Elhojar

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är väl inte nödvändigtvis negativt att vara lite kritisk till nya saker :)
Problemet uppstår väl när man envisas med att enbart vara kritisk.
Det finns de som av någon outgrundlig anledning likställer förändring med förbättring...
Försämring kan lika gärna vara följden av förändring och är det allt för ofta.

Jag kommer tyvärr inte ihåg var någonstans jag läste det men:
(Större) Organisationsförändringar motverkar oftast sitt eget uttalade syfte...

F-n vet om det inte så var bättre förr så var det i alla fall inte lika illa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"The bad news is that LiveWire, Harley’s electric motorcycle division which it actually spun into a new company to go public by SPAC last year, is doing bad. Harley, for one, says it expects LiveWire to lose up to $125 million this year. Harley also said that LiveWire sold just 69 motorcycles in the fourth-quarter of 2022, a number that I initially thought was a typo. It says for 2023 it hopes to have up to 2,000 electric units."

 

Raderad medlem 61114

Guest
"The bad news is that LiveWire, Harley’s electric motorcycle division which it actually spun into a new company to go public by SPAC last year, is doing bad. Harley, for one, says it expects LiveWire to lose up to $125 million this year. Harley also said that LiveWire sold just 69 motorcycles in the fourth-quarter of 2022, a number that I initially thought was a typo. It says for 2023 it hopes to have up to 2,000 electric units."


Nuvarande generationer av Harley's målgrupp kommer inte köpa några elhojar iaf, det har jag svårt att tänka mig. De ska bröla, ha stora motorer och vibrera. Är inte de det som Harley's varumärke byggt på? American muscle liksom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nuvarande generationer av Harley's målgrupp kommer inte köpa några elhojar iaf, det har jag svårt att tänka mig. De ska bröla, ha stora motorer och vibrera. Är inte de det som Harley's varumärke byggt på? American muscle liksom.

Jag känner inte till en enda Harley åkare som ens har varit positiv till Lime Wire eller PanAmerican.

Det har väl lockat över några BMW gubbar att prova, men inte mycket mer.

Harleyfolk ska ha lindrigt förbättrade 40tals hojar till överpris, allt annat är dom ointresserade av.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag känner inte till en enda Harley åkare som ens har varit positiv till Lime Wire eller PanAmerican.

Det har väl lockat över några BMW gubbar att prova, men inte mycket mer.

Harleyfolk ska ha lindrigt förbättrade 40tals hojar till överpris, allt annat är dom ointresserade av.
Jag gör det! Jag har ett par i bekantskapskretsen, inbitna HD-entusiaster, involverade i HOG och en av dem kör Pan America.

Lite symptomatiskt är dock PA-ägaren en kvinna, något år äldre än mig och kör mycket på varierande underlag, inte alltid på det bästa vägnätet i landet... Hon är dock något ljumt inställd till Live Wire, delvis beroende på att en kvällstur i hennes värld aldrig är kortare än 20 mil. Och innan någon annan farbror i tråden hinner fråga - ja, människan är gift ;)

Karln som gillar LW är även han engagerad i märkesklubben och har fått upp ögonen för elektrisk MC tack vare provkörningar via Vision Electric och som stolt innehavare av en elbil.

Gemensam nämnare för de båda - de är entusiastiska mc-förare, gillar alltså att köra hoj och är hälsosamt befriade från fördomar av alla de slag. Dessutom så pass säkra på sig själva att de klarar av glirlingarna från märkeskollegorna.

Räcker det för att avknoppa en design och bygga en fabrik? Skulle inte tro det, inte i sig själv.

