Lagkrav motoreffekt för A1-kort?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är väll bara skatteverket som har 0,5 som gräns. Typ 10499 beskattas som 10k o 10501 beskattas som 11k.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Problemet är inte ditt logiska resonemang utan att det saknas källa till ditt påstående.
Jag försöker inte säga emot dig, men jag vill veta istället för att anta.

Som jag skrev i mitt föregående inlägg så tycker även jag att det känns långsökt att en legal definition skulle använda sig av matematisk korrekt avrundning med värdesiffror.


Jag får erkänna att jag var otydlig med vad jag menade med precision i mätning och varför det skulle kunna spela roll. Ska försöka igen.

I det här fallet finns det inget typgodkännande för A1-trehjuling. Trehjulingar typgodkänns som L5E, L5E-A och L5E-B, men det involverar inte effekt (enligt ts).

Exempel:
Låt säga tvåhjulig en hoj mäts upp till 11,03kW av tillverkare och detta typgodkänns till 11kW A1. Den hojen får man lov att köra på A1-körkort eftersom den är typgodkänd för A1.

Men om motorn har 15,03kW och sitter i en L5E-reggad-trehjuling, får man lov att köra den på A1-kort eller är +0,03kW nu över effektkravet?

Legalt är vi överens om att troligen är 15,03 > 15. Samtidigt tror jag att precision på typgodkännande för A1-hojen skulle vara betydelsefullt om man väljer att dra L5E-ärendet till rätten.

Är det så att typgodkännandet för A1 kräver hög precision kring att vara nära 11kW i angiven effekt, så kan vi vara ganska säkra på att ts trehjuling inte är laglig att framföra på A1-kort och att man troligen skulle förlora i rätten.

*klipp*

TS fråga:
Kan jag som innehavare av körkort A1 lagligt framföra ett 3-hjuligt fordon med motoreffekt enligt registreringsbeviset på 15,4 kW?

Mitt svar:
Nej. 15,4 > 15.

Jag påstår att:
För att förenkla hanteringen används i legala sammanhang den information som finns tillgänglig i fordonsregistret.

Källa till mitt påstående:
Regeringens proposition 2008/09:53
Godkännande av motorfordon m.m. (sida 30)

*klipp*
Även trafikförordningen (1998:1276), körkortslagen (1998:488) och vägtrafikskattelagen (2006:227) med flera författningar hänvisar till lagen och förordningen om vägtrafikdefinitioner. Vid tillämpningen av dessa författningar görs emellertid sällan eller aldrig någon självständig prövning av vilket fordonsslag ett visst fordon ska anses tillhöra, utan avgörande är i praktiken hur fordonet är registrerat. Detta är en logisk ordning av två skäl. För det första är det mycket enklare att kontrollera uppgifterna i vägtrafikregistret än att göra en kontroll och bedömning av själva fordonet. För det andra utgår nämnda författningar från samma definitioner som lagen och förordningen om vägtrafikregister, och det är då rimligt att i vart fall presumera att uppgifterna i vägtrafikregistret är riktiga.
*klipp*
Min fetning och understrykning.

Den som önskar fördjupa sig i Typgodkännandets förtrollande värld rekommenderar jag att söka upp och begrunda det sövande dokumentet "EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2002/24/EG av den 18 mars 2002 om typgodkännande av två- och trehjuliga motorfordon och om upphävande av rådets direktiv 92/61/EEG".
På sidan 33 nämns för övrigt vilket särdirektiv som gäller för "Motorns största vridmoment och nettoeffekt". 95/1/EG.

Då kollar vi på det.

I dokumentet "EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 95/1/EG av den 2 februari 1995 om teknisk maxhastighet, högsta vridmoment och högsta nettomotoreffekt hos två- och trehjuliga motorfordon" finner vi HUR man ska mäta och vilka toleranser som är tillåtna.

