Lagkrav motoreffekt för A1-kort?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det tror jag inte. Bivillkoren under punkt 1 avser punkt 1, inte punkt 2. Under punkt 2 finns inga bilvillkor som begränsar slagvolymen.

För att få det klart för sig, kan man jämföra med lagtexten från samma kapitel, men som gäller för cyklar:


Cykel1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.
3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a–c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.

Som du ser, gäller bivillkoren (a, b, osv...) den sifferpunkt de står under. Allt annat vore orimligt. Skulle alla bivillkor gälla alla sifferpunkter, skulle ju t.ex. en vanlig cykel vara självbalanserande för att lagstiftningsmässigt vara en cykel, och det är de ju naturligtvis inte.

Ring å kolla me Transportstyrelsen å fråga om man får ha större kubik än 125 på A1 kort..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
TS har dock rätt, det står ju ingenstans något om begräsning i cylindervolym på 3-hjulig motorcykel. Bara för 2 eller 4-hjulig.

Tror dock ändå att man med max 15KW anser allt över det som högre tyvärr, köper du en öl på 5% så är den just det, 5%, eller 5.0% om du så vill, inte 5.49%
3 hjulingar får man köra på B kortet.. Har man inte mc kort så kör man så kallad mc med stödhjul... ?
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Jag tror det avgörs hos transportstyrelsen.
Tex ser det ut så här när jag kollar en av mig känd a2 hoj på regnumret
Ring och hör med dom!



View attachment 480643
Ok, där fick man lära sig något nytt... nu har jag kollat igenom de fordonskategorier som finns för motorcyklar.

För tvåhjulingar är det (nästan) glasklart; du har L3E-A1 (lätt mc), L3E-A2 (mellan-MC), L3E-A3 (tung MC) och även endast L3E. Jag antar att det sistnämnda är tung MC.

För trehjulig MC finns L5E, L5E-A och L5E-B. Men dessa har ingenting med effekt eller motorstorlek att göra, utan är "Trehjulig motorcykel", "Trehjulig motorcykel konstruerad för person-befordran" samt "Trehjulig motorcykel konstruerad för gods-befordran".

Quadro 350D har fordonskategori L5E. Så det ledde ingenstans. Det var ju synd...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, det är inte teoretiskt. Det finns en motorcykel som heter Quadro 350D. Den har tre hjul, en slagvolym på 313 kubikcentimeter och en motoreffekt på 15,4 kW. Beroende på om 15,4 bedöms som 15, är det alltså en lätt MC, annars inte.

Det finns en ute till försäljning som har regnr POK390, du kan kolla den.


Okay, sorry.

Jag ber om ursäkt, jag gick in i tråden med inte bara för lite kunskap utan framförallt för lite intresse.

Läxan lärd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag funderar över effektgränsen för A1-kort. I lagtexten står det så här:

För tvåhjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 11 kilowatt"
För trehjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 15 kilowatt"

Eftersom dessa siffror är angivna på det här sättet, skulle ju en ingenjör anse att 11,4999... respektive 15,49999... uppfyller lagkravet. Om lagstiftaren hade velat att gränsen skulle vara 11,00 resp. 15,00 så borde de ha skrivit det. (Och då skulle en ingenjör anse att 11,004999.... resp 15,004999 uppfyllde lagkravet.)

Är det någon som vet hur det är med detta? Jag frågar eftersom jag är sugen på en trehjulig MC med en större motor än 125cc som får köras på A1-kort, och den enda jag hittar (Quadro 350D) enligt regbeviset har en effekt på 15,4 kW.

Jag tycker att det är tillåtet. Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?
Som ingenjör måste jag säga att 11.4999999... definitivt är större än 11.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Som ingenjör måste jag säga att 11.4999999... definitivt är större än 11.
Då är vi två med ingenjörsexamen.

Matematiskt har du rätt, men tänk på att när man anger ett mätvärde till 11 så är det inte samma sak som om man anger det till 11,0 eller 11,00.

Om lagtexten hade varit "nettoeffekten ska vara mindre än 11 kW" hade jag kunnat gå med på att 11,49 inte är tillåtet. Men nu står det "nettoeffekten får vara max 11 kW" och då inga toleranser anges kan vi inte gå på något annat än angivna värdesiffror, vilket i lagtexten är två. Vi antar att den aktuella MC:ns effekt i regbeviset anges till 11,49, och detta måste avrundas från fyra värdesiffror till två. I och med avrundningen, blir 11,49 alltså 11 och 11 kW är tillåtet.

Om det i lagtexten stått 11,0 eller 11,00 hade det varit en helt annan sak, men nu gör det inte det.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Ja, och som projektledare måste jag säga att tom 11,00001 är större än 11, och att vi använder komma som decimaltecken i Sverige ;)
Jag kommer inte att orka vara mattelärare i hur många inlägg som helst, men om du bara får använda två värdesiffror, är 11,00001 och 11 detsamma. Det ena är inte större än det andra, de är lika.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är gammal civilingenjör. Lagtexten är skriven av jurister. Men jurister förstår inte hur man anger tekniska mätvärden i siffror. Det gör ingenjörer, eftersom det är en del av deras jobb.
Och vem kommer att avgöra detta i rätten? Den "sanningssökande" ingenjören eller den juridiskt utbildade domaren? Det är fritt fram att gissa! :)
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Och vem kommer att avgöra detta i rätten? Den "sanningssökande" ingenjören eller den juridiskt utbildade domaren? Det är fritt fram att gissa! :)
Ja, det är ju det som är frågan. I rätten ska åklagaren argumentera för att 11,49 inte faller inom ramen för "är 11 kW", och jag (i princip) ska argumentera för att det gör det.

