Yamaha Ténéré 700

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man ser på långt håll att man möter grusbusare på asfalt - då alla står rakt upp på fotpinnarna. Själv behöver jag bara lyfta arslet när det ska tankas och terminalen är gemensam för pumparna. Grus tillhörde åldern 15-18 och vurporna och trädstammar 3 cm från handtagen saknar jag inte det minsta.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
12st Yamaha
Man ser på långt håll att man möter grusbusare på asfalt - då alla står rakt upp på fotpinnarna. Själv behöver jag bara lyfta arslet när det ska tankas och terminalen är gemensam för pumparna. Grus tillhörde åldern 15-18 och vurporna och trädstammar 3 cm från handtagen saknar jag inte det minsta.
Seså, kan det finnas grader av grusbus, eller?
För mig innebär inte en grusväg att det automatiskt är lika med full mutter och träden susande några centimeter från handtagen.
Det är oftast en rolig sträcka, som ger en annan upplevelse är asfaltvägarna, och väldigt ofta kör jag inte fortare än att jag kan njuta av periferin, och se ställen jag vill stanna på, bara för att det lockar min nyfikenhet.
Men jag är kanske ingen riktig grusbusare, även om jag står upp ibland? :va
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Första projektet på hojen blev att montera en healtech quickshifter.
DSC_0528.JPG
DSC_0532.JPG
DSC_0529.JPG

Om nån fler här äger en hoj som dom vill ha en Healtech qs monterad på så kan jag lösa det!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tjena gänget. Jag är på G att gå ifrån min 990 SMT till något mer grusorienterat. Jag testade en 890 men gillade inte ett par saker, varav gasens "koppling" till motorn/hjulet var en.. Farsan har en (ej första service gjord) tracer 700 som jag kört men denna motorn behöver ju varv för att flytta på sig lite mer.. Mina tankar går mot T7 för mer offroad och "enklare" hoj eller en 1x90 Adventure R. Hur går era tankar kring dessa hojar..? Ska försöka provköra en R (kompisarna har bara vanliga Adventure) och en Tenere 700 (igen)... Mest "rädd" att jag ska tycka T7 är för klen och 1x90 är för tung..
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Tjena gänget. Jag är på G att gå ifrån min 990 SMT till något mer grusorienterat. Jag testade en 890 men gillade inte ett par saker, varav gasens "koppling" till motorn/hjulet var en.. Farsan har en (ej första service gjord) tracer 700 som jag kört men denna motorn behöver ju varv för att flytta på sig lite mer.. Mina tankar går mot T7 för mer offroad och "enklare" hoj eller en 1x90 Adventure R. Hur går era tankar kring dessa hojar..? Ska försöka provköra en R (kompisarna har bara vanliga Adventure) och en Tenere 700 (igen)... Mest "rädd" att jag ska tycka T7 är för klen och 1x90 är för tung..
701 Enduro löser båda problemen. Men ärligt talat för gruskörning behöver man inte alls lika mycket hästar. Men du ska köra 50/50 kanske?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
12st Yamaha
Tjena gänget. Jag är på G att gå ifrån min 990 SMT till något mer grusorienterat. Jag testade en 890 men gillade inte ett par saker, varav gasens "koppling" till motorn/hjulet var en.. Farsan har en (ej första service gjord) tracer 700 som jag kört men denna motorn behöver ju varv för att flytta på sig lite mer.. Mina tankar går mot T7 för mer offroad och "enklare" hoj eller en 1x90 Adventure R. Hur går era tankar kring dessa hojar..? Ska försöka provköra en R (kompisarna har bara vanliga Adventure) och en Tenere 700 (igen)... Mest "rädd" att jag ska tycka T7 är för klen och 1x90 är för tung..
Hej.
Det är mycket troligt som du säger, att du kommer att uppleva Teneren som för "snäll".
Jag har kört lite 1x90, men upplevde den inte som så tung, nu var den i och för sig utan väskor mm, en helt "ren" hoj.
Däremot så upplevde jag den mycket högre, inte när jag kör, men när jag ska ner med fötterna.
Där är det en avsevärd skillnad tycker jag som 178cm lång.
Jag har ju även sänkt min Tenere 25mm, och nu trivs jag bättre, så det är väl som allt annat en smaksak.
Men motormässigt är ju 1x90 brutal, ett helt annat koncept än Teneren.
Det blev kanske inte så mycket matnyttigt för dig, men jag har inte mer erfarenhet än så av jämförelsen.
Hoppas att du hittar rätt i alla fall.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tenere 700 behöver varv ja. Men å andra sidan så kommer man inte behöva oroa sig för att den ska stå på verkstaden juni juli och augusti.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej.
Det är mycket troligt som du säger, att du kommer att uppleva Teneren som för "snäll".
Jag har kört lite 1x90, men upplevde den inte som så tung, nu var den i och för sig utan väskor mm, en helt "ren" hoj.
Däremot så upplevde jag den mycket högre, inte när jag kör, men när jag ska ner med fötterna.
Där är det en avsevärd skillnad tycker jag som 178cm lång.
Jag har ju även sänkt min Tenere 25mm, och nu trivs jag bättre, så det är väl som allt annat en smaksak.
Men motormässigt är ju 1x90 brutal, ett helt annat koncept än Teneren.
Det blev kanske inte så mycket matnyttigt för dig, men jag har inte mer erfarenhet än så av jämförelsen.
Hoppas att du hittar rätt i alla fall.
Tack, det hjälpte till 1x90's fördel, men jag är ändå mer sugen på en Tenere i nuläget.. Får se efter en provkörning!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
Kawasaki KLX230
Oooh, där är den där gul-blåa rally-Teneren igen, jag älskar den! Jag provade en T7 hos Stockholms MC-varuhus här förra året, men jag tyckte den var för tung för mig. Visst kan det vara jag och begränsad fysik, dvs att jag kan inte lyfta hojen själv, och kör jag ner i sand (om jag tex får ett infall att fota hojen på beachen) så kanske jag kör fast i den mjuka strandsanden. Och vad ska jag sen göra, ringa helikopterservice??