Slutsats:
Och ändå rör hon sig ... och det som står i registreringsbeviset är det som gäller.
Även om man som förare, eller företrädare för lagen hävdar motsatsen.
Vilket man kan läsa mer om i t.ex. rättsfallet från Högsta Domstolen (NJA 2005:58).
I det fallet gällde det en moped som inte avvek från typgodkänt utförande men trots det "gick för fort".
Föraren friades: Det är TYPGODKÄNNANDET som gäller.
Alltså registreringsbeviset.
Inte det aktuella fordonets prestanda vid varje given tidpunkt.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nä, TS som var inne igår kväll och smygläste kommentarerna höll inte vad han lovade. ? Dags att avsluta tråden och att vi ägnar oss åt annat istället för att lägga ner vår själ på någon som lider av "Dunning–Kruger-effekten". ? Biltemabatterier/oljor tex.? ?
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Hej igen och tack allesammans för att ni orkade vänta en dag extra! Jag lovade ju att ringa Transportstyrelsen på måndag. Det hann jag inte, men nu har jag pratat med dem.

Handläggaren på Transportstyrelsen var väldigt tillmötesgående. Han hade fått den här frågan ganska många gånger; när det gäller en effektbegränsning angiven som ett heltal (till exempel 11, 15 eller 35) och man har ett fordon där effekten i registreringsbeviset har decimaler (till exempel 15,4), vad gäller då? Han kände väl till frågeställningen.

Tyvärr, fortsatta han sedan, hade han inget bra svar. Han visste att det gick att göra båda tolkningarna, det vill säga att 15 ska läsas som 15,00000... och att 15,4 därmed inte är godkänt, men även att kravet 15 ska förstås som att det är angivet med två värdesiffror och att 15,4 därför ska avrundas till två värdesiffror, vilket skulle göra 15,4 till ett godkänt värde. Handläggaren var genuint balanserad mellan tolkningarna och kunde inte säga att den ena var mer korrekt än den ändra. (Han tillade till och med att 15,9999.... skulle vara godkänt enligt vissa sätt att se det.)

Han påpekade även att tillverkare/importörer numera så ofta som möjligt undvek att skriva ut decimaler på det här sättet, just för att slippa problematiken.

Vidare har jag nu lärt mig att själva skrivelsen ("inte överstiger 15 kW"/"av högst 15 kW") härrör från ett EU-direktiv (2002/24/EG). Det är inom EU man valt att ange siffran på det här sättet, så frågan gäller egentligen inte bara Sverige utan hela EU.

Precis som tråden varit inne på flera gånger, är tolkningen av lagtexten en fråga för rättsväsendet. Det betyder att det hade varit synnerligen praktiskt om det vid det här laget hade funnits en vägledande dom, alltså att någon med A1-kort blivit stoppad på en motorcykel med 15,4 kW (eller liknande) angivet i regbeviset, vägrat skriva på bötesföreläggande och tagit saken till tingsrätten. Handläggaren på Transportstyrelsen hade gärna velat läsa en sådan dom för att se vad den kommit fram till, hur parterna argumenterat och hur rätten resonerat. Tyvärr kände han inte till om något sådant rättsfall existerade, men han hade heller inte letat aktivt. Det kan alltså finnas. Men det kan vara ganska lurigt att hitta, är jag rädd.

Vidare tipsade han mig även om att jag skulle försöka kontakta någon inom trafikpolisen för att få höra hur de tänkte kring det här. Jag tror personligen inte att det ger särskilt mycket (polisen avgör ju inte rättsfall), men eventuellt gör jag trots det ett försök att hitta en sådan kontakt. Kan dock inte lova något.

På frågan om de kände till några motorcyklar som uppfyller definition 2 i A1-behörigheten (utan att samtidigt uppfylla definition 1), fick jag tips om att kontakta Transportstyrelsens "Fordonsurval". Där kan man få hjälp med sökningar i deras databas, och då kan det eventuellt gå att hitta existerande motorcyklar i Sverige som har tre hjul och ligger under 15,0000.... kW i effekt. Det var dock lite dyrt, en grundavgift på 1000:- ser det ut som. Jag får fundera några vändor till innan jag lägger en sådan beställning. (Tjänsten finns här: https://www.transportstyrelsen.se/s...-adressuppgifter-eller-fordonsdata/prislista/)

(Det har funnits vissa tveksamheter huruvida en motorcykel med slagvolym överstigande 125 kubikcentimeter överhuvudtaget, någonsin, kan få framföras med A1-kort. På den punkten var Transportstyrelsen glasklar; definition 2 har ingen slagvolymsbegränsning. Max 125 cc gäller inte för trehjuling, bara effektbegränsningen.)

