Gamla enstånkor

Här är ett 90 bredd däck, som bör vara avsett som framdäck, med "felvänt" mönster och rättvänd pil

Det finns KalleAnka-tillverkare som Full Bore (re-branded Shinko) som inte vet vad som är bäst för dem. Eller deras kunder.

412dee_3f8dbb9fa8ac4738ad58b5d22f5b1a34_mv2_d_1948_1940_s_2.gif

Såhär presenterar dom själva sina M-41 RT Sport.

17", 18" och 21" skall monteras likadant, oavsett fram eller bak.

Fullgod anledning att aldrig köpa Full Bore.

Hur är det egentligen med det här bakdäcket? Det finns ju en tydlig rotationspil och det står dessutom "Rear use only", men om man ska följa all logik så borde det ju monteras åt andra hållet?

Edit: Det är ett Bridgestone TW40 om det spelar roll.

View attachment 467868
View attachment 467869

Japp, det spelar roll.
Man monterar inte ett Death Wing på en grushoj. Man gör bara inte det.

Det satt (några andra) Death Wing originalmonterade på min CRF 1000.
180 mil stod jag ut, sedan åkte dom av.

Varför dom tror att det aktuella däcket gör bäst ifrån sig monterat på det viset övergår mitt förstånd.

Min erfarenhet säger däremot att drivdäck med pilformat- / traktormönster driver dåligt där det är löst och blir opålitliga, lynniga och obehagliga på grus.

Så, vet verkligen en tomte ute vid kartans rand mer om däck än en av världens största tillverkare...?

Tja...? Tydligen är det så.
För mig är det enkelt. Jag köper inte Bridgestone. Har aldrig gjort.

Det skulle kännas helt bakfram.

Last edited:
Är insprut en bra grej på en gammal stånka?
Eller är det som tidiga insprutade Gsx-r att gaskänslan åker åt fanders och på/av-slag blir okontrollerbart ryckigt?
(genuin fråga då jag inte kört stånka sedan uppkörningen (tror jag?) för ett halvt liv sedan)
XT660R/X/Z kom väl 2004..... Fast nu när du säger det så är det ju ganska länge sen och måste väl räknas till gammal stånka
Fan vad tiden går...
e7CTKvC.gif

Aldrig ägt en 04- XT660R/X/Z, men dock kört ganska många. Tyckte aldrig det var ett problem med dem när det gäller det. Visst den är ju inte silkeslen som vissa moderna 2020 hojar, men de funkade bra enligt mig.
En mappning och öppnare filter gjorde ändock ganska mycket för körbarheten på dem.

Japp, det spelar roll.
Man monterar inte ett Death Wing på en grushoj. Man gör bara inte det.

Det satt (några andra) Death Wing originalmonterade på min CRF 1000.
180 mil stod jag ut, sedan åkte dom av.

Varför dom tror att det aktuella däcket gör bäst ifrån sig monterat på det viset övergår mitt förstånd.

Min erfarenhet säger däremot att drivdäck med pilformat- / traktormönster driver dåligt där det är löst och blir opålitliga, lynniga och obehagliga på grus.

Så, vet verkligen en tomte ute vid kartans rand mer om däck än en av världens största tillverkare...?

Tja...? Tydligen är det så.
För mig är det enkelt. Jag köper inte Bridgestone. Har aldrig gjort.

Det skulle kännas helt bakfram.
Då är det kanske tur att däcket i fråga sitter på min bratscramblerbobbercafébobber, och precis som på alla andra fulbyggen sitter det monterat för att det ser tufft ut. Hojen har givetvis aldrig gått på något annat än asfalt och då endast i torrt och soligt väder. :fakta

Jag har faktiskt tänkt byta till andra svålar då jag insett att utseende inte är det viktigaste. ?

Asså denna och en massa nitar och läder!

87AFFFE4-9EC1-4682-B67C-AC8021539834.jpeg

Udo Dirkschneider, född 6 april 1952 i Wuppertal, Tyskland, är en tysk hårdrockssångare. Han var sångare i bandet Accept från 1976 till 1987 samt en andra period mellan 1992 och 1996.

Last edited:
Ända sedan Gula Tidningen tiden har hojägare envist fortsatt bedöma de saluförda däcken medelst procentskalan, jag har alltid tyckt det är konstigt. Vem fan bryr sig om ett sexton år gammalt däck har 70% av mönstret kvar, och jag har också åsikter kring den troligt högst godtyckliga egna bedömningen

Ända sedan Gula Tidningen tiden har hojägare envist fortsatt bedöma de saluförda däcken medelst procentskalan, jag har alltid tyckt det är konstigt. Vem fan bryr sig om ett sexton år gammalt däck har 70% av mönstret kvar, och jag har också åsikter kring den troligt högst godtyckliga egna bedömningen

Eller "går säsongen ut".

Knappast, hörru.

Nej däck är ofta personligt och jag lägger gärna på det jag vill ha själv.
sen säger inte procenten så mycket om mil kvar heller då jag både eldat upp mt21 under 50 mil och fått skrämmande få mil ur ett power race också , inte speciellt viktigt på en grusskorv iallafall när det gäller gatdäck kan det väl vara kul att slippa byta direkt men procent njae

Djupt sitter smärtan i själen fortfarande sen jag som knappt tonåring sparade ihop stålar till ett nytt Chen Chin bakdäck till min -81 CR80 Honda och hälften av suddgummidubbarna flög av när jag skulle asfaltsbörna utanför ungdomsgården

När jag köpte min 750 twin (ja fel tråd) 2015 kollade jag inte tillverkningsdatum på däcken. Gick på kryckor och hade för ont för att ens provsitta hojen. Priset var ju bara 9500 och skicket var helt ok. Däck är en förbrukningsvara och inte särskilt dyrt. Däckmönstren var helt ok. Torrsprickor men det var inget som störde. Minns inte hur det var med bakdäcket men framdäcket var från vecka 12 2005. Framdäcket gick några säsonger. Byttes feb 2020. Bak 2018.
Åkte året runt med gamla däck och var snabbaste hoj på bulten flera gånger de vintrarna. Bara dom där jäkla grusbilarna som flåsade en i nacken. :) Ett elva år gammalt däck gick fem år till.
Vinterdäcken på bilen är från 2004. Bra mönster på dom.
TDMen åkte jag också med de gröna vintrarna. Skitigt i flerbilsgaraget men i slutet av februari kollade jag på bakdäcket medan jag smorde kedjan. Det brunaktiga på däcket var ju korden. Bytte till den andra hojen.

Bifogat

• image.jpeg
    image.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 39
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 34
  • image.jpeg
    image.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 37
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 39
Priserna är vansinniga…
Hoppas det blir bättre i år, förra året låg priserna oftast på det dubbla från året innan. Hojar som kunde köpas för 7-8000kr 2020, kostade helt plötsligt 14-15000kr ett år senare. Blir det 20-25000 för samma hoj i år får det bli ytterligare ett år på gammelhojen fast det varit dags att byta upp sig ett tag nu.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...