Hur som helst tyckte jag T7 var en intressant upplevelse, mest lite överväldigande då jag fortfarande räknar mig som färsking i motorerandet på två hjul. Är hojen tyngre än 140 kg tycker jag att den är "för tung" och blir avtänd. Jag önskar jag kunde manövrera den som Pol Tarres i 'the Seeker' , .. dessvärre kan jag endast, som bäst, manövrera den enligt kraven på uppkörningen, eventuellt också på grusiga och lite leriga vägar omkring södertörn.

Men det gör inget, om buset ligger och lurar längst bak i hjärnan finns det alltid potential. Så länge jag kommer ut i frisk luft och solsken så räcker det för mig.

IMG_8284.JPG
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Oooh, där är den där gul-blåa rally-Teneren igen, jag älskar den! Jag provade en T7 hos Stockholms MC-varuhus här förra året, men jag tyckte den var för tung för mig. Visst kan det vara jag och begränsad fysik, dvs att jag kan inte lyfta hojen själv, och kör jag ner i sand (om jag tex får ett infall att fota hojen på beachen) så kanske jag kör fast i den mjuka strandsanden. Och vad ska jag sen göra, ringa helikopterservice??

Hur som helst tyckte jag T7 var en intressant upplevelse, mest lite överväldigande då jag fortfarande räknar mig som färsking i motorerandet på två hjul. Är hojen tyngre än 140 kg tycker jag att den är "för tung" och blir avtänd. Jag önskar jag kunde manövrera den som Pol Tarres i 'the Seeker' , .. dessvärre kan jag endast, som bäst, manövrera den enligt kraven på uppkörningen, eventuellt också på grusiga och lite leriga vägar omkring södertörn.

Men det gör inget, om buset ligger och lurar längst bak i hjärnan finns det alltid potential. Så länge jag kommer ut i frisk luft och solsken så räcker det för mig.

View attachment 461842
Snart:
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
Kawasaki KLX230
Wow, tackar Impact. Det är precis så jag vill kunna hantera T7an, även om jag inte alltid skulle köra så, förresten skulle jag nog aldrig köra så, men jag vill gärna KUNNA ifall det nån gång skulle behövas. Men den killen har väl haft några timmars övning på crossbanan också, eller?

Jag kanske borde börja lite med motocross? För att lära mig lite mer om hojfysik och krafter man inte vanligtvis blir utsatt för?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
inga problem att lyfta en t7 som tippat. jag är 170cm lång och väger 75kg. Jag lyfter min utan problem när man kört omkull i sand eller till och med i en backe där hojen ligger neråt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Wow, tackar Impact. Det är precis så jag vill kunna hantera T7an, även om jag inte alltid skulle köra så, förresten skulle jag nog aldrig köra så, men jag vill gärna KUNNA ifall det nån gång skulle behövas. Men den killen har väl haft några timmars övning på crossbanan också, eller?

Jag kanske borde börja lite med motocross? För att lära mig lite mer om hojfysik och krafter man inte vanligtvis blir utsatt för?
Han har garanterat kört på löst underlag hela sitt liv :)
Något som hjälpte mig var att inte vara så försiktig utan tänka vad jag vill ska hända med hojen och sen se till att det händer. Ska man göra en 180-gradera "sväng" stillastående så lutar man hojen, gasar och tar i :p
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
Kawasaki KLX230
Plast, nej jag menar inte resa hojen efter man vält, utan rent av lyfta hojen över marken. Bära den.

