Elhojar

Var har någon kört 40min crosstävling med en Alta?
Eftersom de bara hann bli licensierade för EnduroCross innan de lades ner så är det ingen som fick köra i de stora klasserna. Däremot är det många som uppger att de kör träningar på Altan i 40-45 minuter. De har körts i en mängd amatörtävlingar och openclass men mig veterligen så är det 25 minuter heat i dessa?
 
Så en av de som verkligen pushar för elcrossar rekommenderar att den laddas från elverk "så fort den står still"...?

Alltså...vad fan är det man försöker åstadkomma här...? Förbränningsmotorn i crosshojen skall med tvång utrotas med allehanda luddiga förklaringar. Sedan ska alla istället bära med sig värsta sortens elverk med en förmodligen inte lika effektiv förbränningsmotor...

Joråsåatt...
Fast det blir väl inga lågpriselverk utan bara värsta sorten så inte elektroniken i laddaren går sönder.
 
Så en av de som verkligen pushar för elcrossar rekommenderar att den laddas från elverk "så fort den står still"...?

Alltså...vad fan är det man försöker åstadkomma här...? Förbränningsmotorn i crosshojen skall med tvång utrotas med allehanda luddiga förklaringar. Sedan ska alla istället bära med sig värsta sortens elverk med en förmodligen inte lika effektiv förbränningsmotor...

Joråsåatt...
Man kan väl ha eldrivna elverk, som i sin tur drivs av en diesel V8 på ett lastbilsflak 300 meter bort så man inte hör den? :)
 
Fast det blir väl inga lågpriselverk utan bara värsta sorten så inte elektroniken i laddaren går sönder.

Värsta sortens "elhojssäkrade" elverk har förhoppningsvis lite mer ljuddämpare och ljudisolering jämfört med det genomsnittliga kines-elverket, så att crossbanan inte läggs ner med omedelbar verkan för att någon granne ledsnar på det eviga knattrandet...

Då var det bara det här med ekonomin kvar...En elcross + värsta sortens elverk låter tyvärr som aningens mer stålar än att renovera toppen på en fyrtaktscross några gånger per säsong...Å andra sidan har jag hört att elcrossen tydligen är underhållsfri, så de har onekligen kommit på något kring framgaffel och stötdämpare som jag har totalmissat...
 
Eftersom de bara hann bli licensierade för EnduroCross innan de lades ner så är det ingen som fick köra i de stora klasserna. Däremot är det många som uppger att de kör träningar på Altan i 40-45 minuter. De har körts i en mängd amatörtävlingar och openclass men mig veterligen så är det 25 minuter heat i dessa?

Vad som är "många" kan nog diskuteras, med tanke på Hjortmarker ovan så tror jag att "många" kan tömma Alta-batteriet på 15 minuter om dom kör på en sandbana.
Troligen snabbare med en Varg som har 60% mer effekt tillgängligt.
 
Här är tydligen 25-30% kvar i batteriet efter 52 min gubbrull i skogen.Vilken typ av åkning ska till om det ska räcka 4 timmar?
 
gubbrull i skogen

Jag tror att många underskattar skillnaden mellan "gubbrull i skogen", aktiv motionsåkare, tävlingsåkare på nationell nivå och proffs.

Oavsett om man diskuterar bränsleförbrukning, laddningsförbrukning, motorslitage eller behov av fjädringsservice...
 
Jag tror att många underskattar skillnaden mellan "gubbrull i skogen", aktiv motionsåkare, tävlingsåkare på nationell nivå och proffs.

Oavsett om man diskuterar bränsleförbrukning, laddningsförbrukning, motorslitage eller behov av fjädringsservice...
Vad snackar du om, det är ju hojen som gör jobbet, det vet ju alla som aldrig kört enduro eller cross, eller ridit på en häst för den delen... :)

Men det är stor skillnad även inom eliten. Om man jämför Graham Jarvis med t ex Johnny Walker i Hard enduro vm så använder Jarvis hälften av soppan och förmodligen halva mängden kolvar jämfört med Walker... :)
 


Nu börjar det faktiskt likna något...
 


