Kawasaki KLX 230

marginal i pakethållarens angivna 3 kg-gräns
Just det, så står det i anvisningarna. För bibehållen trafiksäkerhet och manövrering. Men jag slår vad om att hojen tål mycket mer.
fått tag på en Filippinsk firma som custom-gör rostfritt avgassystem
Oj wow! Vilken firma? Jag vill också ha en sådan slip-on.

Och har seat-concepts börjat tillverka KLX230-säten? Det måste jag kolla, kanske köper jag ett med.

Servade min härom dagen och då stod det 16053 km på räknaren. Använde A9 syntetisk racing-olja (15W-50) och high-flow HF112 oljefilter.

00 km.JPG
 
Wunderbart! Seat Concepts säte för KLX230

Så vilket köper man? Gripper-top, eller Semi-grip? Vill man ha skinkorna fastklistrade i sätet, eller är det skönare (på sommaren) med det andra? Är skillnaden kanske nåt slags grovt plast/gummimaterial mot typ .. tyg? För att då vill jag ha tyg tror jag.

Gripper top
Gripper top.jpg

Och Semi-grip

Grip-semi.jpg
 
Sedan vill jag också ha något slags fromat gummi under sulan så att man inte behöver ha fötterna direkt på metallpeggarna. Jag har sett att det finns för andra hojar, men inte för våra.

Kanske detta från SW-motech

frs_00_011_10000_s_2_xl.jpg


Hittade det här också



och

 
Last edited:
Wunderbart! Seat Concepts säte för KLX230

Så vilket köper man? Gripper-top, eller Semi-grip? Vill man ha skinkorna fastklistrade i sätet, eller är det skönare (på sommaren) med det andra? Är skillnaden kanske nåt slags grovt plast/gummimaterial mot typ .. tyg? För att då vill jag ha tyg tror jag.

Gripper top
View attachment 474682

Och Semi-grip

View attachment 474683
Kommer inte ihåg vilken jag valde, men man vill väl ha bra grepp, varför inte liksom?
 
Just det, så står det i anvisningarna. För bibehållen trafiksäkerhet och manövrering. Men jag slår vad om att hojen tål mycket mer.

Oj wow! Vilken firma? Jag vill också ha en sådan slip-on.

Och har seat-concepts börjat tillverka KLX230-säten? Det måste jag kolla, kanske köper jag ett med.

Servade min härom dagen och då stod det 16053 km på räknaren. Använde A9 syntetisk racing-olja (15W-50) och high-flow HF112 oljefilter.

View attachment 474681
Googla NCX Racing muffler shop. Helsystem i rostfritt tar de 5500 pesos = ca 1100 kr + moms, tull och frakt så klart. Landar säkert under 2000 kr. Känns värt för 4 kg mindre och mindre pruttigt ljud. Kan säkert leverera bara slip on men det var så pass lite pengar…
1659717134853.jpeg
 
Googla NCX Racing muffler shop. Helsystem i rostfritt tar de 5500 pesos = ca 1100 kr + moms, tull och frakt så klart. Landar säkert under 2000 kr. Känns värt för 4 kg mindre och mindre pruttigt ljud. Kan säkert leverera bara slip on men det var så pass lite pengar…
View attachment 474739
Varför tog man, tar man inte in den snygga grön vita modellen till Sverige istället för de tråkiga svarta.

Så där ska ju en Kawa se ut, man ser ju hur mycket vassare den är mot en svart ?
 
Varför tog man, tar man inte in den snygga grön vita modellen till Sverige istället för de tråkiga svarta.

Så där ska ju en Kawa se ut, man ser ju hur mycket vassare den är mot en svart ?
Helt riktigt, tror vi bara fick samma färg som asien. Där verkar de inte vara lika fixerade vid kawa = grön.

Det går ju att få tag på och byta all plast. Men man är ju för snål för det blir väl ändå 3-4 kkr med alla plastbitar, även om man beställer från asien.
Om jag har kvar hojen i några år kan jag tänka mig att byta plasten. Svart blir repigt och matt snabbt, särskilt på en offroad-hoj som brukas off road.
 
