Yamaha Ténéré 700

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ja alltså jag är ju lite grön ännu på hojandet, men jag vickade och drog och tryckte ju för kung och fosterland, hojen sjönk ner mer för varje försök. Du vet sån där lös ljus fin sand som finns på stränder, det går inte göra mycket om man inte har antingen fyra hjul eller två riktigt feta ballongdäck.

"depåstöd med hjul", jasså finns det sånt?
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ja alltså jag är ju inte grön ännu på hojandet, men jag vickade och drog och tryckte ju för kung och fosterland, hojen sjönk ner mer för varje försök. Du vet sån där lös ljus fin sand som finns på stränder, det går inte göra mycket om man inte har antingen fyra hjul eller två riktigt feta ballongdäck.

"depåstöd med hjul", jasså finns det sånt?
Så här menade jag:

Tex
https://www.hojstyling.se/produkt/depastod-flytande-360/

Har ett från biltema.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"depåstöd med hjul", jasså finns det sånt?
Sök på motorcycle dolly mover. Det finns lite olika varianter.

T.ex.

Man vill ju dock ha en smidig som inte stjäls det första som händer.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Wiseguy, tackar. Den var smart, sån skulle jag haft till 900an. Dock är det aningens mer mankemang än att bara lyfta in hojen i tre steg, men det där ser så mycket lättare ut fysiskt.

Impact, aha nu ser jag. Det var smart av Wolverine där att bygga på med underlag under bakhjulet, och sen sakta 'smyga' upp hojen ur sanden. Jag fick göra nästan så fast utan att bygga på med sand under hjulet. Jag var lite nojjig med att lägga ner min gamla fina GS450.

Men alltså OM jag skaffar en T7 så vill jag byta p-plats till nåt mer tillgängligt. Jag kommer ju dra mig att sticka ut bara för grejandet nere i garaget, det är inte bra för själen. Så himla osmart att sätta en p-ruta DÄR bakom den där porten. Jag kanske ställer hojen framför bilen på min vanliga bilplats istället, men det är utomhus och det är inte heller riktigt 100, känner jag.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Impact. Intressant klipp. Jag noterar främst hur 'stigen' ser ut, den är ganska smal, inget direkt för bilar va? Så det måste för motorcyklar & gående, eller?

Vi har inga sådana stigar/vägar här i sverige misstänker jag. Det är klart att spanjorerna ska få ha så kul, men inte vi.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Impact. Intressant klipp. Jag noterar främst hur 'stigen' ser ut, den är ganska smal, inget direkt för bilar va? Så det måste för motorcyklar & gående, eller?

Vi har inga sådana stigar/vägar här i sverige misstänker jag. Det är klart att spanjorerna ska få ha så kul, men inte vi.
Det där är ett typ av "kval" för något race :) Vet inte om vi har något liknande i Sverige men det är nog oftare större vägar än det där, typ gamla traktorstigar..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Impact. Intressant klipp. Jag noterar främst hur 'stigen' ser ut, den är ganska smal, inget direkt för bilar va? Så det måste för motorcyklar & gående, eller?

Vi har inga sådana stigar/vägar här i sverige misstänker jag. Det är klart att spanjorerna ska få ha så kul, men inte vi.
;)Finns mängder såna stigar här hemma , kan dock gå rakt över sjö och myr bitvis och är i skog inte över hagar o åkrar, skoterleder is the shit .
sen bryter du mot terrängkörningslagen då men det är nåt annat :ajjabajja.
Röda kryssen i vägkanter ska man alltid ha koll på :Rockbanan
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
terrängkörningslagen
Ja, men det är bara om jag kör i just terräng. Är det en uppkörd 'stig' eller skogsbilväg, eller traktorväg, då är det inte terräng längre, även om kartan inte visar stigen och bara grönområde.

Sen undrar jag, spännande (!), vad händer på skooterleder när det inte finns snö? Blir det enduro-leder av dom då?

