Elhojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni vet när man är några stycken som är ute och kör tillsammans och svänger in och ska tanka, det är alltid någon som inte tankar och som ska stanna 2 mil senare och tanka.
(eller han med en sportster med lilla tanken som ska tanka vid varje mack)

Tänk er det fast med laddare istället, man stannar och 4 av 7 laddar i en halvtimme och två mil senare ska dom andra ladda i en halvtimme....

Jag förutspår att Elmotorcyklarna ganska snart har stora bildskärmar med internet/youtube/spel och en stor termoshållare på "tanken" för det kommer att bli mycket tid vid laddarna.

Eller så kommer gruppkörningar att dö ut och ersättas av "Ska vi åka motorcykel i helgen, vi startar valfri tid hemifrån och möts vid bettans cafe vid lunch och sedan vid bosses grill vid middag om möjligt, annars kan vi ta Zoom möte medans vi äter på valfri plats"
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Du ensam har väl skrivit typ 500 inlägg i denna tråd om allt som är skit med elhojar. Hur orkar du? Jag menar varför inte fokusera på sånt du tycker är roligt istället och lägga energin där.
Instämmer. Tyvärr är det väl så för det mesta att klaga är lätt, berömma svårare. Själv mår jag bäst av att tänka positivt och försöka sprida det till andra ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har kört el-motorcykel och vill ha en, -den var kul att köra och var ett bra drag ...
Än så länge är de roliga hojarna för dyra, men hoppas att priserna går ner :yoparty
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk er det fast med laddare istället, man stannar och 4 av 7 laddar i en halvtimme och två mil senare ska dom andra ladda i en halvtimme....
Det kommer aldrig att inträffa för det finns inte 4 lediga laddare på samma plats samtidigt, i värsta fall får de ladda en i taget.
Anledningen till att jag köpte en laddhybridbil istället för en helel var just för att slippa laddkrångel. Och på en hoj med kort räckvidd vid touring blir det fort trist att vänta på laddning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
@BrooklynS @Josef

Vilken del av Energican är det som gör att ni är potentiella köpare? Elmotorn istället för förbränning, tystare?

Vad är det ni hittar i elhojen som ni inte hittar i en BMW GS tex?

För mig är enkelheten i en elmotor vs förbränning största fördelen. Sedan kommer servicen att bli lika dyr ändå pga mappningar och uppdateringar. Men att slippa oljebyte är ju grymt.
Snabbare, tystare, mer körbar, enkelheten med eldrift. 0-170 är sjukt odramatiskt och går hejdundrande fort dessutom. Som en Tesla på två hjul. Vikten känner man inte alls av, kanske på bana när man skall bromsa osv men iom att den ligger så långt ned så kändes hojen - tyckte jag - mycket lik Triumph Speed Triple, förutom att den är tystare och snabbare. Gick utmärkt att kasta mellan mittlinjer och kändes mycket agil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De elhojar jag har provat har haft wheeliekontroll programmerad som en smäll på fingrarna. Oharmoniskt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De elhojar jag har provat har haft wheeliekontroll programmerad som en smäll på fingrarna. Oharmoniskt.
Ja, för att det sannerligen behövs...

Men jag tror att det är som med det mesta, man vänjer sig ganska snabbt hur en ny hoj fungerar och sedan tänker man inte på det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ja, för att det sannerligen behövs...

Men jag tror att det är som med det mesta, man vänjer sig ganska snabbt hur en ny hoj fungerar och sedan tänker man inte på det.
Finns ingen anledning att ha det så abrupt.
Jag ska kanske påpeka att jag inte märkte något sådant på Cake... De är elektriska, men mc är väl mer tveksamt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror att många underskattar skillnaden mellan "gubbrull i skogen", aktiv motionsåkare, tävlingsåkare på nationell nivå och proffs.

Oavsett om man diskuterar bränsleförbrukning, laddningsförbrukning, motorslitage eller behov av fjädringsservice...
För en massa år sedan när jag bara hade kört motorcykel i några år var jag på en kurs där vi körde lite enduro. Ute på ett hygge där det var svårt att gå än mindre köra motorcykel, blir jag omkörd av Ruben Mild, en av instruktörerna. Inget konstigt då jag inte tillhörde de snabbaste men han kör om med en hand på styret och tittar samtidigt bakåt. Som om det vore på plan mark. Då var jag ingen gamling men hyfsad nybörjare så det var "gubbrull" för mig men den då betydligt äldre herren körde klart och tydligt som ett proffs.
Såg några liknade, om än yngre, "hyfsat" duktiga på Novemberkåsan förra året.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För en massa år sedan när jag bara hade kört motorcykel i några år var jag på en kurs där vi körde lite enduro. Ute på ett hygge där det var svårt att gå än mindre köra motorcykel, blir jag omkörd av Ruben Mild, en av instruktörerna. Inget konstigt då jag inte tillhörde de snabbaste men han kör om med en hand på styret och tittar samtidigt bakåt. Som om det vore på plan mark. Då var jag ingen gamling men hyfsad nybörjare så det var "gubbrull" för mig men den då betydligt äldre herren körde klart och tydligt som ett proffs.
Såg några liknade, om än yngre, "hyfsat" duktiga på Novemberkåsan förra året.

Var i Boden för några år sen och frikörde enduro med Anders Eriksson (7-faldig världsmästare i enduro). Jag har kört hoj i 40 år varav hälften i skogen så jag är ju inte helt nollad.
Vi hade med oss en kille som inte var så duktig och som dessutom körde en BMW HP2 Enduro (i princip en GS utan kåpor samt konventionell framgaffel, 230 kg... huga! )
Hursomhelst så trillade den här snubben ett gäng gånger så till slut bytlånade Anders med honom så killen fick köra en 110kg 300 Sherco istället.