De undersökningar jag har tillgång till visar att vi grovt talar om tre st målgrupper när det gäller tvåhjulsdrivna motoriserade fordon:

1 - Vi traditionella knuttar som gillar att köra hoj som luktar och låter. Vi gillar doften av bensin, olja och läder. Vi är även i den åldersgruppen att rynkor och hängbuk är ett större bekymmer än ekonomin och visioner... 300-400k individer i denna grupp.
2 - Medelålders familjeförsörjare i storstadsmiljöer, har hyfsat välbetalda jobb som mellanchefer och har redan en firma- eller privatleasad Tesla stående på gårdsuppfarten. MC-kortet fixades på landet innan de flyttade till Staden för första karriärjobbet. Personen har alltså insett att vi har ett klimatproblem och vill bidra till lösningen, helst får dock teknik se till att vi slipper göra avkall på bekvämligheten. I första hand kommer denna person att intressera sig för ett smart "pendlingsfordon", men grannens eller kompisens inköp av en Energica kommer att göra honom nyfiken på helgutflykter till Rosenhill. Därför lär personen snart efterfråga ett förmånligt leasingavtal för en fullvuxen elhoj med hyfsad räckvidd. 250-350k personer i denna grupp.
3 - Killarna och tjejerna, fortfarande i unga år, som tänker att farsan och morsan är mossiga som inte alls förstår eller blundar för klimatfrågan. De har inte fått av föräldrarna betalda körkort men bor i en urban miljö där offentliga transporter konsumerar tid. De är endera väldigt teknikintresserade men överseende med allt som löser ett problem eller ekonomiskt fokuserade då lägenheten är belånad upp över skorstenen. Kan de hitta en elektrisk elspark på Alibaba med tvåhjulsdrift, grovmönstrade däck och 50-60 km i räckvidd för några tusen spänn är det väl kanon! Att den toppar 60-70 km/h och relativt enkelt kan programmeras om till ännu bättre fartresurser ser man inte alls som ett bekymmer utan som en möjlighet.. Denna grupp är störst av de tre, utgör 450-600k svenskar.

Överlappet mellan dessa tre grupper, d v s när en individ kan passa in i flera av grupperna, är ca 5-10%. Tämligen lågt alltså, MC-kollektivets (grupp 1) attribut i form av t ex märkesförsedda lädervästar, tatueringar och klubbtillhörighet repellerar snarare än attraherar grupp 2 och 3.

Okey - om Ni vore MC-tillverkare - i vilken grupp skulle Ni satsa Era utvecklingsslantar? Pengarna idag finns i "dinosarna" i grupp 1 och de teknikintresserade radhusägarna i grupp 2, framtiden på lång sikt hittar vi i grupp 3...

Det brukar jag tänka på när jag ser de etablerade företagens ansträngningar att ta ett tekniksprång eller en risk. Att avknoppa en verksamhet i ett nytt bolag kan väl vara bra för att isolera riskerna och bygga aktiekurs, men vad händer om tekniksprånget går obehagligt snabbt? Blir moderbolaget en döende svan och värdet i avknoppningen en räddningsplanka? Eller klarar någon att håva in synergieffekterna i att en befintlig tillverkare helt enkelt byter energibärare/drivmedel i sina designer, fortfarande handlar det ju "bara" om två hjul och en drivkälla?

Jaja, ber om ursäkt för ett mycket långt och något filosofiskt svar på Ditt inlägg GuW. Men det är nog så att vi knuttar ligger några år bakom bilismen. Det finns folk i grupp 1 som kommer att lägga sina pengar på luft och buller till dess det är dags att lägga hjälmen på hyllan. De har helt enkelt råd att värna sina principer. Tyvärr är det statistiskt sett ganska kort tid innan hjälmen blir en dammsamlare.

Utmaningen är alltså att dessa individer redan uppnått en hyfsad ålder och inte kommer att köpa så många nya MC under den resterande tiden som trafikanter. Finns det en framtid ligger den sannolikt i grupp 2 eller tre. Mina 2p...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jaja, ber om ursäkt för ett mycket långt och något filosofiskt svar på Ditt inlägg GuW. Men det är nog så att vi knuttar ligger några år bakom bilismen. Det finns folk i grupp 1 som kommer att lägga sina pengar på luft och buller till dess det är dags att lägga hjälmen på hyllan. De har helt enkelt råd att värna sina principer. Tyvärr är det statistiskt sett ganska kort tid innan hjälmen blir en dammsamlare.

Utmaningen är alltså att dessa individer redan uppnått en hyfsad ålder och inte kommer att köpa så många nya MC under den resterande tiden som trafikanter. Finns det en framtid ligger den sannolikt i grupp 2 eller tre. Mina 2p...