Impact, tackar för tips. Jag tänker mer på den gången jag körde min GS450 till en liten öde strand på Mörkö, och tänkte "Vilka bra bilder jag får om jag ställer hojen på sanden...", men det som hände istället var att när jag körde ner i sanden så begravde jag först bakhjulet nästan till hälften ner i den lösa havssanden. När jag försökte putta den upp (det var liksom en slänt ner till stranden) så gick inte det då a) hojen var tung, och b) hjulen var nästan till hälften begravda i sanden.

Det jag gjorde då var att gasa pyttelite och hålla dragläge på kopplingen, efter en tid lyckades jag 'plöja' mig fram till där sanden slutade och lirka hojen upp på tallbacken och kottarna, där fick den bättre fäste och jag kunde rulla därifrån svettig och adrenalinig. Och det enda jag tänkte; "... var det nån som såg mig ?" - Inte "vem ska jag ringa?" eller "vilken tall ska jag sova under inatt?"

Det förklarar en del om varför min första ide om vilken hoj jag vill köra blev en Yamaha TW200, kolla däcken på den lilla sandloppan.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Plast, nej jag menar inte resa hojen efter man vält, utan rent av lyfta hojen över marken. Bära den.

Impact, tackar för tips. Jag tänker mer på den gången jag körde min GS450 till en liten öde strand på Mörkö, och tänkte "Vilka bra bilder jag får om jag ställer hojen på sanden...", men det som hände istället var att när jag körde ner i sanden så begravde jag först bakhjulet nästan till hälften ner i den lösa havssanden. När jag försökte putta den upp (det var liksom en slänt ner till stranden) så gick inte det då a) hojen var tung, och b) hjulen var nästan till hälften begravda i sanden.

Det jag gjorde då var att gasa pyttelite och hålla dragläge på kopplingen, efter en tid lyckades jag 'plöja' mig fram till där sanden slutade och lirka hojen upp på tallbacken och kottarna, där fick den bättre fäste och jag kunde rulla därifrån svettig och adrenalinig. Och det enda jag tänkte; "... var det nån som såg mig ?" - Inte "vem ska jag ringa?" eller "vilken tall ska jag sova under inatt?"
Inte ens proffsen kan ju bära runt på sin hojar! Der handlar om teknik. Jag hade lagt hojen ner för att frigöra hjulen och sen försökt så som du.. Dragläge + putta alt. köra..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Botkyrka
Hoj
Kawasaki KLX230
Jaha, bara lagt ner hojen? Då hade jag väl fått en massa sand in i grejer och sånt, det var en gammal Suzuki från 1981, jag vet inte om den hade funkat att lägga ner så där.

Sen har jag ett litet krux med min p-plats inne i garaget. Jag måste alltså lyfta hojens bakdel in mot väggen för att den inte ska stå i vägen för vikporten, när den öppnas. P-platsen är liksom bakom porten. Min gamla XJ900 klarade jag knappt att lyfta in, kolla hur jag har det i garaget:
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jaha, bara lagt ner hojen? Då hade jag väl fått en massa sand in i grejer och sånt, det var en gammal Suzuki från 1981, jag vet inte om den hade funkat att lägga ner så där.

Sen har jag ett litet krux med min p-plats inne i garaget. Jag måste alltså lyfta hojens bakdel in mot väggen för att den inte ska stå i vägen för vikporten, när den öppnas. P-platsen är liksom bakom porten. Min gamla XJ900 klarade jag knappt att lyfta in, kolla hur jag har det i garaget:
Inte helt, bara "vickat" loss hjulen.

Kan du inte skaffa ett depåstöd med hjul och ha den på?
 
Nyheter
Rekordpris för Kawasaki Z1 på auktion

Om du har en original och o...

Världens mest bisarra hoj?

Vi tänkte passa på att påmi...

Red Bull KTM Factory Racing redo för MotoGP 2023

Red Bull KTM Factory Racing...

Böhmerland på väg tillbaka

Om du har koll på klassiska...

Swap meet hos Eskil MC

Lördagen den 28 januari, el...

Pirelli DIABLO Supercorsa V4 är här

Under hösten meddelade Pire...

Sporthojsfesten 28 januari

Dags igen för en Sporthojsf...

MotoGP-mästaren Bagnaia väljer #1

Den regerande MotoGP-mästar...

Hyr motorcykel på Madeira

Om du någonsin har varit på...

Ännu ett försäljningsrekord för BMW Motorrad

Tidigare har vi rapporterat...

Top