Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Väldigt intressant med massdämparen! Kan du beskriva lite mer hur du upplever att den påverkar känslan i körningen ? Har du någon uppfattning om vad tyngden i den kan väga eller annars vad hela enheten väger ?
Håller med. Hur ser den ut inuti ?
Är det en viktkolv mellan 2 fjädrar ?
Eller är det en viktkolv och 1 fjäder ?
Vikt Viktkolv ?
Dimensioner fjäder ?
Eller fjäderkonstant ?
Det jag tycker är lite märkligt är att man inte behöver uppge några data på hojen.
Samma Oversuspension
till alla hojar oavsett hjulvikt, fjädring ?
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Väg dreven! Kan ju skilja 900 gram.
Styrändsvikterna, är dom tunga? Mina vägde 600 gram. När jag bytte från originalstyre i stål till aluminium så fanns det naturligtvis inga gängor för vikterna. Jag satte dit några aluminiumpluggar istället. Har inga vibrationer i styret.
Visst skiljer det mellan org. RD500 38T ståldrev (för 50 kedja) som bara ser ut som en ’homogen kuggkrans’ utan centrum, mot ett lite tunnare 520 alu-drev med samma antal tänder. Stålet väger skulle jag gissa på runt 1,0kg och/eller kanske något hekto till… orkade inte gräva fram det ur förrådet. Sorry! Ingen bild heller.
38T alu-drevet vägde iallafall 0,231kg till ’gamla’ 250 fälgen och är uppskattningsvis bara ¼ av vikten av ståldrevet dvs. ungefär 750gr lättare :tummenupp. Vilket också påverkar den ofjädradvikten som snurrar runt. Som bonus så vägde jag även alu-40T drevet, för att det låg på samma ställe och ändå höll på.
1642099292748.png 1642099314805.png
Det låter som att du åxå gjorde en ’uppgradering’ när du bytte vikter och styre :tummenupp. Men… 600gr är mycke’! Går det lättare nu att svänga runt styret i svängarna!? :unsure::giggle:
De styrändsvikter som jag har kommer ifrån den R1:a gaffeln som jag köpte för att uppgradera RD:n med. De är R1 original och gjorda i stål tyvärr :( och väger 82gr styck. De sitter bara med en M6 skruv.
1642099512376.png 1642099532920.png
De är mindre och mer slimmade än org. RD500 = snyggare åxå tycker jag! Men det går alltid att svarva ett par nya i alujum-jum! Och jag har inte heller några vibrationer i styret.
De problem som fanns tidigare med org. gaffeln försvann efter bytet till en fullt justerbar gaffel och 17’ hjul.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Aluminiumstyret och pluggarna sitter på TDMen. 18" fram. Jorå nu svänger den som fan. :)
Alubakdrevet sitter på min 55-hästars 750 twin. Det fanns inte mindre ståldrev så det enklaste var att beställa ett aludrev av nikasilprofsen som ligger i Segeltorp, nästgårds. Betydligt bättre utväxling nu.
Aluminium och lätthål är en gammal skada. Man måste. :)

Självklart så gillar jag ditt bygge!
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Håller med. Hur ser den ut inuti ?
Är det en viktkolv mellan 2 fjädrar ?
Eller är det en viktkolv och 1 fjäder ?
Vikt Viktkolv ?
Dimensioner fjäder ?
Eller fjäderkonstant ?
Det jag tycker är lite märkligt är att man inte behöver uppge några data på hojen.
Samma Oversuspension
till alla hojar oavsett hjulvikt, fjädring ?
Jag ska försöka besvara dina frågor/undringar. Om du inte redan har varit inne på dessa sidor. Jag vet inte allt men jag ska svara så gott jag kan. Bara bilderna inför ’videosnuttarna’ borde besvara några av dina frågor. https://www.supremetechnology.eu/en-gb/video

Titta åxå på fliken ’Gallery’ så kan ni se att det även är rätt utbrett inom cross & offroadåkning utomlands.
Jag vet inte om det här ’tillbehöret’ är så känt inom samma kretsar i Sverige. Troligen inte för jag har aldrig hört någon annan prata om dämparen förrän jag och kopisen råkade ’snubbla’ över den på nätet. https://www.supremetechnology.eu/en-gb/galleria

Längst ner på sidan hittas monteringsanvisningen och hur du skruvar in dämparen.