Jag vet ju att jag har rätt. Åklagare är sämre på ingenjörsmässiga diskussioner än vad jag är. Rätten har inte att gå på juristens linje för att juristen är jurist, utan ska bedöma argumenten som sådana. Jag skulle mycket gärna vilja veta hur en åklagare skulle argumentera i det här fallet.

Tekniskt kunniga personer KAN vinna i rätten bara genom att förstå tekniken. Det var inte så länge sedan en juridiskt oskolad (men tekniskt kunnig) person vann över Radiotjänst i högsta förvaltningsdomstolen. Han hade inte ens en advokat. han gjorde allt själv: https://www.hemhyra.se/nyheter/nicklas-vann-vagledande-mal-om-tv-avgift/
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Rätten kommer att fråga - Vilket är störst 11,001 eller 11,45?
Sen är rättshaveristen körd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då är vi två med ingenjörsexamen.

Matematiskt har du rätt, men tänk på att när man anger ett mätvärde till 11 så är det inte samma sak som om man anger det till 11,0 eller 11,00.

Om lagtexten hade varit "nettoeffekten ska vara mindre än 11 kW" hade jag kunnat gå med på att 11,49 inte är tillåtet. Men nu står det "nettoeffekten får vara max 11 kW" och då inga toleranser anges kan vi inte gå på något annat än angivna värdesiffror, vilket i lagtexten är två. Vi antar att den aktuella MC:ns effekt i regbeviset anges till 11,49, och detta måste avrundas från fyra värdesiffror till två. I och med avrundningen, blir 11,49 alltså 11 och 11 kW är tillåtet.

Om det i lagtexten stått 11,0 eller 11,00 hade det varit en helt annan sak, men nu gör det inte det.
Nej.
Lagtexten anger ingen marginal alls, så då får man anta att det är exakt 11kw som är maxgränsen. Som ingenjör börjar man inte lägga till ospecade marginaler bara för att man för tillfället vill att det ska vara lite extra marginal nånstans.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Nej.
Lagtexten anger ingen marginal alls, så då får man anta att det är exakt 11kw som är maxgränsen. Som ingenjör börjar man inte lägga till ospecade marginaler bara för att man för tillfället vill att det ska vara lite extra marginal nånstans.
Det behöver inte anges någon marginal. Reglerna för värdesiffror ger oss marginalen implicit när den inte anges explicit. Det handlar inte om vad jag vill eller inte, det är så siffror ska tolkas i tekniska sammanhang.

Det står faktiskt inte att 11 kW är gränsen. Det står att 11 kW är den högsta tillåtna effekten, det är inte samma sak.

Frågan är om en jurist förstår det.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Rätten kommer att fråga - Vilket är störst 11,001 eller 11,45?
Sen är rättshaveristen körd.
Det tror jag inte. Även om rätten inte är matematiskt bevandrad, är den inte dum i huvudet. Om en gymnasieelev kan förstå principerna med värdesiffror, så kan nog rätten det också.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Då måste jag gratulera, du måste vara en av dom yngre i Sverige med ingenjörsexamen, eftersom du inte är tillräckligt gammal vare sig för A eller A2.
Jag har haft A-kort i decennier. Frågan gäller vilka fordon mina ungar kan köra på A1.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du vill slåss med byråkrater på byråkratiska? Det var mitt jobb i ett antal år. 15 KW betyder 15,00 i dokumentation. Anger någon 15,4 är de korkade eftersom alla myndigheter går på heltal. Jag tvivlar på att den siffran kommer från en typgodkännande myndighet.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Du vill slåss med byråkrater på byråkratiska? Det var mitt jobb i ett antal år. 15 KW betyder 15,00 i dokumentation. Anger någon 15,4 är de korkade eftersom alla myndigheter går på heltal. Jag tvivlar på att den siffran kommer från en typgodkännande myndighet.
Nu är det ju inte jag som sköter några typgodkännanden för motorcyklar i EU, jag ser bara att effekten på den här har skrivits som 15,4:

1675533986632.png

Du kan slå upp regnummer POK390 och kolla.

Om det där kommer från en "typgodkännande myndighet" har jag ingen aning om. Men det är den siffra jag sett när jag kollat regnummer på de Quadro 350D jag hittat på nätet.

Vi har ju även det här med "Fordonskategori" som en annan person i tråden nämnde. För lätt MC med två hjul är det enkelt, de heter L3e-A1. Den här andra varianten av lätt MC, som måste ha tre hjul men inte har någon slagvolymsbegränsning, har ingen egen fordonskategori alls.

Det verkar inte heller finnas en enda motorcykelmodell i Sverige som uppfyller de här (lite okända) begränsningarna för 3-hjulig lätt MC. Om inte Quadro 350D gör det, alltså.

Jag drar slutsatsen att ingen riktigt vet det rätta svaret här. Ingen har kollat särskilt noga, varken polisen eller Transportstyrelsen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du vill slåss med byråkrater på byråkratiska? Det var mitt jobb i ett antal år. 15 KW betyder 15,00 i dokumentation. Anger någon 15,4 är de korkade eftersom alla myndigheter går på heltal. Jag tvivlar på att den siffran kommer från en typgodkännande myndighet.
Du har säkert rätt. Samtidigt är TS fråga ganska intressant. 15,4 är över 15,0 men ingår i vissa sammanhang som 15.

Det finns bara ett sätt att få klarhet och det är genom HD. Ts behöver alltså torska på olovlig körning i TR och HR och sedan hoppas att HD meddelar prövningstillstånd. Där får vi ett prejudikat hurvida max 15kw betyder max 15,0000000kw eller mac 14,5-14,49999kw.

Låter omständigt och jag tror inte domstolen går på TS linje men detta är en våt dröm för en rättshaverist med mycket tid, energi och pengar. Kör på!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top