Nu börjar det faktiskt likna något...
Tycker tyvärr det är långt ifrån bra. 130 miles (claimed) = 208km highway i laglig fart och säkert 15 mil i farter runt 130-140km/h samt att man måste ha reserver till att ta sig från och till laddstation.
Priset är 23750 dollar = 244 625 SEK men hojen lär lätt landa på 330 000 SEK minst hos en svensk ÅF.

Pris : 330K
Range : 15 mil motorväg 140km/h
Laddtid: 40-60min.

Jag är inte emot eldrivna fordon men drar samma slutsats. Det är för dåligt. Halva priset, halva laddtid och dubbla range så kanske jag hade börjat titta på hojen.
 
Du tillhör inte målgruppen. :)

Att ladda 20 min efter två timmars körning på landsväg när man är på långresa är helt OK.

Det intressanta är att pris/prestanda/vikt är riktigt bra och att räckvidderna nu börjar närma sig de vanligaste bensinhojarna. Inte som min GSA men 20 mil landsvägskörning i 110 och 40 mil i stan är riktigt bra. Ca 50% längre än 2021 års modeller.
 
Du tillhör inte målgruppen. :)

Att ladda 20 min efter två timmars körning på landsväg när man är på långresa är helt OK.

Det intressanta är att pris/prestanda/vikt är riktigt bra och att räckvidderna nu börjar närma sig de vanligaste bensinhojarna. Inte som min GSA men 20 mil landsvägskörning i 110 och 40 mil i stan är riktigt bra. Ca 50% längre än 2021 års modeller.
Nix, jag tillhör inte målgruppen som vill betala dyrt för dålig prestanda. :)

Skämt åsido. Skulle hojen leverera 20 mil landsväg så är det fortfarande hälften av vad en 17-20L tankhoj gör om man kör 110. Man får verkligen vara såld på konceptet och gilla de fördelar som finns med en elhoj, typ ljudlös och fet acceleration, för andra fördelar har jag svårt att se.

Första elhojen som har samma spec/pris som min Tenere 700 kommer jag vara först i kön att dra visakortet på. Men idag finns det inte tyvärr.
 
Bra att någon förstått att även motorcyklar behöver snabbladdning, det gör ju att den faktiskt går att använda till något.
Finns säkert några elfordonsentusiaster med som kommer att köpa den hojen. Men dom riskerar att bli överviktiga av all fika och godis dom kommer att stoppa i sig vid laddstoppen. ?
 
Last edited:


Nu börjar det faktiskt likna något...
Ja, 260kg är mycket men det är hanterligt på denna typ av hoj. 100 hästar kan vara tillräckligt beroende på hur registret ser ut och 22kWh är rätt lagom med snabbladdning.

Om jag hade varit på rätt ställe i livet så hade den kunnat vara aktuell.
 
Ja, 260kg är mycket men det är hanterligt på denna typ av hoj. 100 hästar kan vara tillräckligt beroende på hur registret ser ut och 22kWh är rätt lagom med snabbladdning.

Om jag hade varit på rätt ställe i livet så hade den kunnat vara aktuell.
Har provkört nakenhojen, hette den Ribelle?

Helst seriöst så tror jag att mååååånga skulle ändra uppfattning om elhojar efter att de har provkört. "Registret" med en elmotor är något helt annat än med en slö bensinhoj.
 
@BrooklynS @Josef

Vilken del av Energican är det som gör att ni är potentiella köpare? Elmotorn istället för förbränning, tystare?

Vad är det ni hittar i elhojen som ni inte hittar i en BMW GS tex?

För mig är enkelheten i en elmotor vs förbränning största fördelen. Sedan kommer servicen att bli lika dyr ändå pga mappningar och uppdateringar. Men att slippa oljebyte är ju grymt.
 
Back
Top