Här är lite info/svar om dämparen som jag samlat ihop. Jag var förbi cykeln idag så jag hann ta några mått och dimensioner åt dig.
  • Håller med. Hur ser den ut inuti ? - Se video 1 – 4
  • Är det en viktkolv mellan 2 fjädrar ? - Se video 1 – 4
  • Eller är det en viktkolv och 1 fjäder ? - Se video 1 – 4
  • Vikt Viktkolv ? -Har ingen aning om vad kolven kan väga. Men själva dämparen väger 350gr utan fäste. Fästet är väl kanske 50gr till.
    1642100933149.png
  • Dimensioner fjäder ? - Yttermåtten är 108mm lång och ø30mm på det smalaste stället. Strax under röda hatten/fjäderförspänningen. Och ska man tolka bilderna på dataskärmen och mäter grovt med en linjal och räknar om cylinderväggarna på smalaste stället något sånär skalenligt så hamnar man nog runt ø20mm inuti cylindern. Närmare än så kommer jag inte om jag inte plockar isär den.
    Men det har jag inte alls tänkt göra.
  • Eller fjäderkonstant ? - Ingen aning men tittar man i full skärm noga så kan man se att det finns 2 fjädrar som jobbar.
    Och kanske finns en 3:e, som liten dämpfjäder i botten på dämparen eller så tar oljan upp den saken.
  • Det jag tycker är lite märkligt är att man inte behöver uppge några data på hojen.
    – Varför? Den ska inte ta upp någon konstant eller statisk belastning av något slag utan bara möta och dämpa svingens upp och ner rörelse med en justerbar motrörelse. Precis som en styrdämpare som jobbar med olja som motstånd så använder den istället en vikt med fjäderar och en lite skvätt olja till motstånd.
    ’Same Same But Different’ som man brukar säga i vissa kretsar!
  • Samma Oversuspension till alla hojar oavsett hjulvikt, fjädring ? - Vet ej men troligast är att det finns olika tjocklek på fjädrarna som dom har provat ut för respektive typ av fordon som tunga eller lätta. Det är bara fästena som skiljer mellan modellerna de sitter på. (Finns även till vanliga ’flåsbågar’ = vanliga trampcyklar).


    Hoppas att du fått svar på någon av dina frågor. Annars är det bara att mejla dom och fråga de frågor eller nya som dykt upp och som du inte fick riktigt svar på av mig.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite torsk på insex också. Denna är bara en plugg så jag kapade ner den lite. Från 11 till 9 gram. Vågen har inga decimaler.

/Slut på spam i tråden. :)

image.jpeg
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Aluminiumstyret och pluggarna sitter på TDMen. 18" fram. Jorå nu svänger den som fan. :)
Alubakdrevet sitter på min 55-hästars 750 twin. Det fanns inte mindre ståldrev så det enklaste var att beställa ett aludrev av nikasilprofsen som ligger i Segeltorp, nästgårds. Betydligt bättre utväxling nu.
Aluminium och lätthål är en gammal skada. Man måste. :)

