Antisladd och andra hjälpmedel

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Släpp det där nu, saker krånglar och då får man byta dem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo, fast när jag jag påpekade att svindyra delar (ibland lika dyra som den begagnade motorcykeln) krånglade fick jag veta att det minsann "bara var servot på vissa BMW av vissa årsmodeller som någonsin hade krånglat och det gnussade man lätt upp med lite stålull"

Nu visar det sig inte bara vara servot, och inte bara dom årsmodellerna, utan det kallas typfel/vanligt fel i var och varannan annons (där det är åtgärdat, dom som inte har åtgärdat skriver inget om att det är ett vanligt typsfel)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo, fast när jag jag påpekade att svindyra delar (ibland lika dyra som den begagnade motorcykeln) krånglade fick jag veta att det minsann "bara var servot på vissa BMW av vissa årsmodeller som någonsin hade krånglat och det gnussade man lätt upp med lite stålull"

Nu visar det sig inte bara vara servot, och inte bara dom årsmodellerna, utan det kallas typfel/vanligt fel i var och varannan annons (där det är åtgärdat, dom som inte har åtgärdat skriver inget om att det är ett vanligt typsfel)
Har inte haft nytta av ABS:en på någon av hojarna i trafik men testat på grus på en Touratech-kurs. Imponerande, den dagen det behövs vill jag ha det.
Traction control har jag haft användning för i regnväder på GS:n, på S:n fick jag ett kast häromdagen i en korsning när jag svängde (S:en är lite abrupt på gasen i början av pådraget) - det fixade sig, men ganska obehagligt så jag är inte negativ till systemet - men som många säger, säker körning är föraren som fixar - inte systemen

Men som kommentar till inlägget så är jag inte jätteimpad av BMW:s kvalitet - servot är en sak, ihoprostad kardan (splinesförband utan fett) har jag haft på GS:en - förvisso tog BMW den på "goodwill" - det hade liknat f-n annars. Elektronik som inte är 100% (ABS felmeddelande som poppar upp vid start, helsvart instrument (TFT) som kräver tändning av o omstart för att funka. Men jag gillar hojarna ändå, lite strul får man leva med
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte haft nytta av ABS:en på någon av hojarna i trafik men testat på grus på en Touratech-kurs. Imponerande, den dagen det behövs vill jag ha det.
Traction control har jag haft användning för i regnväder på GS:n, på S:n fick jag ett kast häromdagen i en korsning när jag svängde (S:en är lite abrupt på gasen i början av pådraget) - det fixade sig, men ganska obehagligt så jag är inte negativ till systemet - men som många säger, säker körning är föraren som fixar - inte systemen

Men som kommentar till inlägget så är jag inte jätteimpad av BMW:s kvalitet - servot är en sak, ihoprostad kardan (splinesförband utan fett) har jag haft på GS:en - förvisso tog BMW den på "goodwill" - det hade liknat f-n annars. Elektronik som inte är 100% (ABS felmeddelande som poppar upp vid start, helsvart instrument (TFT) som kräver tändning av o omstart för att funka. Men jag gillar hojarna ändå, lite strul får man leva med

Absolut, och vore det bara så att hojen blev en hoj utan ABS när den pajade skulle jag vara positiv till att ha ABS. (så länge den funkade, och sedan köra utan)
Nu blir den istället obesiktningsbar och i prrincip värdelös om man inte fixar det för väldigt mycket pengar, då är jag inte intresserad av att ha systemen.

Det är självklart annorlunda för folk som byter hoj innan garantin har gått ut, dom skiter väl i att dyra saker måste bytas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fotografen på Long Way Round fick problem med ABS? på sin BMW i fuckbortistan och fick köpa en CZ125 tvåtaktare för att kunna fortsätta.

Det är ju till och med snäppet värre, när systemen gör hojen/bilen omedelbart okörbar så den kräver bärgning.
Speciellt på en äventyrshoj i fuckbortistan.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det går tydligen att besikta med bortplockad ABS, eller så har han bara haft tur på besiktningarna:

"Vanligt fel på denna modell är ABS systemet. Det är bortmonterat & bortkopplat enligt Amerikanska & brittiska BMW klubbarnas anvisningar. Har genomgått besiktningen UA efter detta. "

När kom OBD2 uttag på motorcykel? Utan den kan bilprovningen inte göra systemtest via OBD2 uttaget som dom gör på bilar. I så fall är väl bilprovningens kontroll av ABS lite som adolphson & falk sjunger i Blinkar blå