Testade lite moto-camping för första gången.C7470BC9-BA3F-4274-9556-86BD56EA56B7.jpeg
Eller tja, kanske mer glamping, pga barn som skulle med så fick jag en följebil som fick ta allt som inte fick plats i ryggsäck.
A4943CBA-68E8-4C53-AFC9-800B7008A3F1.jpeg
Nåt som fler anammat, bl.a. några tyska grannar som tog en hel husbil med sig och GS:en på släp i stället ?
5D7CE414-9F4D-4ED6-BD05-BBE54EAF5ADA.jpeg
 
Har således sålt min (tunga) Yam XT600e och har övergått en KLX 230. En s.k. "tjej och pensionärshoj" Passar mig precis.
Saknar varvräknare. Någon som har skaffat det?
Läste ett påstående om att hastighetsmätare och bränslemätare är opålitliga. Hur är det med det?
 
Har således sålt min (tunga) Yam XT600e och har övergått en KLX 230. En s.k. "tjej och pensionärshoj" Passar mig precis.
Saknar varvräknare. Någon som har skaffat det?
Läste ett påstående om att hastighetsmätare och bränslemätare är opålitliga. Hur är det med det?
Grattis till en trevlig och anspråkslös motorcykel!

Hastighetsmätaren har en avvikelse som precis alla andra fordon, har inte kollat hur mycket. Är ju lätt att stämma av mot GPS om man vill.

Bränslemätaren kollade jag så sent som igår. Den gick ner på sista "pluppen" efter 10,5 mil, efter 12 mil började pluppen blinka. Då har man 8 mil kvar att köra om den drar 0,37 l/mil som den gjorde på transportsträckan på 2+1 väg, fart 90-105 på mätaren. Baserat på att full tank är 7,5 liter. Köra på trippmätaren och ha en liten PET-flaska med bensin i packningen om man ska långt ut i bushen är nog melodin. Faktiskt är KLXen den enda hoj jag kört soppatorsk med efter att ha kört halva dagen på "tomt", korkat och onödigt eftersom jag hade rätt många chanser att tanka...

Det är väl en smaksak men jag kan inte se vad man skulle behöva en varvräknare till, man växlar upp när det börja låta för högt och sen fortsätter man tills växlarna tar slut, typ som på en gammal bil :) Det vore inte omöjligt att eftermontera men knappast värt den stora mödan.

Skulle jag aldrig köra på värre vägar än vanliga grusvägar så skulle jag gärna ha en XT600e, men jag tycker de och typ DR650 är för tunga och bökiga när man ska ut bredvid vägen. Men klart bättre om man ska ligga och marcha i högre fart och längre sträckor med packning.
 
Men jag har alltid haft en varvräknare och nödvändig eller ej, så saknar jag den. Borde inte vara så komplicerat. En avkännare på tändkabeln och 12 volt "arbetsström". Borde finnas i kinabutiken.
Åker aldrig långa asfaltsträckor
F.ö gillar jag färgen. Vill inte synas och dessutom syns inte de fuldesignade plastdelarna så bra.
 
Vet någon vad som finns inne i ljuddämparen. Det ser ut att vara tung.
 
Hur tar man bort plastdelen som sitter bakom sadeln (just över baklyset?)

UPPDATERING: Vet nu!! Sadeln ska bort först.
 
Last edited:
Apropå hästar, jag såg ett klipp på YT härom dagen där en snubbe hade plockat bort en grej i ljuddämparen på sin KLX230, och fick ett annat ljud. Jag antar att han fick några hästar till, kan det vara så? Det handlar om den här grejen:
View attachment 457111

Och får man göra så här i sverige? Det ändrar väl också utsläppen? Sen går hojen inte alls lika tyst och obemärkt som min gör nu.
Var såg du det? Länk?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top