskt korrekt uttryckt för att skrivas bokstavligen på papper. Tittar vi på räkenskaperna för ett husköp så står det troligen inte "1 miljon" i bokföringen.-Jag bjuder 1 miljon för huset
-Vi accepterar budet
-Bra, här är full betalning 501000:-
-Nej vi var överrens om en miljon, du är ju skyldig 1499000:-
Vi måste skilja på vad som är korrekt inom industri och vad som är korrekt matematiskt.Vi behöver få denna kub tillverkad,
L 15mm, B15mm, H15mm, tolerans +-0,02mm.
Visst här är delen ni beställde, L15,51mm, B14,49mm
Dvs, matematiskt ska det stå 15,00 +- 0,02, men på en ritning som följer industristandarder kan det stå 15 +- 0,02.For ASME Y14.5M-1982, ASME Y14.5M-1994 and ASME Y14.5-2009
When using inch units there will be no leading zeros and the decimal places for the feature of size, distance dimension and tolerance must match.
When using SI (metric) units, like mm there will be a leading zero but not a trailing zero and matching the decimal places between dimension and tolerance is NOT required.
Har man studerat genom gymnasiet vet man att 11 inte är det samma som 11,0 i skrift.Har man inte grav Assburger så är 11 detsamma som 11.0
Har man studerat genom gymnasiet vet man att 11 inte är det samma som 11,0 i skrift.
Spelar ingen roll om det gäller kemi, fysik eller matematik.
I praktiken skiljer det friskt från bransch till bransch om vad 11 betyder. 11% alkoholhalt hos systembolaget har inte nödvändigtvis samma tolerans som 11kW hos transportstyrelsen eller 11mm inom tillverkningsindustrin.
Men vi behöver inte röra oss så långt utanför vårt eget nöje för att se detta. På strippen är inte en "ten second car" samma sak som en bil som gör strippen på 10,0 sekunder.
När personer utan assburger talar med varandra, så utgår de från att det finns en samförståelse i vilka toleranser man kan anta. Ber man om 1 liter mjölk, blir det således inte ett bråk för att innehållet var 0,99 liter mjölk. Däremot blir det problem om man kommer med 0.55 liter mjölk.
Är det inte lite assburgers att inte kunna begripa att talspråk, lagtext, industristandard och matematik är olika domäner där olika regler gäller kring det finstilta?
TS frågeställning är på formen
"Inom matematik fungerar det så här, men vad gäller inom en legal text för transportstyrelsen?"
Ur mitt perspektiv är det en fullständigt legitim frågeställning. Som jag visat ovan finns det olika antaganden kring hur tolerans beskrivs för olika branscher, då är det inte självklart vad som gäller i lagtexten.

|
|
GGN Shakedown – Stark Varg EX!
MysEnduro i Laxå I sönda... |
|
|
Bike nr 10 lämnad till tryck!
Nästa nummer av Bike är som... |
|
|
Missa inte Katalogen 2026!
Stora Motorcykel... |
|
|
Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!
David Knight, Ducati Åre... |
|
|
Ny Brutale från MV Agusta
Italienska motorcykeltillve... |
|
Indian Motorcycles bryter sig loss
Screenshot Polaris Inc h... |
|
|
|
YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
|
|
Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!
Det har tisslats och tassla... |
|
|
KTM är tillbaka!
Dags för ”Tracking” med fot... |
|
|
Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!
Det har tisslats och tassla... |