Nu ska jag läsa alla inlägg jag missat sedan jag var inne här senast.
 
Last edited:

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Hur mycket skillnad gör 0.49kw då? Är det ens lönt att bråka om? En osmord kedja tappar ju mer


Har man inte grav Assburger så är 11 detsamma som 11.0
Det är inte 12 och hade man tänkt sig att tillåta 11.49 så hade man skrivit UNDER 11.5 i reglerna

Nu tror jag det står "Ej överstigande 11"
Skälet till att jag borrar ner mig i just decimalen och skillnaden mellan 15,4 och 15 är att jag har letat ganska länge efter en motorcykel som faller under behörigheten för A1 del 2, men inte del 1.

Jag har bara hittat två kandidater, det ena är en Quadro 350D, tillverkad i Schweiz. Den har två framhjul och en effekt på 15,4 kW. Beroende på hur 15,4 och 15 tolkas av rätten, kanske den får köras, kanske inte. (Det andra är Yamaha Tricity 155, men den har bara 11,1 kW effekt.)

En motorcykel som får köras både på A1 kort (för mina ungar) *och* B-kort (för min fru som bara har B-kort) skulle vara extremt bra för min familj. Men det är som att leta efter en jävla enhörning!
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Nä, TS som var inne igår kväll och smygläste kommentarerna höll inte vad han lovade. ? Dags att avsluta tråden och att vi ägnar oss åt annat istället för att lägga ner vår själ på någon som lider av "Dunning–Kruger-effekten". ? Biltemabatterier/oljor tex.? ?
Jag vet. Jag var en dag för sen. Jag ber om ursäkt för det. Jag hann inte. Transportstyrelsen stängde kl 16.00.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej igen och tack allesammans för att ni orkade vänta en dag extra! Jag lovade ju att ringa Transportstyrelsen på måndag. Det hann jag inte, men nu har jag pratat med dem.

Handläggaren på Transportstyrelsen var väldigt tillmötesgående. Han hade fått den här frågan ganska många gånger; när det gäller en effektbegränsning angiven som ett heltal (till exempel 11, 15 eller 35) och man har ett fordon där effekten i registreringsbeviset har decimaler (till exempel 15,4), vad gäller då? Han kände väl till frågeställningen.

Tyvärr, fortsatta han sedan, hade han inget bra svar. Han visste att det gick att göra båda tolkningarna, det vill säga att 15 ska läsas som 15,00000... och att 15,4 därmed inte är godkänt, men även att kravet 15 ska förstås som att det är angivet med två värdesiffror och att 15,4 därför ska avrundas till två värdesiffror, vilket skulle göra 15,4 till ett godkänt värde. Handläggaren var genuint balanserad mellan tolkningarna och kunde inte säga att den ena var mer korrekt än den ändra. (Han tillade till och med att 15,9999.... skulle vara godkänt enligt vissa sätt att se det.)

Han påpekade även att tillverkare/importörer numera så ofta som möjligt undvek att skriva ut decimaler på det här sättet, just för att slippa problematiken.

Vidare har jag nu lärt mig att själva skrivelsen ("inte överstiger 15 kW"/"av högst 15 kW") härrör från ett EU-direktiv (2002/24/EG). Det är inom EU man valt att ange siffran på det här sättet, så frågan gäller egentligen inte bara Sverige utan hela EU.