Självklart så gillar jag ditt bygge!
Visst är det kul å byta å göra om saker till det bättre. Många vågar inte och många vet inte att det är möjligt! :unsure: Du har inte haft funderingar på och byta fram till 17'. :unsure:(y):giggle:
DÅ svänger de' ännu lättare!:7peta
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Visst är det kul å byta å göra om saker till det bättre. Många vågar inte och många vet inte att det är möjligt! :unsure: Du har inte haft funderingar på och byta fram till 17'. :unsure:(y):giggle:
DÅ svänger de' ännu lättare!:7peta
När jag köpte TDMen hade jag en "kravspec" där 18" fram var en punkt. Gul, twin, över 200, stadig gaffel på 40+ mm, snygga hjul, tre- eller femekrade, bredare bakdäck än de 120 jag kört på tidigare (160 räcker åt mig). Insprutning var en bonus. Kåpa stod inte på listan men denna är liten. Ja kravspecen blev lite som när staten skulle köpa in helikoptrar. Fanns bara en modell.
Min DR600 lät jag en känd däckkrängare ekra om efter att han skickat navet till England. Lång leveranstid på fälgen från England. Det skulle absolut vara 18", inte 17 eller 19 tum. Det är visst ingen tjänst Kjelle tillhandahåller så detta var ett undantag.
Jag såg ett 18" från en kz1000P, dvs den amerikanska polishojen. Har aldrig sett ett till salu i Sverige, jag har ändå kollat sedan 80-talet. Borde köpa men har andra planer till en annan hoj. GPZ 750-1100 UT har 18" fram. De snyggaste masstillverkade fälgarna i min bok.
Så jag gillar 18". :) :)
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
För övrigt har det hänt lite mer saker idag. Det är nästan så att jag får skrivkramp i gashanden!
Jag har jämfört lite olika saker och data om 4 olika märken som jag är intresserad :unsure: av när det gäller bromsskivorna fram. Efter mycke’ funderande fram och tillbaka på kammaren så fick Sicom och BrakeTech skivorna 'foten' först ner i cylinderarkivet d.v.s. papperskorgen.
Det vore inte riktigt realistiskt med ett sådant köp. Det är alldeles för mycket pengar om man inte ska hålla på å tävla. Nästa val stod mellan Ackes Risings ISR-skivor och Brembos nya T-driveskivor. Åh, alla dessa beslut…

Men innan jul var första gången jag någonsin har handlat grejer under en Black Friday vecka och det lönade sig. När jag och en kompis slentriansurfade runt på nätet letandes efter lite andra grejer råkade vi hamna bland bromstillbehör och skivor bland annat.
Det gjorde att ett beslut togs efter ett evinnerligt prat :mattias:7peta:va om för och nackdelar samt bläddrande mellan ett x-antal sidor på nätet för att jag till slut bestämde mig för att slå till på Brembos nya T-drive skivor. Omnia racing i Italien hade satt ner priset just då på sina Brembo 320mm T-drive skivor så den ursprungligt tänkta frakten hem till Svedala blev ”gratis” plus några kronor till. Alltid något! :hihi

Och så idag torsdag - Hurra! Nu duggar det tätt! :bow Paketet ifrån Omnia dök upp för avhämtning på Schenkers utlämningsställe.
1642102163006.png
Så när de kom över tröskeln hemma, så hamnade de på vågen som så mycket annat.
Det blev 2,835kg för båda skivorna. Tittar man och jämför mot tidigare inlägg som ett exempel, så är mina nya 320mm skivorna lättare :2cool:love: än Hondas CBR1000RR 310mm skivor. Trots att de har samma tjocklek (5mm) men +10mm i diameter, så blir det (nästan)
-1½ hekto lättare för paret skivor som snurrar (2,972kg/par - 2,835kg/par = 0,135kg).
Hur bra kan det bli egentligen!
1642102286941.png 1642102319591.png