"Kontrollen blinkar blå
En signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå
Då är allt som det ska
Om skärmen är normal
Finns inga skäl att tveka"

Så med lite kreativitet och kunskap går det säkert att bygga en modul som släcker ABS-lampan efter rätt förutsättningar, utan att ha en fungerande ABS.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När kom OBD2 uttag på motorcykel? Utan den kan bilprovningen inte göra systemtest via OBD2 uttaget som dom gör på bilar. I så fall är väl bilprovningens kontroll av ABS lite som adolphson & falk sjunger i Blinkar blå

"Kontrollen blinkar blå
En signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå
Då är allt som det ska
Om skärmen är normal
Finns inga skäl att tveka"

Så med lite kreativitet och kunskap går det säkert att bygga en modul som släcker ABS-lampan efter rätt förutsättningar, utan att ha en fungerande ABS.
På min bil (en diesel, en årsmodell för gammal för att ha OBD) plockade jag bort glödlampan i panelen och ABS klistermärket som satt på bilen för att skryta om att den hade det.

Hade den varit en årsmodell nyare hade inte det funkat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Exakt.

Hojen i länken har bytt - tadaa - SERVOpumpen vilket är en BMW-specifik del på 1150/1200-modellerna 2003-2006. Inga andra. Felet uppstår dessutom när man inte byter bromsvätska regelbundet.

Undrar fortfarande vilka bilar/MC som drabbats av dyra ABS-fel, det var ABS generellt saken handlade om.

Eller så är det förstås som vanligt anekdotiskt struntprat utan förankring i verkligheten.
Vem fan byter bromsvätska regelbundet? :va
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vem fan byter bromsvätska regelbundet? :va
Tjaa,jag gör det när man man ändå gör lite vinterunderhåll på hojarna kan man ju
offra en kvart o en skvätt bromsvätska på det!

För att återgå till BMW ABS på de modeller det talas om var det nog många som struntade i
just bromsvätskebyte pga att det var överjävligt dyrt!

Hade en 1150 rockster när det begav sig o BWW verkstäderna(de enda som kunde göra bromsvätskebyte på dessa modeller med elbromsservo!)begärde en bit över 2000:- för att utföra det!

Och det var för ca 17 år sen!!
OOOps,jävlar vad tiden går fort.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fotografen på Long Way Round fick problem med ABS? på sin BMW i fuckbortistan och fick köpa en CZ125 tvåtaktare för att kunna fortsätta.

Det är ju till och med snäppet värre, när systemen gör hojen/bilen omedelbart okörbar så den kräver bärgning.
Speciellt på en äventyrshoj i fuckbortistan.
Det låter djäkligt konstigt om du frågar mig.
Generellt så brukar fel på ABS systemet någonstans göra så att den stänger av ABS och därmed funkar som ett fordon utan ABS.
Styrboxen känner av att något inte är som det skall med ABS och stänger av funktionen och tänder varningslampan.
Det finns säkert fel som kan uppstå på ABS systemet som leder till att hojen blir okörbar men det måste vara maximal otur skulle jag säga. Det enda jag kan tänka mig är om packningar i ABS pumpen ger upp så att den börjar pissa ur sig bromsvätskan när man bromsar. Då blir det ju lite väl spännande att köra vidare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det låter djäkligt konstigt om du frågar mig.
Generellt så brukar fel på ABS systemet någonstans göra så att den stänger av ABS och därmed funkar som ett fordon utan ABS.
Styrboxen känner av att något inte är som det skall med ABS och stänger av funktionen och tänder varningslampan.
Det finns säkert fel som kan uppstå på ABS systemet som leder till att hojen blir okörbar men det måste vara maximal otur skulle jag säga. Det enda jag kan tänka mig är om packningar i ABS pumpen ger upp så att den börjar pissa ur sig bromsvätskan när man bromsar. Då blir det ju lite väl spännande att köra vidare.

Nja, den var nog säkert körbar, men dom tordes helt enkelt inte, dom lastade den i servicebussen och körde den från fuckbortistan till närmsta stad med en flygplats sedan flög ett team från BMW dit och fixade den åt honom.

