Gamla enstånkor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att det var någon som kallade det för "Broken Watch"-theory.
(Eller "Trasig Klocka"-teorin.)

Kortfattat går den ut på att någon kan säga att "klockan är 12", och alla svarar "Nej, du har fel, klockan är bara 8". Personen fortsätter då att säga "klockan är 12" ända tills klockan faktiskt blir 12 och då svarar alla "Ja, det stämmer", varpå den första personen säger "Ja, jag sa ju att jag hade rätt hela tiden. Ni andra fattar ju ingenting."

Tammer verkar dock tro att klockan fortfarande är 7, trots att det klockslaget passerats för länge sedan och hur mycket man än vill är det svårt att vrida tillbaka tiden.

En trasig klocka visar ändå rätt två gånger om dygnet. Det är mer än man kan säga om Tammers prissättningar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast för 99% av den befolkningen går transporterna att lösa med andra fordon.
För 1% av jordens befolkning kanske en motorcykel är mest praktisk, om man bor i en by i Vietnam med bara en enkelspårig stig i flera mil till huvudvägen och är allergisk mot hästar och åsnor kanske.

Jag vet inte riktigt var du bor där det inte går att använda en bil/trampcykel/kollektivtrafik istället.
Tror inte du kan föra talan för behovet av för alla, nu 99% av befolkningen.

För mig är motorcykel mest praktiskt. Jag kan använda bil, cykel eller kollektivtrafik men för mina behov passar mc bäst. Då väger jag in kostnad, tidsbesparing, parkering med mera.

Din logik kan appliceras på alla färdmedel men med felaktiv slutsats. ”Du behöver ingen kollektivtrafik, du kan ju köra mc istället. ”
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad menar du med andra fordon? Motorcykeln är allt som oftast det enda fordon folk har råd med.
Den där Vietnamesen har inte valt bort bilen för att vägen är för smal utan för att han helt enkelt inte har råd till en bil.

Alternativet är väl i så fall kollektivtrafik eller möjligen cykel. Mulåsna tror jag ingen har tålamod för.

Ja, dom behöver ett transportmedel, inte specifikt en motorcykel, jag tror ganska många skulle välja en rejäl pickup före motorcykeln om dom fick välja gratis.

Däremot är motorcyklar väldigt populära i vissa länder för att dom är billigare än bil, men nu gällde ju tråden egentligen Sverige specifikt, och här är det väldigt väldigt få som "behöver" en motorcykel...

Här tror jag att en motorcykel placerar sig sämre till än fungerande WiFi och närhet till Starbucks i behovstrappan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Här tror jag att en motorcykel placerar sig sämre till än fungerande WiFi och närhet till Starbucks i behovstrappan.

Håller inte me om de då... Motorcyklar har jag. Wifi behöver jag inte, har dator hemma.. Starbucks har jag aldrig varit på, å är inte så intresserad av fjös kaffe i figolit mugg... Har ju go kaffe hemma..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller inte me om de då... Motorcyklar har jag. Wifi behöver jag inte, har dator hemma.. Starbucks har jag aldrig varit på, å är inte så intresserad av fjös kaffe i figolit mugg... Har ju go kaffe hemma..

Jag tänkte mig mer att man drog ett genomsnitt av befolkningen, för enstaka användare på Sporthoj är ju inte facit för verkligheten, för då skulle alla motorcyklar kosta en Tammer och trängas på en väldigt liten yta.

Ja, det finns folk som har behov av transporter (väldigt många), och ja det finns kanske fall där endast motorcyklar kan lösa dom transporterna, men jag är fullständigt övertygad om att till och med Tegel kan lösa sina transporter på annat sätt om det är ishalka ute, eller om han bryter benet när han kör motorcykel i ishalka, eller om han behöver frakta en tvättmaskin.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tänkte mig mer att man drog ett genomsnitt av befolkningen, för enstaka användare på Sporthoj är ju inte facit för verkligheten, för då skulle alla motorcyklar kosta en Tammer och trängas på en väldigt liten yta.

Ja, det finns folk som har behov av transporter (väldigt många), och ja det finns kanske fall där endast motorcyklar kan lösa dom transporterna, men jag är fullständigt övertygad om att till och med Tegel kan lösa sina transporter på annat sätt om det är ishalka ute, eller om han bryter benet när han kör motorcykel i ishalka, eller om han behöver frakta en tvättmaskin.
Förstår inte alls vad du försöker få fram. Att ett annat transportmedel fungerar betyder inte att behovet för det som funkar bäst försvinner.