Fasen, tänk att jag glömde bort Norrland helt. Ursäkta. Jag inser att vi faktiskt har en massa fin vildmark i landet, bara man tar sig dit. Jag har bott nära en stad hela livet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja, men det är bara om jag kör i just terräng. Är det en uppkörd 'stig' eller skogsbilväg, eller traktorväg, då är det inte terräng längre, även om kartan inte visar stigen och bara grönområde.

Sen undrar jag, spännande (!), vad händer på skooterleder när det inte finns snö? Blir det enduro-leder av dom då?

Fasen, tänk att jag glömde bort Norrland helt. Ursäkta. Jag inser att vi faktiskt har en massa fin vildmark i landet, bara man tar sig dit. Jag har bott nära en stad hela livet.
:notmeSå då kör du cykelbanor och vandringsleder också ? Ja stadsbor på cykelvägar vore ju nåt ?vilket vägnät tokholm har helt plötsligt ?
?är ju fler ställen än Norrland skoterleder finns på ,räknar mig inte som norrlänning själv då jag bor i Värmland men röda kryss har jag gott om ?
Nej det är just det som är grejen dom körs i stort bara på vintern o går ju på andras skog så kommer du till rätt skogsägare är du rökt ,läser du det finstilta är även en skogsägare på fyrhjuling lagbrytare då man ska hålla sig på vägar.
Googla tattarsafari så får du se om du finner nåt läsvärt .
Körning på stigar på andras mark räknas som terrängkörning det finns det inget som räddar dig från ,sen att det brukar gå bra är nåt annat :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"cykelbanor och vandringsleder"
- Nejnej! Är det skyltat för cyklar eller specifika fordon eller ändåmål så kör jag inte där. Det har hänt att jag råkat hamna på en joggingbana på Lida, fast då var det av misstag när jag svängde av någon mindre stig för att ta en större. När jag ser skylten, eller kommer fram till nån slags rastplats och ser att det är för joggare så hittar jag lugnt och tyst därifrån.

Haha.. "tattarsafari" var kul, jag googlar och får upp en hel del, verkar vara något slags bus : ".. hävdar att mc-förarna fram i horder; 15-20 stycken åt gången, och kör sönder vägar i skogen"

Det där är beklagligt. Jag undrar vad älgarna och vildsvinen tycker om det, för det är dom jag är mest oroad för, åtminstonne för min del. Där jag kör ser vägarna helt OK ut, inget uppkört eller saboterat så markägaren behöver inte reparera efter mig. Jag kör ju framförallt lugnt och med hänsyn till min omgivning. Jag vill ju se djuren i sin naturliga miljö, jag hade lika gärna kunnat gå till fots men avstånden kräver ett enklare fordon att ta sig fram på. Min KLX 230 är en tyst och fin liten hoj som ingen ska klaga på stör. Älgen jag träffade häromdagen tittade på mig och tyckte att min (och hojens) närvaro var helt i sin ordning. Vi hälsade, jag tog några bilder, och sen åkte jag vidare.

Att jag senare fastnade på insidan om Hall-anstaltens stängsel är en annan historia, men jag tragglade mig ur den labyrinten genom att åka tillbaks några km och in på en annan skogsväg.

Då det blir lite off-topic här tänkte jag leta upp en mer passande tråd. Har vi någon 'olovlig terränkörning' tråd här?
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
"cykelbanor och vandringsleder"
- Nejnej! Är det skyltat för cyklar eller specifika fordon eller ändåmål så kör jag inte där. Det har hänt att jag råkat hamna på en joggingbana på Lida, fast då var det av misstag när jag svängde av någon mindre stig för att ta en större. När jag ser skylten, eller kommer fram till nån slags rastplats och ser att det är för joggare så hittar jag lugnt och tyst därifrån.

Haha.. "tattarsafari" var kul, jag googlar och får upp en hel del, verkar vara något slags bus : ".. hävdar att mc-förarna fram i horder; 15-20 stycken åt gången, och kör sönder vägar i skogen"

Det där är beklagligt. Jag undrar vad älgarna och vildsvinen tycker om det, för det är dom jag är mest oroad för, åtminstonne för min del. Där jag kör ser vägarna helt OK ut, inget uppkört eller saboterat så markägaren behöver inte reparera efter mig. Jag kör ju framförallt lugnt och med hänsyn till min omgivning. Jag vill ju se djuren i sin naturliga miljö, jag hade lika gärna kunnat gå till fots men avstånden kräver ett enklare fordon att ta sig fram på. Min KLX 230 är en tyst och fin liten hoj som ingen ska klaga på stör. Älgen jag träffade häromdagen tittade på mig och tyckte att min (och hojens) närvaro var helt i sin ordning. Vi hälsade, jag tog några bilder, och sen åkte jag vidare.