Bak blev det ytterligare en ny bromsskiva ifrån SBK. Precis likadan som den ”första”.
Den ”första” skivan får sitta kvar på Aprilia original fälgen.
1642102412363.png Så nu är det bara att skruva dit bromsskivorna.:smasha
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
När jag köpte TDMen hade jag en "kravspec" där 18" fram var en punkt. Gul, twin, över 200, stadig gaffel på 40+ mm, snygga hjul, tre- eller femekrade, bredare bakdäck än de 120 jag kört på tidigare (160 räcker åt mig). Insprutning var en bonus. Kåpa stod inte på listan men denna är liten. Ja kravspecen blev lite som när staten skulle köpa in helikoptrar. Fanns bara en modell.
Min DR600 lät jag en känd däckkrängare ekra om efter att han skickat navet till England. Lång leveranstid på fälgen från England. Det skulle absolut vara 18", inte 17 eller 19 tum. Det är visst ingen tjänst Kjelle tillhandahåller så detta var ett undantag.
Jag såg ett 18" från en kz1000P, dvs den amerikanska polishojen. Har aldrig sett ett till salu i Sverige, jag har ändå kollat sedan 80-talet. Borde köpa men har andra planer till en annan hoj. GPZ 750-1100 UT har 18" fram. De snyggaste masstillverkade fälgarna i min bok.
Så jag gillar 18". :) :)
Jag tänkte på din cykel när jag läste insprutning... Har du en Boosterplugg på din maskin eller aldrig hört talas om?! Här är iallafall en länk:
Det är plug & play att installera! För att citera texten en bit ner på sidan:
'This version of the BoosterPlug tuning module covers all versions of the Yamaha TDM 900'.
Den hjälpen till att 'feta på' blandningen lite på låga varv genom att lura FCU:n. Annars är det bara kul och läsa om.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag märkte att den går bättre på låga varv när jag kör på 98 oktan.
Det finns en video på tuben där en kille justerat tändningen några grader. Verkar vara samma förbättring som 98 oktan. Fast billigare.
Jo vridet på låga varv var lite av en besvikelse i början. Det var också det enda. Effekten är inget man snackar om på första dejten. Men detta är en behålla-körkortet-hoj så att ligga i 160-180 på transportsträckor är inte så bra.

Ska kolla länken.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag märkte att den går bättre på låga varv när jag kör på 98 oktan.
Det finns en video på tuben där en kille justerat tändningen några grader. Verkar vara samma förbättring som 98 oktan. Fast billigare.
Jo vridet på låga varv var lite av en besvikelse i början. Det var också det enda. Effekten är inget man snackar om på första dejten. Men detta är en behålla-körkortet-hoj så att ligga i 160-180 på transportsträckor är inte så bra.

Ska kolla länken.
Fortsätt tanka 98 de e' bara ca 5% etanol i den vill jag minnas. Och 10% eller mer i 95. Etanolen är väl bra på en sak = ger lite mer effekt :tummenupp men behöver 25-30% mer soppa för att göra samma sak/jobb. Plus att den är lite aggressiv mot gummi...:tummenner
Och gummi har vi ju inte i packningar (O-ringar), tätningar och bensinslangar på våra hojar, eller hur!? :unsure: Lite ironiskt!
Det gäller ju även andra fordon, så vi får väl se om 5-6 år. Då stannar väl hela vagnparken i Europa med omnejd :vamen då är vi nästan vid år 2030 och då ska ju fossila bränslen ha fasats ut... :arsele Det är nästan så att jag tänker skola om mig till bil eller mc mekaniker för dom verkar få en bra marknad om x-antal år med goda framtidsutsikter!:)
Det är bara att inse att vi kör dinosaurier på pressade dinosaurier (olja) och att vi är ett utdöende släkte om politikerna får bestämma.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ska försöka besvara dina frågor/undringar. Om du inte redan har varit inne på dessa sidor. Jag vet inte allt men jag ska svara så gott jag kan. Bara bilderna inför ’videosnuttarna’ borde besvara några av dina frågor. https://www.supremetechnology.eu/en-gb/video

Titta åxå på fliken ’Gallery’ så kan ni se att det även är rätt utbrett inom cross & offroadåkning utomlands.
Jag vet inte om det här ’tillbehöret’ är så känt inom samma kretsar i Sverige. Troligen inte för jag har aldrig hört någon annan prata om dämparen förrän jag och kopisen råkade ’snubbla’ över den på nätet. https://www.supremetechnology.eu/en-gb/galleria

Längst ner på sidan hittas monteringsanvisningen och hur du skruvar in dämparen.