I så fall behöver ingen en cykel eftersom alla kan flyga helikopter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förstår inte alls vad du försöker få fram. Att ett annat transportmedel fungerar betyder inte att behovet för det som funkar bäst försvinner.

I så fall behöver ingen en cykel eftersom alla kan flyga helikopter.

Behovet är en transport, i väldigt få fall är en motorcykel det bästa transportmedlet, men i några fall är det en motorcykel man väljer ändå.
Behovet är alltså inte motorcykeln i sig.
Du skulle kunna elcykla, sparkcykla eller ta din helikopter, men du VÄLJER att köra motorcykel.

Skulle det bli en kilometerskatt på tusen spänn per kilometer med motorcykel så är jag säker på att du skulle lösa transportBEHOVET på något annat sätt.

Fast det skulle fortfarande fungera att köra motorcykel, men du skulle inte göra det.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, dom behöver ett transportmedel, inte specifikt en motorcykel, jag tror ganska många skulle välja en rejäl pickup före motorcykeln om dom fick välja gratis.

Däremot är motorcyklar väldigt populära i vissa länder för att dom är billigare än bil, men nu gällde ju tråden egentligen Sverige specifikt, och här är det väldigt väldigt få som "behöver" en motorcykel...
I Sverige funkar sällan MC som transportmedel. Det är fel klimat och för långa avstånd. På Mallorca eller i Kalifornien är det säkert helt ok, där kan man köra året om på tvåhjuling. I Sverige är det bara bil som duger från september till maj månad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Behov mig hit och behov mig dit.
Det enda man måste är äta, skita och dö.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Behovet är en transport, i väldigt få fall är en motorcykel det bästa transportmedlet, men i några fall är det en motorcykel man väljer ändå.
Behovet är alltså inte motorcykeln i sig.
Du skulle kunna elcykla, sparkcykla eller ta din helikopter, men du VÄLJER att köra motorcykel.

Skulle det bli en kilometerskatt på tusen spänn per kilometer med motorcykel så är jag säker på att du skulle lösa transportBEHOVET på något annat sätt.

Fast det skulle fortfarande fungera att köra motorcykel, men du skulle inte göra det.
Ok då förstår jag din definition. I så fall har ingen behov av något specifikt transportmedel.

Ingen behöver bil för det finns roller blades eller hjullastare.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I Sverige funkar sällan MC som transportmedel. Det är fel klimat och för långa avstånd. På Mallorca eller i Kalifornien är det säkert helt ok, där kan man köra året om på tvåhjuling. I Sverige är det bara bil som duger från september till maj månad.
Nä nu djävlar är du någon förort fjant som tror att man endast åker hoj när solen lyser, VA?

Vi e många som njuter av hojen året runt oavsett regn blåst - grader salt på vägen även lättare snöfall o slask går utmärkt att köra hoj i.. Är väll bara bortskämda brats med bockskägg o någon icke vatten beständig jävla axelväska i mocka som skall åka i sol o vindfritt på någon hemma byggd skithoj på 125-400cc med fel vända däck av sågad bakända.

Nä fy fan för att behöva ta bil djävulen när det finns motorcykel.

Blir så inihelvete upprörd??
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
App app app:

Lo and behold:

nedladdning.png

Maslows behovstrappa.

Faktum är att de tre översta stegen går utmärkt att nå tillsammans med MC - där "självförverkligandet" kan ta sig olika uttryck beroende på ambitionsnivå.

# 8 minuterstider på Ringen.

# Vinna troféer på utställningar.

# Väcka 50% av innevånarna i en och samma by.

# Klara samma kurvserie åt båda håll utan att behöva göra omtag mitt inne i någon av böjarna.


Är det ingen här som funderar över varför ni kör motorcykel...?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
App app app:

Lo and behold:

View attachment 471987

Maslows behovstrappa.

Faktum är att de tre översta stegen går utmärkt att nå tillsammans med MC - där "självförverkligandet" kan ta sig olika uttryck beroende på ambitionsnivå.

