Antisladd och andra hjälpmedel

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går tydligen att besikta med bortplockad ABS, eller så har han bara haft tur på besiktningarna:

"Vanligt fel på denna modell är ABS systemet. Det är bortmonterat & bortkopplat enligt Amerikanska & brittiska BMW klubbarnas anvisningar. Har genomgått besiktningen UA efter detta. "

Jag hade en gammal risig volvo som den dog på, då plockade vi bara ner instrumenteringen och lödde om kontakterna till ABS-lampan så den lös med en annan av idiotlamporna. ABSen var tvärdöd, men det gick igenom besiktningen. Lätt ovärt att fixa ABSen på en gammal volvo med värde på ett par tusenlappar liksom. Var väldigt tydlig med att ABSen var väldigt död när den såldes, men det sket köparen i, bara den var besiktad och startade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en gammal risig volvo som den dog på, då plockade vi bara ner instrumenteringen och lödde om kontakterna till ABS-lampan så den lös med en annan av idiotlamporna. ABSen var tvärdöd, men det gick igenom besiktningen. Lätt ovärt att fixa ABSen på en gammal volvo med värde på ett par tusenlappar liksom. Var väldigt tydlig med att ABSen var väldigt död när den såldes, men det sket köparen i, bara den var besiktad och startade.

Ja, jag hade tänkt göra så också, men IOM att dom inte läste felkoder på min tog jag bort lampan istället så behövde dom inte veta att det hade funnits ABS en gång.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Smörja/fetta om saker har man väl inte gjort efter kriget på bilar?
Vilket krig menar du då? :7peta
På min -80-tals Corvette har jag 8st smörjnipplar i fram och bakvagn... Med rekommendation att smörja varje år förstås, och det känns lite bra att göra det dessutom.

Corvetten har och andra sidan även bladfjädrar och en jättestor motor på 5,7liter, fast bara drygt 200 ponnisar under huven, amerikanarna är inte alltid så moderna... Men ljudet är trevligt! :banana
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilket krig menar du då? :7peta
På min -80-tals Corvette har jag 8st smörjnipplar i fram och bakvagn... Med rekommendation att smörja varje år förstås, och det känns lite bra att göra det dessutom.

Corvetten har och andra sidan även bladfjädrar och en jättestor motor på 5,7liter, fast bara drygt 200 ponnisar under huven, amerikanarna är inte alltid så moderna... Men ljudet är trevligt! :banana
Den har väl ÅAS stötstångsmotor också...

Jag såg just en youtubefilm om en som provkörde Ford F150 Lightning. (elpickisen)
Han åkte runt och frågade Amerikanare om dom skulle kunna tänka sig en sån, men dom var unisont emot det, dom hade alla behov av "the power from a V8"

När han förklarade att elmodellen var den vassaste F150 som gick att köpa, att den hade fler hk än någon V8 i programmet så såg dom bara nollställda ut.

150-200hk ur en smog-V8 det är grejor det, speciellt i en bil som väger bortåt tre ton...
Men elmotor.... njääe,,,, kan det va nåt det?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilket krig menar du då? :7peta
På min -80-tals Corvette har jag 8st smörjnipplar i fram och bakvagn... Med rekommendation att smörja varje år förstås, och det känns lite bra att göra det dessutom.

Corvetten har och andra sidan även bladfjädrar och en jättestor motor på 5,7liter, fast bara drygt 200 ponnisar under huven, amerikanarna är inte alltid så moderna... Men ljudet är trevligt! :banana
-"Man kan aldrig smörja sig fattig." #VisdomFrånSvärfar
 

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
Det låter djäkligt konstigt om du frågar mig.
Generellt så brukar fel på ABS systemet någonstans göra så att den stänger av ABS och därmed funkar som ett fordon utan ABS.
Styrboxen känner av att något inte är som det skall med ABS och stänger av funktionen och tänder varningslampan.
Det finns säkert fel som kan uppstå på ABS systemet som leder till att hojen blir okörbar men det måste vara maximal otur skulle jag säga. Det enda jag kan tänka mig är om packningar i ABS pumpen ger upp så att den börjar pissa ur sig bromsvätskan när man bromsar. Då blir det ju lite väl spännande att köra vidare.
det är bromsservon som gör hojen okörbar om servon går sönder(inga bromsar).rullar jag ut mc ur garaget utan tändning så går det knappt att bromsa i den lilla nerfart.så har tändning på när rullar ut för att ha lite bromsar..
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Har ju inte läst hela tråden...men till TS öka säkerheten genom träning ,öva...köra, bli ett med hojen!!alla hjälpsystem idag är bra..men back to basic..kör, träna, öva...tänk fanns inga moderna system när jag var ung..men det har gått bra ändå..:tummenupp
...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Häromveckan fick jag ett ordentligt släpp i en hal rondell, låg hastighet och medelmåttigt lut. jag "tror" att jag hade god hjälp av hojens system (abs och antisladd) då jag lyckades reda ut det utan att lägga hojen. Kan såklart inte säga med säkerhet att jag hade lagt den utan hjälp av systemen, men bevisligen gjorde de ingen skada. Jag är hur som helst glad att jag hade dem, för utan dem kanske jag hade lagt hojen och då hade jag blivit ledsen. Därmed inte sagt att jag kör annorlunda med vetskapen om att jag har dessa system till hjälp, mina tidigare hojar har helt saknat dylika hjälpmedel och jag har aldrig lagt någon av dem men bevisligen skiter det sig ibland även om man tycker att ens körning är tillräckligt försiktig... Sammanfattningvis: systemen kanske inte hindrar dig från att hamna i vissa situationer, men de kan hjälpa dig att reda ut dem. Och det får väl ändå ses som positivt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Häromveckan fick jag ett ordentligt släpp i en hal rondell, låg hastighet och medelmåttigt lut. jag "tror" att jag hade god hjälp av hojens system (abs och antisladd) då jag lyckades reda ut det utan att lägga hojen. Kan såklart inte säga med säkerhet att jag hade lagt den utan hjälp av systemen, men bevisligen gjorde de ingen skada. Jag är hur som helst glad att jag hade dem, för utan dem kanske jag hade lagt hojen och då hade jag blivit ledsen. Därmed inte sagt att jag kör annorlunda med vetskapen om att jag har dessa system till hjälp, mina tidigare hojar har helt saknat dylika hjälpmedel och jag har aldrig lagt någon av dem men bevisligen skiter det sig ibland även om man tycker att ens körning är tillräckligt försiktig... Sammanfattningvis: systemen kanske inte hindrar dig från att hamna i vissa situationer, men de kan hjälpa dig att reda ut dem. Och det får väl ändå ses som positivt.
Din buss är ingen mc bara för att den har 2 hjul den infaller i samma kategori som guldvingen. 2 hjulig öppen buss.?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Förre ägaren kanske läst på något forum att just det märket inte behöver varken underhåll, kärlek eller reservdelar. :crash
Kan ju vara så då det är en Yamaha som håller ungefär 3 gånger högre kvalité än bmw gs o Honda. Lätt att missa en service när dom bara tuffar på.?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan ju vara så då det är en Yamaha som håller ungefär 3 gånger högre kvalité än bmw gs o Honda. Lätt att missa en service när dom bara tuffar på.?
Tre gånger, så pass! Och det utan att behöva ge sitt fordon kärlek och omvårdnad. :Bugar

