Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kört en sväng. Hamnade hos en polare. Tog en öl och snackade skit. Blev natt och hem i ösregn på grusvägar nu. Bra ljus! Önskar man kunde skruva ner instrumentbelysningen lite. Annars får man väl bara dra en tejp över eller nåt. Funkade skitbra. Älskar köra i regn.
Lite bilder från utflykten. IMG_20210730_201203170.jpgIMG_20210730_200451260.jpg
IMG_20210730_200714252.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kollade Hinneryd. Alltså du har ganska bra läge där du bor, det är nära till både Halmstad och Helsingborg. Du skulle kunna köra runt hela Skåne på en dag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja, bor i Gränsbygderna. Gammal dansk/svenskbygder. Miljoner små grusvägar. ?Du får åka neråt kontinenten nån dag! ? Kan låna ut övernattning om du behöver.
Kollade Hinneryd. Alltså du har ganska bra läge där du bor, det är nära till både Halmstad och Helsingborg. Du skulle kunna köra runt hela Skåne på en dag
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Den första bilden skvallrade om att du är jävligt nära mina hemtrakter. Vill du ha rese-sällskap nästa gång du snurrar i krokarna så kan jag visa en o annan go’ liten väg
Dra ett PM så syr vi ihop ngt

:tummenupp
Skickade ett meddelande.

Var vid Össjöasjön idag med dottern samt Köpa sjö(tror jag). Stigar hem sen. Skitkul.IMG_20210731_130118776_HDR_compress45.jpg


IMG_20210731_125810210_compress81.jpgIMG_20210731_125855680.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Mer turer i trakten. Tycker det är mycket dån när man kör. Antingen från däcken eller drivpaketet? Allt är smort och med bra slack tycker jag. Antar det ska höras lite att det är några kilo kedja som far runt där nere? Grova nabbdäck är det ju med. Har bara minne från min Ducati för längesen. Kommer inte ihåg nåt muller (utöver världens sexigaste motorljud). Men sen eldade man ju upp drivpaket och koppling på den som ingenting. ?
IMG_20210801_185617519_compress88.jpgIMG_20210801_184356208_HDR_compress89.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
NNNngh! Jag får handsvett direkt när jag ser 'min hoj' där på spåret!

Ja alltså originaldäcken låter ju rätt så mycket när du kör på asfalt. Och du har ju smort drivpaket. Jag tror att det kan vara din hjälm som spökar, typ vinddånet eller nåt.

Prova isolera "dånet" med att köra lite på gräsmark och lyssna, ta av hjälmen och kör runt på nån äng och lyssna. Be någon annan köra förbi dig, och du lyssnar. Motorn har ju sina små 'oljud' hur som helst vid olika varv och/eller belastningar.

Kan tillägga att jag tycker att min KLX låter olika beroende på vilken hjälm jag har. T ex kan jag inte höra någon större skillnad i vartalen med min HEBO-hjälm. Däremot känner jag ju varven lite i styret och i fotpeggarna. Men det är alltså en kuslig skillnad mellan ljud från hojen med olika hjälmar. Ibland kör jag runt inne i garaget bara för att lyssna på motorn, där ekar det och det låter rasslande och hemskt. Det är liksom inget italienskt 'musikinstrument'.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
NNNngh! Jag får handsvett direkt när jag ser 'min hoj' där på spåret!

Ja alltså originaldäcken låter ju rätt så mycket när du kör på asfalt. Och du har ju smort drivpaket. Jag tror att det kan vara din hjälm som spökar, typ vinddånet eller nåt.

Prova isolera "dånet" med att köra lite på gräsmark och lyssna, ta av hjälmen och kör runt på nån äng och lyssna. Be någon annan köra förbi dig, och du lyssnar. Motorn har ju sina små 'oljud' hur som helst vid olika varv och/eller belastningar.
Ingen fara, nu har Miljöpartiet varit vid makten så länge att nästan allt går med buss. ?

Man måste upp i 50 iallafall för att höra det. Tror det är däcken då jag inte tänkt på det på grusväg. Menar du att min Biltemahjälm jag köpte på deras rea skulle brusa? ??? Ska faktiskt ta o byta den med. Jag visste inte hur mycket jag skulle komma att använda hojen så jag ville inte investera för mycket. Men alltså jag känner nästan att det skulle vara bra med öronproppar när man kör landsväg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Man måste upp i 50 iallafall för att höra det.
Det är antingen däcken då, eller vinden.

