Jag känner inte till en enda Harley åkare som ens har varit positiv till Lime Wire eller PanAmerican.
Det har väl lockat över några BMW gubbar att prova, men inte mycket mer.
Harleyfolk ska ha lindrigt förbättrade 40tals hojar till överpris, allt annat är dom ointresserade av.
Jag gör det! Jag har ett par i bekantskapskretsen, inbitna HD-entusiaster, involverade i HOG och en av dem kör Pan America.
Lite symptomatiskt är dock PA-ägaren en kvinna, något år äldre än mig och kör mycket på varierande underlag, inte alltid på det bästa vägnätet i landet... Hon är dock något ljumt inställd till Live Wire, delvis beroende på att en kvällstur i hennes värld aldrig är kortare än 20 mil. Och innan någon annan farbror i tråden hinner fråga - ja, människan är gift
Karln som gillar LW är även han engagerad i märkesklubben och har fått upp ögonen för elektrisk MC tack vare provkörningar via Vision Electric och som stolt innehavare av en elbil.
Gemensam nämnare för de båda - de är entusiastiska mc-förare, gillar alltså att köra hoj och är hälsosamt befriade från fördomar av alla de slag. Dessutom så pass säkra på sig själva att de klarar av glirlingarna från märkeskollegorna.
Räcker det för att avknoppa en design och bygga en fabrik? Skulle inte tro det, inte i sig själv.
De undersökningar jag har tillgång till visar att vi grovt talar om tre st målgrupper när det gäller tvåhjulsdrivna motoriserade fordon:
1 - Vi traditionella knuttar som gillar att köra hoj som luktar och låter. Vi gillar doften av bensin, olja och läder. Vi är även i den åldersgruppen att rynkor och hängbuk är ett större bekymmer än ekonomin och visioner... 300-400k individer i denna grupp.
2 - Medelålders familjeförsörjare i storstadsmiljöer, har hyfsat välbetalda jobb som mellanchefer och har redan en firma- eller privatleasad Tesla stående på gårdsuppfarten. MC-kortet fixades på landet innan de flyttade till Staden för första karriärjobbet. Personen har alltså insett att vi har ett klimatproblem och vill bidra till lösningen, helst får dock teknik se till att vi slipper göra avkall på bekvämligheten. I första hand kommer denna person att intressera sig för ett smart "pendlingsfordon", men grannens eller kompisens inköp av en Energica kommer att göra honom nyfiken på helgutflykter till Rosenhill. Därför lär personen snart efterfråga ett förmånligt leasingavtal för en fullvuxen elhoj med hyfsad räckvidd. 250-350k personer i denna grupp.
3 - Killarna och tjejerna, fortfarande i unga år, som tänker att farsan och morsan är mossiga som inte alls förstår eller blundar för klimatfrågan. De har inte fått av föräldrarna betalda körkort men bor i en urban miljö där offentliga transporter konsumerar tid. De är endera väldigt teknikintresserade men överseende med allt som löser ett problem eller ekonomiskt fokuserade då lägenheten är belånad upp över skorstenen. Kan de hitta en elektrisk elspark på Alibaba med tvåhjulsdrift, grovmönstrade däck och 50-60 km i räckvidd för några tusen spänn är det väl kanon! Att den toppar 60-70 km/h och relativt enkelt kan programmeras om till ännu bättre fartresurser ser man inte alls som ett bekymmer utan som en möjlighet.. Denna grupp är störst av de tre, utgör 450-600k svenskar.
Överlappet mellan dessa tre grupper, d v s när en individ kan passa in i flera av grupperna, är ca 5-10%. Tämligen lågt alltså, MC-kollektivets (grupp 1) attribut i form av t ex märkesförsedda lädervästar, tatueringar och klubbtillhörighet repellerar snarare än attraherar grupp 2 och 3.
Okey - om Ni vore MC-tillverkare - i vilken grupp skulle Ni satsa Era utvecklingsslantar? Pengarna idag finns i "dinosarna" i grupp 1 och de teknikintresserade radhusägarna i grupp 2, framtiden på lång sikt hittar vi i grupp 3...
Det brukar jag tänka på när jag ser de etablerade företagens ansträngningar att ta ett tekniksprång eller en risk. Att avknoppa en verksamhet i ett nytt bolag kan väl vara bra för att isolera riskerna och bygga aktiekurs, men vad händer om tekniksprånget går obehagligt snabbt? Blir moderbolaget en döende svan och värdet i avknoppningen en räddningsplanka? Eller klarar någon att håva in synergieffekterna i att en befintlig tillverkare helt enkelt byter energibärare/drivmedel i sina designer, fortfarande handlar det ju "bara" om två hjul och en drivkälla?
Jaja, ber om ursäkt för ett mycket långt och något filosofiskt svar på Ditt inlägg GuW. Men det är nog så att vi knuttar ligger några år bakom bilismen. Det finns folk i grupp 1 som kommer att lägga sina pengar på luft och buller till dess det är dags att lägga hjälmen på hyllan. De har helt enkelt råd att värna sina principer. Tyvärr är det statistiskt sett ganska kort tid innan hjälmen blir en dammsamlare.
Utmaningen är alltså att dessa individer redan uppnått en hyfsad ålder och inte kommer att köpa så många nya MC under den resterande tiden som trafikanter. Finns det en framtid ligger den sannolikt i grupp 2 eller tre. Mina 2p...