Vi som kör brittisk skräp måste sköta våra fordon, de kan ibland kräva väldigt mycket kärlek och omvårdnad. Det kallas visst charm. :tungan
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tre gånger, så pass! Och det utan att behöva ge sitt fordon kärlek och omvårdnad. :Bugar

Vi som kör brittisk skräp måste sköta våra fordon, de kan ibland kräva väldigt mycket kärlek och omvårdnad. Det kallas visst charm. :tungan
Va de inte din som tuffat på bortåt 20k mil
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vill man ta körkort för bara automatväxlat blir det begränsat körkort...
Borde väl snart bli begränsat körkort om man kör upp med ett fordon som har alla "elektroniskahjälpmedel", eller? ?


Det har jag hävdat alltsedan hypandet av ABS började: är du utbildad på och kört upp med ABS på hojen så borde det innebära en körkortsbegränsning typ: "Villkor: ABS"

Trams? Inte om man jämför korrekt bromsteknik med "dra i spaken där",

Ain't gonna happen, jag vet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur många skulle acceptera motorcyklars serviceintervaller på en bil?

Tändstift byter man väl inte på bilar längre?
Ventiljusteringar gjorde man väl när det var stötstänger i motorn?
Smörja/fetta om saker har man väl inte gjort efter kriget på bilar?
Brytarspetsarna försvann och med dom en servicepunkt som ingen saknar.

Olje/filter intervallerna har blivit längre på bilar, kanske för långa t.o.m.
Om du har en dieselbil så byter man inte tändstift. Men på bensinbilar så byts det tändstift.
Min Subaru har intervall 12000 mil på byte av tändstift. Gör man inte det så ger dom upp vid ca 18 000 mil enligt min erfarenhet. (förra ägaren hade inte bytt tändstiften och då fick jag misständning vid 19 000 mil och stiften var helt slut.
Förmodligen har tidigare ägare skippat det pga att det inte är helt gratis att byta 6 irridium tändstift på en boxersexa där det är riktigt trångt för några av stiften.
Detta trots att det nog borde ha skett eftersom det ingår i serviceschemat och den var servad på märkesverkstad hela tiden. Och jag vet att den service när det skulle ha gjorts utfördes på en subaruverkstad i Huddinge.
Och med tanke på hur stiften såg ut så är det helt otänkbart att dom byttes enligt schemat för så illa slet inte ens min S6:a 2,2t på stiften och den var riktigt elak mot stiften.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du har en dieselbil så byter man inte tändstift. Men på bensinbilar så byts det tändstift.
Min Subaru har intervall 12000 mil på byte av tändstift. Gör man inte det så ger dom upp vid ca 18 000 mil enligt min erfarenhet. (förra ägaren hade inte bytt tändstiften och då fick jag misständning vid 19 000 mil och stiften var helt slut.
Förmodligen har tidigare ägare skippat det pga att det inte är helt gratis att byta 6 irridium tändstift på en boxersexa där det är riktigt trångt för några av stiften.
Detta trots att det nog borde ha skett eftersom det ingår i serviceschemat och den var servad på märkesverkstad hela tiden. Och jag vet att den service när det skulle ha gjorts utfördes på en subaruverkstad i Huddinge.
Och med tanke på hur stiften såg ut så är det helt otänkbart att dom byttes enligt schemat för så illa slet inte ens min S6:a 2,2t på stiften och den var riktigt elak mot stiften.

Det kanske är som på VW bussarna, ett av stiften är orginal sedan fabrik, dom andra tre kan vara bytta.

Jag tror det var årsmodell 77-78 som var i synnerhet jävliga att komma åt stiften på, vi hade en sån när jag var barn.
Lyckligtvis hade min far en son med smala armar som kunde byta även det värsta stiftet.
(med en specialtillverkad tändstiftsnyckel som vi fick med bussen)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top