Att jag senare fastnade på insidan om Hall-anstaltens stängsel är en annan historia, men jag tragglade mig ur den labyrinten genom att åka tillbaks några km och in på en annan skogsväg.

Då det blir lite off-topic här tänkte jag leta upp en mer passande tråd. Har vi någon 'olovlig terränkörning' tråd här?
Har varit, och är fortfarande ett problem att en del i offroadkollektivet kör på direkt olämpliga ställen. Läser man på lite så är det ganska tydligt var man får köra eller ej. Sen får man använda sitt omdöme för att bedöma vad som är lämpligt där man faktiskt inte får köra. Tyvärr är många dåliga på det, vilket nu och på sikt framåt skapar jätteproblem för oss offroadare i stort. Lida tex är direkt olämpligt. Lite som att pissa i sängen, värmer gott först, men blir problem längre fram :).

Edit: samma resonemang går också att tillämpa på alldeles åt helsike för högljudda ljuddämpare...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det förstår jag, så klart. Jag hade en period där jag upptäckte just den biten av Södertörn, och då råkade jag halka in på ett av Lidas spår där. Men det var alltså inte meningen.

Här skapade jag en tråd om olovlig terrängkörning:

 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det någon som har tips på däck till t7? Främst bak. Fram hade jag tänkt prova sätta ett starcross5 hard.
Men bak vette tusan ?. Duger ett mt21 eller är det slut efter 15mil?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det någon som har tips på däck till t7? Främst bak. Fram hade jag tänkt prova sätta ett starcross5 hard.
Men bak vette tusan ?. Duger ett mt21 eller är det slut efter 15mil?
Starcross 5 är väl gamla s10 ? Kör Michelin tracker både fram och bak och är nöjd men vad har du cykeln till ? Ren asfalt njae då finns bättre och slits fort tycker jag allt gör bak
Är ac10 det ersatte och inte s10 som jag skrev ovan
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Starcross 5 är väl gamla s10 ? Kör Michelin tracker både fram och bak och är nöjd men vad har du cykeln till ? Ren asfalt njae då finns bättre och slits fort tycker jag allt gör bak
Det blir nog mest grus. Men givetvis blir det ju någon tur till stan på asfalt också. Har provat starcross hard på en lättare cykel och jag gillar verkligen att det har riktigt bra fäste även om man bromsar hårt på ren asfalt.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989

Lite att fundera på.
Själv kör jag pirelli rally (inte str) fram.
Och mitas eo9 bak/ kränger över till c04 när jag det är dags för stubb.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har redan sett den där. Men jag tycker det blir för komplicerat med alla dessa däck. Det enda jag inte är nöjd med orginal däcken är att jag känner att jag inte kan lita på framdäcket på löst underlag .
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Som sagt pirelli scorpion rally.
Bästa jag kört. Fullt ös på alla underlag.
Minus är ljudet på asfalt..
31b07d5a003a85cfcbda216ddd15b428.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har redan sett den där. Men jag tycker det blir för komplicerat med alla dessa däck. Det enda jag inte är nöjd med orginal däcken är att jag känner att jag inte kan lita på framdäcket på löst underlag .
Kan rekommendera tracker fram , körde unicross som åkte av just för att jag inte gillade känslan från framänden på xren tracker känns bättre och starcross 5 fungerar garanterat fint också tracker är mer allround än starcross 5 men dom flesta däck för hårt underlag är öppna och fina på grus
Mt21 har jag aldrig tyckt ger mer mil så jag ser ingen vits bak för ett sånt med tanke på att du får fler rena crossdäck för priset så prova lite olika istället och låt bakänden gå brett utan ångest för slitaget :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top