Jag delar dina slutsatser till viss del, men jag tror inte att gruppen som kan tänka sig elmotorcyklar är speciellt stor.

Främst beroende på återväxten.
Dom som är intresserade av att åke tvåhjuligt är motorintresserade först och främst och motorcykelintresset kommer av det.

Den ny teknikfixerade framtidsgenerationen vill sitt i en plastpod med U soffa som kör själv så att dom kan flippa genom tiktok eller tinder, helst ska plastpoden kunna tillverka blaskig vuxenvälling medans man åker också

Sen är det ju ganska självklart att motorcykelåkare är konservativa om motorcykleåkningen, men även så att motorcyklarna ligger så pass långt efter jämfört med utvecklingen på bilsidan.
En naturlig följd av att batteriets vikt och storlek fort blir ett problem på en tvåhjuling, medans man kan dölja det i (under) en bil.

Även laddtiden blir ett större problem för en MC åkare i skinnställ, oavsett om det regnar eller är stekande sol vid laddaren, man kan ju alltid sitta kvar i en bil och fippla med pekskärmen och köra värme/AC medans man laddar.

Visst kommer det elektriska tvåhjulingar, men jag tror att dom först måste erövra pendlarmarknaden med smarta scooters för att få upp volymerna.
(och där gör dom även störst miljönytta)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag delar dina slutsatser till viss del, men jag tror inte att gruppen som kan tänka sig elmotorcyklar är speciellt stor.

Den ny teknikfixerade framtidsgenerationen vill sitt i en plastpod med U soffa som kör själv så att dom kan flippa genom tiktok eller tinder, helst ska plastpoden kunna tillverka blaskig vuxenvälling medans man åker också

Sen är det ju ganska självklart att motorcykelåkare är konservativa om motorcykleåkningen, men även så att motorcyklarna ligger så pass långt efter jämfört med utvecklingen på bilsidan.
En naturlig följd av att batteriets vikt och storlek fort blir ett problem på en tvåhjuling, medans man kan dölja det i (under) en bil.

Även laddtiden blir ett större problem för en MC åkare i skinnställ, oavsett om det regnar eller är stekande sol vid laddaren, man kan ju alltid sitta kvar i en bil och fippla med pekskärmen och köra värme/AC medans man laddar.

Visst kommer det elektriska tvåhjulingar, men jag tror att dom först måste erövra pendlarmarknaden med smarta scooters för att få upp volymerna.
(och där gör dom även störst miljönytta)
GuW - de siffror och den gruppering jag refererade till är gjord av Demoskop och intervjuunderlaget är stort, betydligt högre än för de undersökningar som t ex ligger till grund för partisympatier. Så talar vi om nationell nivå tror jag nog att Du kan ha hyfsat förtroende för de siffror jag nämner.

När det gäller elektrisk MC har jag provat såväl Energica som Zero under 2022. Vi körde min MC-kvällsrunda med bil för någon helg sedan, 20 mil inkl ett fikastopp. Vid fikastoppet fanns numera 2 superladdare (och 2 växelströmsladdare). De touringåkare jag pratar med säger 20-30 mil som anständighetsgräns i kombination med 30 minuter för att ladda 10-80%. Det är inte så långt från verkligheten, kolla t ex på Zeros nya adventure.

Däremot kan jag skriva under på Din slutsats i sista meningen - så många tvåhjuliga elektrifierade 45km/h-moppefordon som jag såg på finska MC-mässan under den gångna helgen. Notera gärna medelåldern i den bifogade monterbilden. Förändringar går snabbt numera…
 

Bifogat

  • 1392F307-0DC0-42C9-9794-3F2D42F14A18.jpeg
    1392F307-0DC0-42C9-9794-3F2D42F14A18.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 10
  • E706FFB1-8512-470F-B4CC-10031E5195F9.jpeg
    E706FFB1-8512-470F-B4CC-10031E5195F9.jpeg
    4 MB · Visningar: 11
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
"Dom som är intresserade av att åke tvåhjuligt är motorintresserade först och främst och motorcykelintresset kommer av det*

Högst tveksam till att det stämmer. Själv är jag i princip helt ointresserad av motorer och/eller motorsport i stort. Men gillar att köra hoj.