Felet var elektriskt och uppstod efter att den lokala bysmeden hade pinnsvetsat ihop den spruckna bakramen. (jag kollade upp det efter jag skrev inlägget)

Så tekniskt sett inte ABS'ens fel, men samtidigt hade han inte haft ABS så hade han kört vidare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade han inte haft tillgång till serviceteam plus flyg osv hade han kört vidare. Trasig ABS stoppar ingen resa…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade han inte haft tillgång till serviceteam plus flyg osv hade han kört vidare. Trasig ABS stoppar ingen resa…

Näe, det borde ju inte göra det, om inte hojen går in i något "limp home mode" när något undersystem knasar, men så jävla korkade kan dom ju inte vara.

Jag undrar om det var Long-way gängets förberedelser eller någon annan äventyrares förberedelser jag såg när dom tillverkade byglingar och gick igenom hur man använde dom för att bygla bort stödkontakten och diverse annat som skulle kunna strula på resan?

Det kan nog vara en rätt juste investering att tillverka några kontaktstycken som byglar bort sånt, eller byglar igång fläkten permanent om temp givaren knasar och stoppa i verktygskittet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu vill jag minnas att Long Way Round körde 1150 GS och det är förvisso ABS men inte mer. Limp mode finns inte på dessa hojar. Enklare elfel bör man ha med sig grejor för att fixa om man åker på långresa. Poängen är att man inte behöver vara rädd för ABS eller annan hjälpelektronik, de kommer inte att stoppa hojen om de slutar funka. De flesta system använder tex ABS-sensorerna för att registrera hastighet/rörelse. Om ingen signal ges kopplas helt enkelt systemen ur och då funkar motorcykeln helt analogt.

De flesta problem med ABS brukar kunna åtgärdas med nytt batteri - självtesten i början kräver en viss spänning och om den inte får det ger den felsignal och kopplar bort systemet.

Detta är väl känt av de flesta som meckar själv men klart att det finns de som lämnar in till en ”märkesverkstad” som i 9 fall av 10 inte har en aning om vad de sysslar med. Alls.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om jag skall bidra med lite gubbgnäll kan jag informera om att en Bosch abs pump går ibland sönder efter 350 mil. Och kostar 25000 att byta.
Som tur var hade jag garanti på hojen. ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, den var nog säkert körbar, men dom tordes helt enkelt inte, dom lastade den i servicebussen och körde den från fuckbortistan till närmsta stad med en flygplats sedan flög ett team från BMW dit och fixade den åt honom.

Felet var elektriskt och uppstod efter att den lokala bysmeden hade pinnsvetsat ihop den spruckna bakramen. (jag kollade upp det efter jag skrev inlägget)

Så tekniskt sett inte ABS'ens fel, men samtidigt hade han inte haft ABS så hade han kört vidare.
I många moderna fordons instruktionsböcker står det ju i princip att man ska slå av tändningen och ta bärgare till närmsta verkstad för i princip alla fel som kan uppstå, från trasiga dimljus till soppatorsk. Det kan ju också spela in i deras beslut. Sen framstår det ju som ovanligt korkat att pinnsvetsa något utan att koppla bort alla elektriska saker först.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen framstår det ju som ovanligt korkat att pinnsvetsa något utan att koppla bort alla elektriska saker först.
Jo, men byasmeden hade säkert svetsat ihop hundratals Ural motorcyklar tidigare, och aldrig haft något problem.
Faktum är att det hade funkat på BMW'n också, om den inte hade haft ett ABS styrdon, allt annat överlevde ju.
Jag vet inte var batteriet sitter på en sån, men det kanske var jävligt jobbigt att komma åt
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vem fan byter bromsvätska regelbundet? :va
INTE jag i alla fall. Jag gillar bromsar och jag har bromsar.
Lämnade in bilen på service nyligen. Den hade bara gått 1100 mil sedan senaste servicen 2018. De prackade på mig det rekommenderade bromsvätskebytet också. (Rek byte efter två år.)
TDMen fick nya belägg efter 11700 mil. Bytte bromsvätska också. Jag har haft den hojen i nio år utan att byta bromsvätska. Kört på vintern, parkerat utomhus i perioder även på vintern. Original bromsslangar. Stumma bromsar med grymt bett. Hojen är en 2002a.
Min z750 twin från -82 har aldrig fått nya bromsslangar vad jag vet. Jag bytte bromspump när jag bytte styre. Innan dess testade min H-D-åkande kompis min hoj och en spontan kommentar var att den hade bra bromsar. Jag gillade inte hans bromsar eller hans hoj överhuvud taget. Möjligen bottendraget. Men jag gillar min hoj såå mycket mer.

Reprisbilden på gamla bromspumpen som funkade finfint.B177B56E-12DF-4463-A812-85C6F2BB92CE.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top