Gamla enstånkor

Om man bara har så litet behov så skulle jag satsa på en moppe istället...
Ingen har ett "behov" av en motorcykel.
Men om man skaffar en kanske man ska skaffa något som är lite roligare att köra än dom skitmotrcyklar Tammer tittar på, även om dom kostar en halv tammer till.
Då kanske det blir roligt att köra.
 
Lite så är det. I mitt fall blir det bara några turer till byn och runtomkring varje sommar, oftast mellan 20-30 mil totalt. Då känns det inte rimligt att betala mer än 10-15000kr för en hoj.

Det enda jag verkar ha råd med med dagens priser är en scooter. Funderar på en Baotian 125 e d, såna brukar man kunna hitta under 10000kr. Inte riktigt samma sak, men va fan...man slipper ju växla också har jag hört.
Fortsätt med din 125a då. 20-30 mil per år köper man inte en hoj för. Soppan hinner bli gammal innan du ska tanka.

Sluta gnäll nu, börjar bli tjatigt.
 
Ingen har ett "behov" av en motorcykel.
Men om man skaffar en kanske man ska skaffa något som är lite roligare att köra än dom skitmotrcyklar Tammer tittar på, även om dom kostar en halv tammer till.
Då kanske det blir roligt att köra.
Många har behov av motorcyklar. Ett av världens vanligaste transportmedel.

Jag är en av dessa. Att du endast har det som nöjesfordon betyder inte att det är samma för alla.
 
Fortsätt med din 125a då. 20-30 mil per år köper man inte en hoj för. Soppan hinner bli gammal innan du ska tanka.

Sluta gnäll nu, börjar bli tjatigt.
Du fattar inte. Den här tråden går ut på att gnälla, alla klagar på priser, felaktiga annonser och misstag som görs. Man ironiserar över okunniga och korkade säljare, fel prissättning och osäljbara hembyggen.
 
Om man bara har så litet behov så skulle jag satsa på en moppe istället...
Jag har funderat i de banorna, men det visade sig vara högre försäkringspremier på en EU-scooter än på en äldre MC. För att inte tala om att gamla moppar är dyrare än motorcyklar. Min GP125 köpte jag för hälften av vad en FS1 skulle kostat.
 
Jag har funderat i de banorna, men det visade sig vara högre försäkringspremier på en EU-scooter än på en äldre MC. För att inte tala om att gamla moppar är dyrare än motorcyklar. Min GP125 köpte jag för hälften av vad en FS1 skulle kostat.
Nyare EU scootrar är svin dyra i försäkring...
Vissa märken på mopederna är väldigt höga priser på.. En Zündapp ks är inge konstigt att den kostar typ 50.000 kr...
Men de finns många andra ju som inte kostar fläsk..
 
Man ska väl inte gnälla på priset, men är det inte minst 10-15000kr för mycket? 22 år gammal stånka som gått över 4000mil, och priset är "inte förhandling att". Kaxig säljare.


Joförfan, gnäll du!

Hojen är visserligen exceptionellt fin och välvårdad - men ändå minst 10’ för dyr.

Eller, om man hellre vill - det begärda priser ligger långt före själva prisutvecklingen för modellen.

...som förövrigt heter SR 43 och inte alls är lika intressant som ”originalet” SR 41 eller mellanmodellen SR 42.

”Svensksåld” säger annonsen.
Jag är skeptisk.
 
Många har behov av motorcyklar. Ett av världens vanligaste transportmedel.

Jag är en av dessa. Att du endast har det som nöjesfordon betyder inte att det är samma för alla.
Fast för 99% av den befolkningen går transporterna att lösa med andra fordon.
För 1% av jordens befolkning kanske en motorcykel är mest praktisk, om man bor i en by i Vietnam med bara en enkelspårig stig i flera mil till huvudvägen och är allergisk mot hästar och åsnor kanske.

Jag vet inte riktigt var du bor där det inte går att använda en bil/trampcykel/kollektivtrafik istället.
 
Hojen är visserligen exceptionellt fin och välvårdad - men ändå minst 10’ för dyr.

Eller, om man hellre vill - det begärda priser ligger långt före själva prisutvecklingen för modellen.
.

Jag tror att det var någon som kallade det för "Broken Watch"-theory.
(Eller "Trasig Klocka"-teorin.)

Kortfattat går den ut på att någon kan säga att "klockan är 12", och alla svarar "Nej, du har fel, klockan är bara 8". Personen fortsätter då att säga "klockan är 12" ända tills klockan faktiskt blir 12 och då svarar alla "Ja, det stämmer", varpå den första personen säger "Ja, jag sa ju att jag hade rätt hela tiden. Ni andra fattar ju ingenting."

Tammer verkar dock tro att klockan fortfarande är 7, trots att det klockslaget passerats för länge sedan och hur mycket man än vill är det svårt att vrida tillbaka tiden.
 
Fast för 99% av den befolkningen går transporterna att lösa med andra fordon.
För 1% av jordens befolkning kanske en motorcykel är mest praktisk, om man bor i en by i Vietnam med bara en enkelspårig stig i flera mil till huvudvägen och är allergisk mot hästar och åsnor kanske.

Jag vet inte riktigt var du bor där det inte går att använda en bil/trampcykel/kollektivtrafik istället.

Vad menar du med andra fordon? Motorcykeln är allt som oftast det enda fordon folk har råd med.
Den där Vietnamesen har inte valt bort bilen för att vägen är för smal utan för att han helt enkelt inte har råd till en bil.

Alternativet är väl i så fall kollektivtrafik eller möjligen cykel. Mulåsna tror jag ingen har tålamod för.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top