Här är lite info/svar om dämparen som jag samlat ihop. Jag var förbi cykeln idag så jag hann ta några mått och dimensioner åt dig.
  • Håller med. Hur ser den ut inuti ? - Se video 1 – 4
  • Är det en viktkolv mellan 2 fjädrar ? - Se video 1 – 4
  • Eller är det en viktkolv och 1 fjäder ? - Se video 1 – 4
  • Vikt Viktkolv ? -Har ingen aning om vad kolven kan väga. Men själva dämparen väger 350gr utan fäste. Fästet är väl kanske 50gr till.
    View attachment 467524
  • Dimensioner fjäder ? - Yttermåtten är 108mm lång och ø30mm på det smalaste stället. Strax under röda hatten/fjäderförspänningen. Och ska man tolka bilderna på dataskärmen och mäter grovt med en linjal och räknar om cylinderväggarna på smalaste stället något sånär skalenligt så hamnar man nog runt ø20mm inuti cylindern. Närmare än så kommer jag inte om jag inte plockar isär den.
    Men det har jag inte alls tänkt göra.
  • Eller fjäderkonstant ? - Ingen aning men tittar man i full skärm noga så kan man se att det finns 2 fjädrar som jobbar.
    Och kanske finns en 3:e, som liten dämpfjäder i botten på dämparen eller så tar oljan upp den saken.
  • Det jag tycker är lite märkligt är att man inte behöver uppge några data på hojen.
    – Varför? Den ska inte ta upp någon konstant eller statisk belastning av något slag utan bara möta och dämpa svingens upp och ner rörelse med en justerbar motrörelse. Precis som en styrdämpare som jobbar med olja som motstånd så använder den istället en vikt med fjäderar och en lite skvätt olja till motstånd.
    ’Same Same But Different’ som man brukar säga i vissa kretsar!
  • Samma Oversuspension till alla hojar oavsett hjulvikt, fjädring ? - Vet ej men troligast är att det finns olika tjocklek på fjädrarna som dom har provat ut för respektive typ av fordon som tunga eller lätta. Det är bara fästena som skiljer mellan modellerna de sitter på. (Finns även till vanliga ’flåsbågar’ = vanliga trampcyklar).


    Hoppas att du fått svar på någon av dina frågor. Annars är det bara att mejla dom och fråga de frågor eller nya som dykt upp och som du inte fick riktigt svar på av mig.
Tack för svaret.
Jag såg igenom de 3 först videorna men den sista orkade jag inte med.
Iden är att utnyttja något tex (i skyskraporna en pendel) som har samma egenfrekvens som det som ska dämpas. för då kommer t.ex. pendeln i skyskrapen dämpa skrapans svängningarna. Eller här i Göteborg, när Gamla Ullivi renoverats (byggts om) så när hemmklacken på norra läktaren hoppade, ja då skallrade glasen i lägenheterna hundra meter bort på andra sidan kanalen.
För"Oversuspension" ska fungera riktigt bra ska alltså egenfrekvensen för vikten med fjädrar i röret vara samma som frekvensen för chattret på bakhjulet.
Är det progressiva fjädrar i "Oversuspension" så kan man genom att spänna åt höja egenfrekvensen och tvärtom genom att slappa minska egenfrekvensen och på så sätt få möjlighet till anpassning till den egna hojen, teoretiskt.
Ligger rejält över min nivå ! :rodnar
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
TDMen är från 2002 och ska tåla 10% etanol. Men den får 98 oktan lite då och då.
Kawan är från 1982 och tål inte etanol så bra. Nu tankar jag 98 men eftersom tanken bara rymmer drygt 10 liter så tankar jag 95 om jag ska åka 15-20 mil eller så och sedan tankar jag 98 innan jag parkerar så den inte står med 95 i ledningar och förgasarna. Så 5% kan nog bli 6% med lite blandning av 95 och 98.
I USA har båtägarna haft stora problem med etanolen eftersom den är hygroskopisk precis som bromsvätska. Munstycken ärgar av vattnet även motorer med insprutning får problem. Att alla båtar har vattenavskiljande filter hjälper inte då vattnet kommer in i systemet genom fukten i luften. Det finns mackar utan etanol men inte överallt. Sedan finns ju tricket att hälla vatten i soppan och bara suga ut bensinen som ligger ovanpå vatten- och etanolblandningen. Blir dyr bensin. Finns massor av amerikanska klipp på tuben. Kanske nästa steg för oss när etanolinblandningen ökar både för 95 och 98.
Fem liter alkylatsoppa kostar 190 spänn, 38 per liter. Känns lite dyrt, 19 kr milen, äh prisvärt. :)

