Elhojar

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag gillar den förutsägbara och aldrig avbrutna accelerationen en elhoj har. Inga ryck för växling, inga återkommande dippar i powerband, inget behov av att växla för komfort eller prestandakörning, just think it and it is.

På samma linje så är det skönt att slippa ovidkommande vibrationer från motorn. Så gott som all input från hojen är väg och mekaniken som kopplar hojen till underlaget.

Sen finns det nackdelar också så klart.
Håller med, jag förlorade mycket tid på banan med mina dåliga växlingar så att ta bort växellådan skulle nog ge mig fördel! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Håller med, jag förlorade mycket tid på banan med mina dåliga växlingar så att ta bort växellådan skulle nog ge mig fördel! :)
Frågan är hur känslan är när det börjar kasa lite under gaspådrag?
Jag är lite orolig för att avsaknaden av motorljud samt villigheten att snabbt spinna upp bakhjulet ska göra det svårare att ligga runt gränsen men jag har inte haft möjlighet att köra så pass mycket och hårt att jag kunnat undersöka det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Frågan är hur känslan är när det börjar kasa lite under gaspådrag?
Jag är lite orolig för att avsaknaden av motorljud samt villigheten att snabbt spinna upp bakhjulet ska göra det svårare att ligga runt gränsen men jag har inte haft möjlighet att köra så pass mycket och hårt att jag kunnat undersöka det.
Om vi översätter med vinterkörning med hyfsat effektstark elbil så kan jag säga följande:

Det går att konstruera en antispinnfunktion som är så enormt mycket mer exakt än vad den kan göras på en förbränningsmotor. Sedan är effektuttaget mer relaterat till gaspådraget och inte till alla andra omständigheter som växel, varvtal osv. Mer exakt känsla att köra också.

Så jag ser då fram emot att undersöka den saken, flera har nämnt att man på MC istället hör däckens friktion mot underlaget, det blir ju som när man kör försiktigt med dubbdäck på riktigt halt underlag, då hör man tydligt hur dubben letar grepp...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kanske är lite udda, men för mig är mc-åkning något jag gör för nöjes skull och då vill jag vara del av processen. Jag gillar att det jag gör har en direkt påverkan på vad cykeln gör. Med QS tar man bort kopplingen ur ekvationen, men har växlingar kvar.
Jag hade nog kunnat tänka mig en elektrisk endurocykel för jag behöver träna på det som inte är drivlinerelaterat.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Intressant spaning om framtiden. Han kommer till elhojar på slutet...

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är positiv till de flesta typer av elfordon, inkl motorcyklar (väntar bara på att Ducati ska släppa en ( ??)), så även denna från Cake, trots sitt konstiga utseende. Däremot har jag noterat att de låter satan, de som kör runt i stan för någon av matleveransfirmorna. Tycker de kunde jobbat en del för att få bort det ljudet som mest verkar komma från drivlinan.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Lite info om vikter, varvtider mm för GP-hojarna

Ducatin verkar ju vara ett stort lyft jämfört med energican, 35 kg lättare. ?
Nu borde man kunna hänga med moto 3 hojarna, åtminstone i 15 minuter, som batteriet räcker.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bensin, avgaser, och bränt gummi. Det är saker som luktar gott. Jag vill inte ha elhoj. Den luktar konstigt.
Det är lugnt, msn vänjer sig snabbt vid nya dofter. Tänk på sovrummet med stängd dörr, efter en rejäl middag med ärtsoppa och kåldolmar med vitlök. Det går fort att vänja sig vid lukten... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag slogs just av en vilsen tanke... Elektriska motorer genererar ozon... Kommer det generera tillräckligt med ozon för att vara ett problem om vi byter ut hela fordonsparken mot elektrisk? ..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag slogs just av en vilsen tanke... Elektriska motorer genererar ozon... Kommer det generera tillräckligt med ozon för att vara ett problem om vi byter ut hela fordonsparken mot elektrisk? ..
Genererar verkligen borstlösa motorer ozon?
Det hade jag rent intiutivt inte trott.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hmm, när jag läser lite om det så verkar de inte göra det. :D Problem löst!
Det är väl dessutom så att även om man inte använder borstlösa motorer så genereras så små mängder att det saknar praktisk betydelse. Då är luftföroreningar ett större problem. Kväveoxider i kombination med solljus genererar exempelvis en hel del ozon vilket är en av dom bidragande orsakerna till att luftföroreningar är skadliga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top