Precis som tråden varit inne på flera gånger, är tolkningen av lagtexten en fråga för rättsväsendet. Det betyder att det hade varit synnerligen praktiskt om det vid det här laget hade funnits en vägledande dom, alltså att någon med A1-kort blivit stoppad på en motorcykel med 15,4 kW (eller liknande) angivet i regbeviset, vägrat skriva på bötesföreläggande och tagit saken till tingsrätten. Handläggaren på Transportstyrelsen hade gärna velat läsa en sådan dom för att se vad den kommit fram till, hur parterna argumenterat och hur rätten resonerat. Tyvärr kände han inte till om något sådant rättsfall existerade, men han hade heller inte letat aktivt. Det kan alltså finnas. Men det kan vara ganska lurigt att hitta, är jag rädd.

Vidare tipsade han mig även om att jag skulle försöka kontakta någon inom trafikpolisen för att få höra hur de tänkte kring det här. Jag tror personligen inte att det ger särskilt mycket (polisen avgör ju inte rättsfall), men eventuellt gör jag trots det ett försök att hitta en sådan kontakt. Kan dock inte lova något.

På frågan om de kände till några motorcyklar som uppfyller definition 2 i A1-behörigheten (utan att samtidigt uppfylla definition 1), fick jag tips om att kontakta Transportstyrelsens "Fordonsurval". Där kan man få hjälp med sökningar i deras databas, och då kan det eventuellt gå att hitta existerande motorcyklar i Sverige som har tre hjul och ligger under 15,0000.... kW i effekt. Det var dock lite dyrt, en grundavgift på 1000:- ser det ut som. Jag får fundera några vändor till innan jag lägger en sådan beställning. (Tjänsten finns här: https://www.transportstyrelsen.se/s...-adressuppgifter-eller-fordonsdata/prislista/)

(Det har funnits vissa tveksamheter huruvida en motorcykel med slagvolym överstigande 125 kubikcentimeter överhuvudtaget, någonsin, kan få framföras med A1-kort. På den punkten var Transportstyrelsen glasklar; definition 2 har ingen slagvolymsbegränsning. Max 125 cc gäller inte för trehjuling, bara effektbegränsningen.)

Nu ska jag läsa alla inlägg jag missat sedan jag var inne här senast.
Personligen är jag ganska övertygad om att det finns domar, du är ju som sagt inte den första att tänka i de här banorna och landet har ju inte direkt brist på rättshaverister.
Det snabbaste sättet att få reda på hur det ligger till nu är nog att prata med en trafikjurist. Polisen har inte alltid så värst bra koll på rättsläget i hörnfall, och är av naturen böjda att tolka ofördelaktigt.

SMC borde kunna skicka frågan till en trafikjurist utan extra kostnad för dig om du är medlem.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Personligen är jag ganska övertygad om att det finns domar, du är ju som sagt inte den första att tänka i de här banorna och landet har ju inte direkt brist på rättshaverister.
Det snabbaste sättet att få reda på hur det ligger till nu är nog att prata med en trafikjurist. Polisen har inte alltid så värst bra koll på rättsläget i hörnfall, och är av naturen böjda att tolka ofördelaktigt.

SMC borde kunna skicka frågan till en trafikjurist utan extra kostnad för dig om du är medlem.
Jag håller med. Jag ska nog skicka en fråga till Lawline. Det är ju sällan helt gratis att prata med jurister, tyvärr.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
BMW är nog ganska sanningsenliga med motoreffekter, så för R-serien hamnar bakhjulseffekten närmare det angedda än för K-serien då de rakställda motorerna har mindre förluster.

Hur F-hojarna förehåller sig har jag dålig koll på
BMW är ett undantag i fordonsbranschen enligt mig, kanske förutom jänkarna under muskelbilseran.
BMW anger ofta effekter i underkant det har empirisk forskning visat under många år…
Farsan hade en 335d för ett antal år sedan effekten på den var angiven till 285 pållar har jag för mig, det kan aldrig ha stämt, biljäveln drog ju fan ända till fartspärren vid 250. Försök med en +300 hk Volvo får ni se, den gör ju knappt det.
Deras MC radfyror är som tidigare nämt oftast för lågt specade med.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top