Kan mycket väl tänka mig elhoj. Men först när räckvidd är samma som för bensinhoj, och laddning går lika snabbt som tankning. Och prisbilden matchar ny och beggad bensinhoj som i dag. Så jag gissar att jag lär få vänta länge på att byta till el...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…Kan mycket väl tänka mig elhoj. Men först när räckvidd är samma som för bensinhoj, och laddning går lika snabbt som tankning. Och prisbilden matchar ny och beggad bensinhoj som i dag. Så jag gissar att jag lär få vänta länge på att byta till el...
Jag förstår Din tanke. Men har Du provkört en elhoj?

Industrin kommer att bygga maskiner som passar de som kan betala för en ny MC, jag vet i alla fall inte om någon firma ägnar begagnatmarknaden någon större uppmärksamhet. Och med handen på hjärtat är det väl sällan tankningstiden som avgör längden på våra stopp, i mitt fall är det t ex ofta en glass, en kopp kaffe och ett gott samtal…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
GuW - de siffror och den gruppering jag refererade till är gjord av Demoskop och intervjuunderlaget är stort, betydligt högre än för de undersökningar som t ex ligger till grund för partisympatier. Så talar vi om nationell nivå tror jag nog att Du kan ha hyfsat förtroende för de siffror jag nämner.

Siffrorna stämmer säkert i dag, men jag tror inte att dom stämmer i framtiden, jag tror tyvärr att återväxten blir sämre och sämre.

I storstäderna vill ju folk inte ens äga sina cyklar sjäv med tanke på stöldrisken, utan dom app-hyr sparkcyklar istället.
Den stora (viktiga) elmoped/scooter boomen bromsas nog till stor del av samma orsak, man vill inte gärna gatuparkera dyra fordon som lätt lastas in i en skåpbil i framtiden.

Jag såg någon "vanlifer" som parkerade sin van i Stockholm och sedan åkte egen elsparkcykel men kunde inte göra något utom att handla i kiosker och sitta på uteserveringar av rädsla för att parkera obevakat.

Ett sådant fordon blir inte speciellt praktiskt, det blir inte mera praktiskt om man dessutom måste släpa på/kunna låsa in en hjälm för att fordonet klassas som MC, det blir bara mer bekvämt att åka på för att det har en sadel.

Men jag har ingen kristallkula, vem vet, det kanske vänder så man törs parkera en pendlarmoped på gatan och gå på bio en kväll
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Siffrorna stämmer säkert i dag, men jag tror inte att dom stämmer i framtiden, jag tror tyvärr att återväxten blir sämre och sämre.

I storstäderna vill ju folk inte ens äga sina cyklar sjäv med tanke på stöldrisken, utan dom app-hyr sparkcyklar istället.
Den stora (viktiga) elmoped/scooter boomen bromsas nog till stor del av samma orsak, man vill inte gärna gatuparkera dyra fordon som lätt lastas in i en skåpbil i framtiden.

Jag såg någon "vanlifer" som parkerade sin van i Stockholm och sedan åkte egen elsparkcykel men kunde inte göra något utom att handla i kiosker och sitta på uteserveringar av rädsla för att parkera obevakat.

Ett sådant fordon blir inte speciellt praktiskt, det blir inte mera praktiskt om man dessutom måste släpa på/kunna låsa in en hjälm för att fordonet klassas som MC, det blir bara mer bekvämt att åka på för att det har en sadel.

Men jag har ingen kristallkula, vem vet, det kanske vänder så man törs parkera en pendlarmoped på gatan och gå på bio en kväll
De behövs nog göras något åt både demografi och gränskontroller innan det är självklart att parkera som förut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår Din tanke. Men har Du provkört en elhoj?

Industrin kommer att bygga maskiner som passar de som kan betala för en ny MC, jag vet i alla fall inte om någon firma ägnar begagnatmarknaden någon större uppmärksamhet. Och med handen på hjärtat är det väl sällan tankningstiden som avgör längden på våra stopp, i mitt fall är det t ex ofta en glass, en kopp kaffe och ett gott samtal…
Vi är kanske på elhojsmarknaden där vi var 2015 på elbilsmarknaden.