På vår väg så har vi en ganska lång, flack backe, gissar runt 500-800 meter bestående av enbart sten, och varje sten är ungefär stor som en hjälm. Jag har kört där i 20 år och har ett hyfsat flyt och kör hyfsat fort (annars fastnar man hela tiden)...
Halvvägs uppför backen så hör jag ett vrål och Anders Eriksson passerar, på 195 kg "GS"...i dubbla farten, minst. Jag stod i still i jämförelse...

Första tanken var att jag skulle sälja hojen och börja med något som passade mig bättre, knyppling kanske? Enduro är iallafall inte min grej...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vanliga GS1200 vägde in på 225 kilo fulltankad på den tiden. :) HP2 Enduro går in under 200 körklar.

Gör inte bedriften mindre, men du vet ju hur noga det är med detaljerna… ;)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Var i Boden för några år sen och frikörde enduro med Anders Eriksson (7-faldig världsmästare i enduro). Jag har kört hoj i 40 år varav hälften i skogen så jag är ju inte helt nollad.
Vi hade med oss en kille som inte var så duktig och som dessutom körde en BMW HP2 Enduro (i princip en GS utan kåpor samt konventionell framgaffel, 230 kg... huga! )
Hursomhelst så trillade den här snubben ett gäng gånger så till slut bytlånade Anders med honom så killen fick köra en 110kg 300 Sherco istället.

På vår väg så har vi en ganska lång, flack backe, gissar runt 500-800 meter bestående av enbart sten, och varje sten är ungefär stor som en hjälm. Jag har kört där i 20 år och har ett hyfsat flyt och kör hyfsat fort (annars fastnar man hela tiden)...
Halvvägs uppför backen så hör jag ett vrål och Anders Eriksson passerar, på 230 kg "GS"...i dubbla farten, minst. Jag stod i still i jämförelse...

Första tanken var att jag skulle sälja hojen och börja med något som passade mig bättre, knyppling kanske? Enduro är iallafall inte min grej...
Det är karaktärsdanande att bli omkörd så att det känns som om man vore felparkerad. :fakta
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vanliga GS1200 vägde in på 225 kilo fulltankad på den tiden. :) HP2 Enduro går in under 200 körklar.

Gör inte bedriften mindre, men du vet ju hur noga det är med detaljerna… ;)
Helt rätt, jag har ändrat nu :)

Till mitt försvar så kändes det som att den vägde 230 kg när vi lyfte upp den ur sanden...för 28:e gången... :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Du ensam har väl skrivit typ 500 inlägg i denna tråd om allt som är skit med elhojar. Hur orkar du? Jag menar varför inte fokusera på sånt du tycker är roligt istället och lägga energin där.
Samma sak i tråden om elbilar.
Det är nästan så man skulle kunna tro att han bara hatar alla eldrivna fordon...?
Jobbigt för vissa äldre att anpassa sig till nya tider tydligen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Samma sak i tråden om elbilar.
Det är nästan så man skulle kunna tro att han bara hatar alla eldrivna fordon...?
Jobbigt för vissa äldre att anpassa sig till nya tider tydligen.
Det är inte lätt att bli gammal, jag vet... :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har varit intresserad av elfordon sedan början på 90 talet då jag körde en Elcat, som toppade 70 i medvind om batteriet räckte så länge att man kom upp i toppfart.

Sedan dess har jag provkört många elektriska fordon

Jag har däremot aldrig varit fanatisk anhängare av dom, jag anser att dom måste prestera MINST lika bra som fordonen dom tänker ersätta.
Dom måste prestera BÄTTRE om dom ska anses vara framtiden.

Det räcker inte att bara ha bättre acceleration, om man samtidigt har sämre räckvidd eller högre pris, dubbla vikten eller en laddtid som gör det omöjligt att åka långt då är man inte bättre, då är man bara optimerad för en sak, på bekostnad av alla andra egenskaper.

Vi börjar närma oss en punkt där jag tycker att fördelarna överväger och nackdelarna går att leva med på bilar, på motorcyklar tror jag att det är en bra bit kvar.

Det finns en bra video på youtube som visar förhållandet mellan räckvidd och acceptabel laddtid för bilar, och att det är viktigare att korta laddtiderna än att bygga större batterier som tar längre tid att ladda.
För motorcyklar tror jag att man har en bit kvar till acceptabel räckvidd och acceptansen för att vänta på laddaren är ännu mindre om man ska stå utomhus i klimatet iförd skinnkondom.

I synnerhet som motorcyklar till 99% är nöjesfordon, man åker ut för att man vill köra så mycket som möjligt på ledig tid och pausa så lite som möjligt.

Cake elmopeder som man ska åka någon mil innarstadstrfik med kan ha både kort räckvidd och lång laddtid, för den används på annat sätt
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
@BrooklynS @Josef

Vilken del av Energican är det som gör att ni är potentiella köpare? Elmotorn istället för förbränning, tystare?

Vad är det ni hittar i elhojen som ni inte hittar i en BMW GS tex?

För mig är enkelheten i en elmotor vs förbränning största fördelen. Sedan kommer servicen att bli lika dyr ändå pga mappningar och uppdateringar. Men att slippa oljebyte är ju grymt.
Jag gillar den förutsägbara och aldrig avbrutna accelerationen en elhoj har. Inga ryck för växling, inga återkommande dippar i powerband, inget behov av att växla för komfort eller prestandakörning, just think it and it is.

På samma linje så är det skönt att slippa ovidkommande vibrationer från motorn. Så gott som all input från hojen är väg och mekaniken som kopplar hojen till underlaget.

Sen finns det nackdelar också så klart.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top