Öronproppar, nja, jag tror möjligtvis att hjälmen har lite extra plats kring öronen för radio/coms-utrusning. Då klämmer lurarna åt öronen och du hör mindre ljud utifrån, samt får mindre resonans från eventuella håligheter.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är antingen däcken då, eller vinden.

Öronproppar, nja, jag tror möjligtvis att hjälmen har lite extra plats kring öronen för radio/coms-utrusning. Då klämmer lurarna åt öronen och du hör mindre ljud utifrån, samt får mindre resonans från eventuella håligheter.
Kanske. Jag tror nog mer att det är en billig jävla hjälm! ? Får stoppa in ett bra headset och öppna Spotify.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Körde till jobbet idag. 6 mil. Skönt. Fast jag tycker den vibrerar mycket. Känns som man ska få vita fingrar. Bara man lägger handen på handtaget känner man tusen små vibrationer. Om jag kör för länge tappar jag nästan känslan i fingrarna. Är era hojar likadana? Tycker det är mycket obehagligt. Vet inte om det är för de grova däcken eller om det är motorn som vibrerar. Spontant kändes det som att det är motorvibrationer. ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Känns som man ska få vita fingrar.
Permanenta nervskador är inget att ens försöka skämta om. Gör något åt det. De flesta brukar ha gummiupphängt styrfäste men det räcker oftast inte till så det brukar finnas järnvikter i styrändarna. T.ex. min Intruder har tjocka skumgummihandtag som jag lär hålla väldigt lätt i för att inte domna bort. Däremot mina 3 Banditer har noll vibrationer i styret.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Bokade tid för 100milaservice och bad dom titta på det. Annars får jag väl byta in den mot en CRF300Rallye ?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hade rakt styre på Harleyn. Vibrerande mycket över 70 km/t. Bytte till kortare riders å ett högre styre med flera böjar. Å mjuka handtag.
Blev mycket bättre å fullt körbart i flera mil?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hade rakt styre på Harleyn. Vibrerande mycket över 70 km/t. Bytte till kortare riders å ett högre styre med flera böjar. Å mjuka handtag.
Blev mycket bättre å fullt körbart i flera mil?
Tack för tipset. Menar du riders eller risers? Ska se vad han säger handlarn. Är ju en offroad hoj så rakt är ju grejen. Läste att man kunde fylla en slangbit med blyhagel o stoppa in i handtagen. Ligger ju en vapenbutik nära MC handlarn. ? Denna hoj har inga styrändsvikter.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Risers. Det var gummiupphängt styre från fabrik. Men när jag börja byta å förvandla den tänkte jag inte så långt.
Ja testa lite olika grejer?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Körde till jobbet idag. 6 mil. Skönt. Fast jag tycker den vibrerar mycket. Känns som man ska få vita fingrar. Bara man lägger handen på handtaget känner man tusen små vibrationer. Om jag kör för länge tappar jag nästan känslan i fingrarna. Är era hojar likadana? Tycker det är mycket obehagligt. Vet inte om det är för de grova däcken eller om det är motorn som vibrerar. Spontant kändes det som att det är motorvibrationer. ?
Alla stånkor vibrerar illa. Min 650 är likadan och en crf vibrerar också. Vissa lider av det mer än andra. När jag kört långt med en stånka, 2-3 timmar, och sedan ska knappa på mobilen så känns det som skärmen vibrerar när jag rör den.

gummiupphängt styre, feta styrändar och bra handtag är vägen framåt. Eller skaffa en hoj med fler cylindrar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Alla stånkor vibrerar illa. Min 650 är likadan och en crf vibrerar också. Vissa lider av det mer än andra. När jag kört långt med en stånka, 2-3 timmar, och sedan ska knappa på mobilen så känns det som skärmen vibrerar när jag rör den.

gummiupphängt styre, feta styrändar och bra handtag är vägen framåt. Eller skaffa en hoj med fler cylindrar.
Men ljudet är ju så gôtt. ? Ska testa allt. Utom fler cylindrar då. Sitter på jobbet nu och mina händer känns fortfarande konstiga.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nabbade däck ger vibrationer. .. Olika typer ger mer eller mindre vibrationen..
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jo, men fan alltså..
Nåja, ska på med 50/50 däck sen. 70 mil och dom är mer än halvvägs borta. Och jag har kört säkert 50% grus.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top