"Nä, jag tänker inte köpa elbil förrän de kan laddas på två minuter"... :D Sedan har man insett att det där med laddningstid faktiskt inte är något större problem...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi är kanske på elhojsmarknaden där vi var 2015 på elbilsmarknaden.


"Nä, jag tänker inte köpa elbil förrän de kan laddas på två minuter"... :D Sedan har man insett att det där med laddningstid faktiskt inte är något större problem...

På en bil.... oftast...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi är kanske på elhojsmarknaden där vi var 2015 på elbilsmarknaden.


"Nä, jag tänker inte köpa elbil förrän de kan laddas på två minuter"... :D Sedan har man insett att det där med laddningstid faktiskt inte är något större problem...
För mig är brytpunkten att kunna pendla utan laddning, kunde jag det skulle jag redan ha en elhoj. Att ladda snabbt blir genast mindre intressant om det räcker med att plugga in hemma när man kommer hem. Iofs, ett lite mer potent batteri i en silence hade nog dugit för mig med, då kan man ju ladda på jobbet oavsett om man parkerar mitt i tjockholm.
Men då behöver jag kunna ta mig till och från jobbet med lite laddning på jobbet, alternativt has två batterier och bara lämna ett på jobbet över natten.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
För mig är brytpunkten att kunna pendla utan laddning, kunde jag det skulle jag redan ha en elhoj. Att ladda snabbt blir genast mindre intressant om det räcker med att plugga in hemma när man kommer hem. Iofs, ett lite mer potent batteri i en silence hade nog dugit för mig med, då kan man ju ladda på jobbet oavsett om man parkerar mitt i tjockholm.
Men då behöver jag kunna ta mig till och från jobbet med lite laddning på jobbet, alternativt has två batterier och bara lämna ett på jobbet över natten.
För mig är brytpunkten priset. Vi har en bil (Volvo V70 2016) är 4 pers i familjen och kör ca 1500mil om året. En elbil i samma storleksklass med 40-50mil räckvid täcker >95% av vårt behov gällande körsträcka, men varför ska jag parkerar minst en halvmiljon till i garaget jämfört med vår nuvarande bil?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vettigt pris, vettig prestanda, vettig räckvidd. Välj två. Men jag vill ha alla tre innan jag köper.
Sen är jag gammal och kan tänka att stanna och tanka rätt ofta, men inte +30 min.
Skulle lätt köpa Stark Varg med utlovad prestanda som lv-reggad supermoto.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För mig är brytpunkten priset. Vi har en bil (Volvo V70 2016) är 4 pers i familjen och kör ca 1500mil om året. En elbil i samma storleksklass med 40-50mil räckvid täcker >95% av vårt behov gällande körsträcka, men varför ska jag parkerar minst en halvmiljon till i garaget jämfört med vår nuvarande bil?
För att totalkostnaden blir densamma eller lägre? Men blir den inte det så skall du nog vänta ett tag till. Tro det eller ej, bilutvecklingen har gått framåt sedan 2016.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För mig är brytpunkten att kunna pendla utan laddning, kunde jag det skulle jag redan ha en elhoj. Att ladda snabbt blir genast mindre intressant om det räcker med att plugga in hemma när man kommer hem. Iofs, ett lite mer potent batteri i en silence hade nog dugit för mig med, då kan man ju ladda på jobbet oavsett om man parkerar mitt i tjockholm.
Men då behöver jag kunna ta mig till och från jobbet med lite laddning på jobbet, alternativt has två batterier och bara lämna ett på jobbet över natten.

Men du har tillgång till bra parkering med laddning hemma och på jobbet?

Kan man ha flera hojar så är ju pendling med elhoj suveränt och nöjesåka med en bensinhoj

Samma sak med elbil, ska man ändå ha två kan man ju ha en liten billig elbil som andrabil, problemet är att en billig begagnad elbil med kort räckvidd kostar som en till ny fullstor bensinbil.

om många år till kanske en kangoo electric med friköpt batteri kommer ner i andrabilspengar, då funkar ju det för dom som klarar sig med en tvåsitsig
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top