 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
TDMen är från 2002 och ska tåla 10% etanol. Men den får 98 oktan lite då och då.
Kawan är från 1982 och tål inte etanol så bra. Nu tankar jag 98 men eftersom tanken bara rymmer drygt 10 liter så tankar jag 95 om jag ska åka 15-20 mil eller så och sedan tankar jag 98 innan jag parkerar så den inte står med 95 i ledningar och förgasarna. Så 5% kan nog bli 6% med lite blandning av 95 och 98.
I USA har båtägarna haft stora problem med etanolen eftersom den är hygroskopisk precis som bromsvätska. Munstycken ärgar av vattnet även motorer med insprutning får problem. Att alla båtar har vattenavskiljande filter hjälper inte då vattnet kommer in i systemet genom fukten i luften. Det finns mackar utan etanol men inte överallt. Sedan finns ju tricket att hälla vatten i soppan och bara suga ut bensinen som ligger ovanpå vatten- och etanolblandningen. Blir dyr bensin. Finns massor av amerikanska klipp på tuben. Kanske nästa steg för oss när etanolinblandningen ökar både för 95 och 98.
Fem liter alkylatsoppa kostar 190 spänn, 38 per liter. Känns lite dyrt, 19 kr milen, äh prisvärt. :)

Just angående akrylatsoppan så hade jag kompis som rejsade i Sounds of Singels, SS. Han fick tipset att köra på akrylaten när han skulle tävla för soppan är mycket renare (mindre tillsatser), av killen han 'bänkade' sin hoj hos. Kompisen hade ett specialbygge till racerhoj med en duktigt trimmad xt660 motor i. Sen kommer vi till det intressanta! På inrådan av killen med bromsbänken så körde dom först några repor med handelsbensin. Tömde sen ur tanken och fyllde upp med akrylatbensin och körde motor på nytt. Resultatet blev +3,5hk :tummenupp:yoparty på toppen utan att ha skruvat på hojen. Det går ju an att köra en rejshelg (15-20mil och nästan lika många liter) på sån soppa men att köra dagligen eller på semester är på tok för dyrt.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
I bulk tusen liter kostar den ca 24 spänn litern. Bara å beställa!
Bra tips!:) Jag får nog köpa in ett par farmartankar och ställa upp i trädgården ibland tjejens blommor (bara inte hon går i spinn för det) ?. Men jag undrar om jag inte också måste fixa en tank för 2T olja åxå! :unsure: Man är ju ett riktigt miljösvin:rofl? av den högre graden.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Tack för svaret.
Jag såg igenom de 3 först videorna men den sista orkade jag inte med.
Iden är att utnyttja något tex (i skyskraporna en pendel) som har samma egenfrekvens som det som ska dämpas. för då kommer t.ex. pendeln i skyskrapen dämpa skrapans svängningarna. Eller här i Göteborg, när Gamla Ullivi renoverats (byggts om) så när hemmklacken på norra läktaren hoppade, ja då skallrade glasen i lägenheterna hundra meter bort på andra sidan kanalen.
För"Oversuspension" ska fungera riktigt bra ska alltså egenfrekvensen för vikten med fjädrar i röret vara samma som frekvensen för chattret på bakhjulet.
Är det progressiva fjädrar i "Oversuspension" så kan man genom att spänna åt höja egenfrekvensen och tvärtom genom att slappa minska egenfrekvensen och på så sätt få möjlighet till anpassning till den egna hojen, teoretiskt.
Ligger rejält över min nivå ! :rodnar
Det är precis så det funkar! Nu verkar det som molnen har skingrats(y):giggle:
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Senast jag tankade Alkylatbensin, Aspen, från pump tror jag att den kostade 26-27kr/l
Suckijuckin går i princip alltid på Aspen, gammelmultin får Aspen som sista tankning för säsongen.
Borde göra så med de andra också för att slippa framtida krångel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top