Kawasaki KLX 230

100% motorvibrationer. Massa. Fotpinnarna vibrerar jättemycket med.
 
Tack för tipset. Menar du riders eller risers? Ska se vad han säger handlarn. Är ju en offroad hoj så rakt är ju grejen. Läste att man kunde fylla en slangbit med blyhagel o stoppa in i handtagen. Ligger ju en vapenbutik nära MC handlarn. ? Denna hoj har inga styrändsvikter.
Styrändsvikter går att eftermontera.
 
Vissa dykbutiker säljer blyhagel på lösvikt och över nätet.

Där ser man. Jag jagar ju så det blir enklast köpa hos nån vapenhandlare. Visste knappt att det fanns dykbutiker. Man lär sig nåt nytt varje dag. ??

Nu har jag känt efter och den vibrerar vid vissa varvtal. Riktigt mycket. Antar att det är så det är på en sån här hoj. Ska testa lite för att dämpa i styret annars är det nog inte så mycket att göra. Hursomhelst så var det riktigt skönt att slippa åka bil. Och billigare. Kanske. Tar ju däck och drivpaket. Synd tanken är liten som en musblåsa.
 
Där ser man. Jag jagar ju så det blir enklast köpa hos nån vapenhandlare. Visste knappt att det fanns dykbutiker. Man lär sig nåt nytt varje dag. ??

Nu har jag känt efter och den vibrerar vid vissa varvtal. Riktigt mycket. Antar att det är så det är på en sån här hoj. Ska testa lite för att dämpa i styret annars är det nog inte så mycket att göra. Hursomhelst så var det riktigt skönt att slippa åka bil. Och billigare. Kanske. Tar ju däck och drivpaket. Synd tanken är liten som en musblåsa.
Jag stoppade in blyhagel i styret på XTZ:n Gjorde viss skillnad men all vibration försvann inte. Jag öppnade styret igen och packade det hårdare med dorn och hammare. Lite bättre, men inte helt bra.
Beställde 3 kg från någon online dykbutik. gick åt 1 1/2 kg typ så nu har jag hälften kvar till andra hojar.
 
Jag stoppade in blyhagel i styret på XTZ:n Gjorde viss skillnad men all vibration försvann inte. Jag öppnade styret igen och packade det hårdare med dorn och hammare. Lite bättre, men inte helt bra.
Beställde 3 kg från någon online dykbutik. gick åt 1 1/2 kg typ så nu har jag hälften kvar till andra hojar.
Bara för att vara nyfiken: vilken grovlek var det på kornen?
 
Börja med att byta styre till ett aluminium, tex Rental med ”fågelpinne”. Gissar att orginalstyret är av stål, ett i aluminium vibrerar mindre pga större godstjocklek. Skumhandtag hjälper en del också. Fotpinnar av PivotPegs typ gör vibrationerna lite mindre besvärande för fötterna.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Ska byta till värmehandtag. Om nu generatorn klarar det? Oxford från Amazon. Ska passa på o kolla vad jag kan göra åt handtagen. Styret var redan gummimonterat. Kanske ska stoppa in ett par ettor eller slugs i styrändarna... ?

Kollade första riktiga förbrukningen. ~0,36l/10km mestadels landsväg. Vid första varning låg brånslenivå är det drygt 3,5 liter kvar av den 7,5 liter stora tanken.
 
Oxfords värmehandtag gillar jag inte alls, på tok för hårt gummi. De snarare förstärker vibrationerna.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Oxfords värmehandtag gillar jag inte alls, på tok för hårt gummi. De snarare förstärker vibrationerna.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Vi får se. De verkar inte mycket hårdare än original. Får lägga på skumhandtag utanpå kanske.
 
Körde till jobbet idag. 6 mil. Skönt. Fast jag tycker den vibrerar mycket.
Nja, det är ju en enkel cylinder i en enkel motor som sitter i en enkel konstruktion/ram. Och köra 6 mil på en väg i samma varvtal gör nog sitt med händer och fötter. Jag brukar stanna och hoppa av emellanåt på mina äventyr, jag känner väl resultatet i händer och fötter, dock inte under färd då jag har alldeles för kul under tiden.

Skulle jag jämföra med min tidigare 1982 Suzuki GS450, som var en 2-cylindrig hoj, så kändes den mer 'behaglig' i just motorn. Men den var för låg för mig, jag är 183 cm så jag satt nästan på huk på den.

Att pendla längre sträckor på KLX230 kräver väl sin fysik, jag brukar gymma lite här på utegymmet och springa lite i skogen ibland. Det hjälper nog uthålligheten. Jag vet inte om det ens är värt att försöka dämpa vibbarna i denna hoj. Det är nog mest en lek-hoj ändå, vill man pendla dagligen, eller på längre resor så är väl BMWs GS1200 skönast med sin boxermotor. Men den kommer du inte förbi alla dom där frestande bommarna och stenarna på skogsvägarna ;)
 
Kört med tjockare handskar nu och ska slänga på skumgummihandtag. Och vissa varvtal som vibrerar extra mycket kan man undvika har jag märkt.
 
Ja, den vibrerar ju olika under olika varvtal. Hitta en 'stämma' att ligga i som inte resonerar hela hojen. Oftast låga varvtal, eller aningens höga.
 
Jag fick hem denna 'hasplåt' förra veckan, från Amazon Japan. Kostade mig typ 1200 kr totalt, men den borde hålla bättre än jag antar den svarta lilla 'plastskeden' Kawasaki avser för denna hoj.

IMG_3113.JPG

IMG_3117.JPG

IMG_3114.JPG
 
Plåten blir nog bra. Vad ska du ha fettet till?
 
Att steka i, så klart ;) Fett behövs alltid, till det mesta mekaniska. T ex när man bytt däck på hjulet så kan jag torka bort gammalt smutsigt fett kring lagrena/tätnings-ringarna, axelnbulten etc, och dra på nytt rent fett.

Sen har jag flera RC-bilar som behöver smorda kuggar, leder, genomföringar. Samt joystickar och större spelkontroller till stora spelautomater med kullager, kuggar och glidytor, rattar, växelspakar. Fett är en stor del av mitt annars torra liv, kan man säga ?
 
Körde hem från jobbet i ösregn och åskskurar och nästan tom tank (antar jag - mätaren går inte att lita på. Älskar köra i regn. Men helst ska man ju vara torr under. Något min Stormberg överdragsoverall inte klarat. Besviken på den. Kostade ändå en del. Tål inte heller bara sitta på pass heller. Läcker in via dragkedjan.

Men, vid hemkomst låg ett paket med nytt Berik allvädersställ från FC Moto. ?? Tyvärr var byxorna lite för små. De har en helt annan storleksuppfattning där. Stövlarna jag köpte var man också tvungen köpa en storlek större.
Men det går ju att returnera. ??

Sista bilden är från skogvändan jag tog på hemvägen för att kolla in åtlarna. Kollegan sköt en lite gris där i lördags kväll. ? Själv vaknade jag på mitt pass av hans skott. Hade fått Covid-19 vaccinet dagen innan och hade feber och mådde skit. Så jag kanske missade någon gris i min feberyrsel... ?
IMG_20210809_174931485.jpg
IMG_20210809_175853949_HDR.jpgIMG_20210809_183814656.jpgIMG_20210809_183847937.jpg
IMG_20210809_164548227.jpg
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top