Kawasaki KLX 230.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Börjar bli dags att installera skyddspanelen under motorn, har skjutit på det tillräckligt länge nu. Lite sinnessjukt att jag inte monterade den direkt för att skydda underdelen, nu har jag fått små repor där ?

Tänkte maskera 'såren' med lite silverfärgad Hammarlack, och sen skruva dit plattan. Känns inte bra med undersidan så där utsatt när man kör över stenig mark.

View attachment 462559



Bottenplattan är av plast. Håller den tro?

View attachment 462560


Jag har en hasplåt i plast på min enduro och här i Småland har vi fruktansvärt mycket sten på vissa enduro spår. Dom håller för mycket stryk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Fleece, vad exakt är en "hasplåt" ?

Fick mitt Dunlop Trailmax i förrgår. Hela 9 cm brett, och 90% av det högt. Men jag har fortfarande kvar en del km på det gamla framdäcket som jag tänkte 'casha in' ett par veckor till innan jag byter.

IMG_2897.JPG

Grym insida. Det här är ett riktigt starkt däck! Kommer hålla för klippor och stenar, som trappor och vägkanter.IMG_2892.JPG
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hasplåt är precis det. Man kan dra fordonet på plåten under motorn. Har det på min gamla moppe. I plåt.

Nu efter min skärbräda/hasplåt tagits bort har jag mat för ett får en halv dag med mig hem efter kört på skogsvägarna. Skit. Kanske får åka inskaffa en ny skärbräda. Eller durkplåt på Biltema.FB_IMG_2937903547991694070_1.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ok, hasplåt är den där bottenplattan. Jag har inte satt på den ännu, tänkte tvätta hojen ikväll, och olja in kedjan innan jag monterar på plattan.

Noterar att du har något slags sittskydd, eller mjukt underlag på sätet? Det är superpraktiskt. Jag brukar bli ganska slut i skrevet efter några timmar i sadeln en rolig dag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ok, hasplåt är den där bottenplattan. Jag har inte satt på den ännu, tänkte tvätta hojen ikväll, och olja in kedjan innan jag monterar på plattan.

Noterar att du har något slags sittskydd, eller mjukt underlag på sätet? Det är superpraktiskt. Jag brukar bli ganska slut i skrevet efter några timmar i sadeln en rolig dag.
Det kan se så ut ser jag, men det är mitt ryggskydd. Brukar lägga det på sadeln så inte duvorna skiter på den. Min lada är populär. Men jo, sitsen på denna hoj är hård. Stålrumpa rekommenderas. Men hellre det än mjuk sadel nu efter min operation, har jag märkt. Mjuk sadel kommer ju åt att klämma på allt skoj vi killar har. Man kan ju alltid ställa sig upp för att tillföra blod till bakdelen när man kör transportsträckor. ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tog en sväng idag på TET nära mig. Kul. Träffade Tor. Hojen går riktigt bra nu. För vad det är. Inkörning meddelst plattan i mattan när varm har alltid fungerat. Så nu är det en glad båge.
Screenshot_20210725-135304.png
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Aha, Tor, har inga skor??

Ok, du har ryggplatta. Jag ältar mest om hur min rumpa skulle kännas efter ett åk till Tjeckien på KLX230. Om jag nu skulle ta motorvägen och hålla ca 90 kmh, hur skulle jag må efter att ha sneddat hela Polen, eller Tyskland.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Aha, Tor, har inga skor??

Ok, du har ryggplatta. Jag ältar mest om hur min rumpa skulle kännas efter ett åk till Tjeckien på KLX230. Om jag nu skulle ta motorvägen och hålla ca 90 kmh, hur skulle jag må efter att ha sneddat hela Polen, eller Tyskland.

Nej, Tor hade inga skor.
Ja, nojig som faen om jag kör utan det. Ska beställa lite nya skyddskläder med tänkte jag.

Alltså, jag skulle nog undvika 90kmh med. Runt åttio tycker jag är den här hojens maximala marschfart. Jag kunde tagit E4 nu när jag lämnade TET för att luncha i Markaryd men vågade inte. Kommer det nåt stolpskott med för bra självförtroende i en tjänstebil i 150 eller mer när man pressar 100 så slutar det illa. Tog gammal vägarna.

Du får stå upp. Jag står upp lite då och då. Kanske 40/60 stå/sitta när jag kör landsväg. Denna hojen är inget för lätt överviktiga medelålders att sitta o mysa på med 150kg packning bakpå. Då får man nog köpa en MOTORRAD! ???
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Japp, jag stå-kör ibland. Oftast på åkervägarna i 30-40 med natur omkring, där jag lugnt kan krasha ner i nåt dike utan att någon ser .. ?

Motorvägarna kan vara lite jobbiga ibland, sträckorna jag mestadels kört hittills har varit E4 mellan Södertälje och lite högre upp än Sollentuna, då har det varit mycket i rusning, eller också sen kväll när det inte är så mycket bilar på vägen, samt några gånger i nästan stillastående köer då jag fick träna på "lane-splitting". Lastbilarna är jobbiga med damm och smågrus som pyr upp och under visiret på mig. Ibland blir jag så tårögd så visiret grisas ner och måste rengöras. Vid möten på 70-vägarna med buss eller lastbil så brukar jag sänka huvet lite och vända huvet åt höger, det blir en himla *svallvåg* efter dessa stora fordon!

Ja, 90 kmh är nog att pressa det aningen. Kanske med en liten "framruta" skulle det rulla lite behagligare? Kolla vad japanerna ordnat åt oss:

Wind screen taiyoushoten.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
En sån här ska jag försöka svarva ihop. Sitter ju lite hål o grejer redan i metallstycket därframme som håller strålkastare och instrument.Screenshot_20210726-085057-327.png
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Eller, varför inte en sån där större Harley-vindruta? Gör en ordentlig en som man lätt kan demontera/montera. Så kan man anpassa hojen innan färden.

.. fråga bara inte hur det kommer att se ut :LOL:
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Med en användarvänlig kraftöverföring, komfortorienterad fjädring och en något kompakt men bekväm cockpit är KLX230 en idealisk motorcykel för en avslappnad dubbelsportscykel som du kan använda i stan och för att utforska stigar och brandvägar.Kawasaki är värd att köpa och det räcker. Den säger att den luftkylda SOHC-encylindriga motorn (med tvåventilshuvud) ger 19 hästkrafter vid 7 600 varv per minut och ett vridmoment på 15 lb-ft vid 6 100 varv per minut.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top