# 8 minuterstider på Ringen.

# Vinna troféer på utställningar.

# Väcka 50% av innevånarna i en och samma by.

# Klara samma kurvserie åt båda håll utan att behöva göra omtag mitt inne i någon av böjarna.


Är det ingen här som funderar över varför ni kör motorcykel...?
För avkoppling njutning smidighet framkomlighet äventyr o inte minst att den man bor ihop med blir mera nöjd när man kommer hem efter en tur.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som jag sagt tidigare så tror jag att ägarna som sitter på stånkorna har råd att ge fan i att sälja. Jag har i förrgår blivit tillfrågad om att sälja KLR:en och kan tänka mig göra det om jag får rätt pengar typ 3,5 tammer med alla original grejer, en uppställning extra hjul och dubbdäck. Visst mycket pengar men annars får det vara,

Att dom i Vietnam kör hoj är väl att jämföra med Sverige på 40, 50-talet innan vi hade råd att köpa en bil. Farsan hatade motorcyklar och kan kanske bero på att han körde en NV året om med tidningar innanför kläderna för att klara sig hyfsat, men alternativt var vanlig cykel eller skidor och då var nog en 175 cc (tror jag) NV ändå inte så dåligt alternativ. En i kommun var omtalad här för han hade en Norton och det var nåt i hästväg det, dessutom tappade han bla frun från bönpallen då dom skulle och handla.

Innan motorcykeln så cyklade dom tex på dans 5 mil enkel väg och sen hem igen på natten, motorcykeln gjorde ju så att dom kunde färdas. Garanterat hade han valt en bil om han hade haft råd men lite senare om det är sen 50-tal eller tidigt 60-tal fick han råd att köpa bil tillsammans med sin bror.

Tror nog att motorcyklarna överlag kommer att minska i tex Indien och Vietnam (eller var dom nu är som populärast) om dom får det bättre ställt och mer pengar och säkert på samna sätt mot som man bytte att färdas i form av att gå mot en trampcykel som sen byttes ut mot en hoj också kommer att bytas ut hojen mot en ännu mer praktisk bil om kan bara får råd.

Varför kör jag hoj, det är kul, jag gillar att skruva och bygga om saker och motorcykeln är mycket mer praktisk att skruva i mot jänkebilar, det är billigare att köra till jobbet. Men att storhandla eller som idag att få hem en nyköpt trampcykel då föredrar jag bilen ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Med stigande energipriser så kanske det inte blir fyrhjulingar i tredje världen utan istället vi i västvärlden som tvingas börja åka tvåhjuligt igen.
Finns få fordon som slår bränsleförbrukningen på en 100-150cc. Jag hade en 110cc Lifan som drog 0,15 om jag piskade på. Då var det ändå en förgasarhoj. 7-8hk var iofs i klenaste laget men den gjorde typ 70 blås med skjuts.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med stigande energipriser så kanske det inte blir fyrhjulingar i tredje världen utan istället vi i västvärlden som tvingas börja åka tvåhjuligt igen.

Man hoppas ju att dom kan skippa mellansteget med bensinbilar och istället gå direkt på elbilar, men det är nog att önska för mycket av deras infrastruktur.

Men tänk så jävla billiga och enkla elbilar som skulle duga åt dom.
Dom behöver ingen värme, dom är inte bortskämda med AC än, krocksäkerhet är dom aktivt emot vad det verkar.
Dom gör inga semesterresor, dom flesta har aldrig varit mer än 10mil hemifrån så den räckvidden är tillräcklig.
Trafiken i städerna står mestadels stilla

En Tata Nano med en 14kW motor skulle vara ett lyxfordon för dom.
(orginalet med 700cc bensinmotor kostade 15000:- ny)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Nä nu djävlar är du någon förort fjant som tror att man endast åker hoj när solen lyser, VA?

Vi e många som njuter av hojen året runt oavsett regn blåst - grader salt på vägen även lättare snöfall o slask går utmärkt att köra hoj i.. Är väll bara bortskämda brats med bockskägg o någon icke vatten beständig jävla axelväska i mocka som skall åka i sol o vindfritt på någon hemma byggd skithoj på 125-400cc med fel vända däck av sågad bakända.

Nä fy fan för att behöva ta bil djävulen när det finns motorcykel.

Blir så inihelvete upprörd??
Motorcykel är trivsamt när det är sol och 20+, lite trafik och ingen tid att passa. Allt annat är för fakirer och andra självplågare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top