Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vad är det där för djur?? Nån slags stenbock? Jasså, du tänker jaga / skjuta den, och äta den sedan?
Ingen aning vad det är. Men imponerande horn(Och ett rejält skägg med som inte syns så bra på bilden). Tror inte bonden skulle bli så glad om någon jagade eller sköt hans djur.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
? precis, Heidenau K60 kollade jag tidigt på, det är väldigt likt ett traktrodäck i mönstret och säkert utmärkt för svår terräng, dessvärre var det också därför jag frångick det valet. Jag ville ha något mer åt 'mad max' / Elvis hållet.

Jag är fortfarande heltänd på Dunlops tracker-tyre K180, jag vill känna åtminstonne en liten bit av illusionen att jag är en apokalyptiskt överlevare någonstans i Australiens heta ökenlandskap.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
fbe8ec3fc4a9e38db0d4849302ff0fa3.jpg

Hur står sig min KLR 250 -91 mot en KLX230 tror ni ?
Jag tror att den ska ha runt 25hk , har sett olika bud , i USA hade dom 28hk 87-91 och stryptes sen till 20hk
Denna är reggad på 17kW
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
fbe8ec3fc4a9e38db0d4849302ff0fa3.jpg

Hur står sig min KLR 250 -91 mot en KLX230 tror ni ?
Jag tror att den ska ha runt 25hk , har sett olika bud , i USA hade dom 28hk 87-91 och stryptes sen till 20hk
Denna är reggad på 17kW
Snabbare och lättare? KLX är väl A2. Katalysator och ABS ligger den till last beroende på hur man ser det.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kanske dags se över bromsar och byta vätska?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
? precis, Heidenau K60 kollade jag tidigt på, det är väldigt likt ett traktrodäck i mönstret och säkert utmärkt för svår terräng, dessvärre var det också därför jag frångick det valet. Jag ville ha något mer åt 'mad max' / Elvis hållet.

Jag är fortfarande heltänd på Dunlops tracker-tyre K180, jag vill känna åtminstonne en liten bit av illusionen att jag är en apokalyptiskt överlevare någonstans i Australiens heta ökenlandskap.
Australiens heta öken (Outback)har jag varit i iallafall 3 gånger i mitt liv och kört hoj!!(Brorsan bor i Cairns)
Mycket snack om bakdäck!Nu ska jag va lite surgubbe :) Om man lär sig köra sin mc och bli ett med sin hoj kan man köra på slicks..:krama på de flesta underlag! ;)...Men jag är nog bara bitter för vid den här tiden förra året skulle vi köra planerat Australia runt ,men det sket sig tack vare Coronaskiten! Och i år kommer man inte iväg heller...:fyllisar.. men man får väl sikta in sig på Mälaren runt snart...:brinnerup
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Australiens heta öken (Outback)har jag varit i iallafall 3 gånger i mitt liv och kört hoj!!(Brorsan bor i Cairns)
Mycket snack om bakdäck!Nu ska jag va lite surgubbe :) Om man lär sig köra sin mc och bli ett med sin hoj kan man köra på slicks..:krama på de flesta underlag! ;)...Men jag är nog bara bitter för vid den här tiden förra året skulle vi köra planerat Australia runt ,men det sket sig tack vare Coronaskiten! Och i år kommer man inte iväg heller...:fyllisar.. men man får väl sikta in sig på Mälaren runt snart...:brinnerup
Nej fy fasen. Körde runt med ett slitet bakdäck alldeles för länge på en hoj som bara kördes i terrängen här hemma. Slira slira slira. Man kom knappt upp för backarna. Vid väta blev det bara långa leriga svarta streck i gräset. Man fick ju gå upp med den. Otrolig skillnad när jag fick på nytt nabbadäck.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja alltså allt är relativt, även terrängen. Igår var jag ute runt södertälje och kring markerna mot Glasberga samt skogarna bakom Rönninge. Det var en verkligen en uppfriskande 'promenad' genom det jag vågar kalla vildmark här runt stockholm utan att bli utskrattad av 'äkta lantisar'.

Klart att praktiskt kännedom, och vana vid hojen, är oumbärligt när det gäller hanteringen, dock kan man inte neka till att ett grovt mönster hjälper ganska mycket.

Själv skulle jag aldrig åka i lera med mitt Trailmax, t ex. Jag ser direkt på mönstrets karaktär att jag skulle glida och slira. Dom rätt så små skårorna mellan det man knappast kan kalla "dubbar" skulle aldrig gräva tillräckligt effektivt i lös jordmån och föra hojen frammåt.

IMG_2832.JPG

Det är ju precis som med sulorna på skor, vi kallar ju ofta däcken för "sulor". Jag är medveten om att saken är självklar, egentligen behövs ingen förklaring eftersom en snabb blick tydligt talar om däckets karaktär i respektive miljö. Men det är alltid lika kul att tillsammans konstatera faktum hur däck med dess olika mönster fungerar.

Vi kan titta på däcket till vänster (Dunlop Trailmax), som använder *skåror* snarare än nabbar för att greppa underlaget. Kör ett sådant i lera så kör du fast ganska snart eftersom leran fyller ut skårorna fort och då blir däcket liksom ett helt slätt asfaltsdäck. Jag skulle således inte säga att däcket har "dubbar" eller "nabbar", eftersom skårorna här är så pass dominerande.
Groove VS dubbs compare.jpg

Däcket till höger (Mitas C-02), ett bra exempel på "nabbar" (dubbar?), där skårorna blivit så glesa att vi inte längre räknar dom som skåror, utan nabbarna dominerar distinkt, detta ger däcket dess grävande egenskap. Och så klart blir ett sådant däck överlägset i skog och övrig terräng också. Då inte mycket gummiyta ligger mot asfalten, egentligen vilket som helst plant underlag, så får däcket inte samma stabila grepp om väglaget som däcket till vänster, vilket också resulterar i nabbarna slits ner fortare, och sen måste vi byta däck.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Börjar bli dags att installera skyddspanelen under motorn, har skjutit på det tillräckligt länge nu. Lite sinnessjukt att jag inte monterade den direkt för att skydda underdelen, nu har jag fått små repor där ?

Tänkte maskera 'såren' med lite silverfärgad Hammarlack, och sen skruva dit plattan. Känns inte bra med undersidan så där utsatt när man kör över stenig mark.

IMG_2872.JPG



Bottenplattan är av plast. Håller den tro?

IMG_2880.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Undrar hur ordningen på demontering / montering av framhjulet på min KLX blir. Vid avmontering måste jag först lossa dom två mindre hexbultarna, för att sist lossa den större genomgående axelbulten. Eller hur?

Vid återmontering blir det bara omvänt då? Nåt jag behöver tänka på särskilt? Tackar.

IMG_2831b.jpg
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Undrar hur ordningen på demontering / montering av framhjulet på min KLX blir. Vid avmontering måste jag först lossa dom två mindre hexbultarna, för att sist lossa den större genomgående axelbulten. Eller hur?

Vid återmontering blir det bara omvänt då? Nåt jag behöver tänka på särskilt? Tackar.

View attachment 462567
Innan du drar överfallsskruvarna ska du ta ner hojen och komprimera framgaffeln ett par gånger. Detta för att gaffelbenen ska bli parallella. Kan räcka att snurra på hjulet och nyp i bromsen ett par gånger.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Kjelle. Det var faktiskt ett sådant tips jag var ute efter. Det kändes lite för enkelt att bara behöva skruva tillbaka allt i omvänd ordning, jag kände på mig att något annat behövdes, och det slog du huvet på direkt. Tackar så mycket, detta ska jag komma ihåg.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Dra överfallsskruvarna omväxlande och lagom hårt varje gång.
D v s först den ena och sedan den andra och så den första igen o s v.
Och så likadant på andra benet. Åtdragningsmomentet du skall nå till slut står väl i handboken.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Rapportera om skyddsplåten. Jag har lyckats knäcka min hemmagjorda skärbräda/bukplåt. Jävla Ikea, skit som vanligt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Testa reklamera den hos Ikea med en lång beskrivning över hur det gick till ?
Ja, det borde man fan göra! Nu var den ju använd för att skära frusen falukorv på så kanske den tagit skada av det. Kanske ska testa en ny. ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top