Trött på att tanka

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Varenda gång jag åker nånstans på mc måste jag tänka på att få med en bensinstation på rutten och det retar mig nåt grönjävligt. Oftast åker jag bara runt i närområdet, typ skogarna mellan Uppsala, Heby, Enköping, Västerås och hela tiden måste jag tänka på hur jag ska få med en mack längs vägen. Som det är nu kommer jag drygt 20 mil innan det tänds en lampa för att slutet är nära. Måste man stå ut med detta? Jag vill egentligen ha mer knuff i maskinen också, men misstänker att det inte kommer med längre aktionsradie.
 
Ta med rygga där du har en tom 5-liters dunk och 2 meter slang så är det bara att stanna vid närmsta fossilbil och låna lite soppa.

Brorsonen (övningskörde) gnällde igår efter en 30-mila tur att tankmätaren nästan stod på noll. Då hade han inte ens slagit på reserven (5 mila extra). Huliganfart. Jag tror dock att du blivit smittad av elbilsnoja.
 
Två små förslag.
1. Eftersom tankmätare är notoriskt opålitliga så bör du köra tomt en gång och se hur långt du verkligen kom efter att lampan tänds. På min urmulti tänds lampan när jag har soppa för 10-12 mil kvar. SS,en tänder när det är 5 liter kvar.
2. En liten flaska på 0,5 - 1 l bensin att ta med i händelse av nöd är inte så dumt. Så slipper du ha räckviddsångest :)
 
Min hoj blinkar ilsket när jag har 70km kvar till soppatorsk, och sen visar alltid hur långt jag kommer på soppan jag har kvar, men det är en klart dystropisk surmätare, jag har åtskilliga liter kvar i tanken när jag är nere på 0km kvar. Antagligen är det för att BMW inte ska få sura klagomål från folk som blir stående längs vägarna, dom har väl en dålig historik av att följa saker blint i Tyskland :hihi
 
Menar du verkligen att du har problem med detta i en av Sveriges mest populerade delar? Macktätheten måste ju vara så hög att du aldrig är mer än 5mil ifrån en station.
Sen kan du ju aktivt välja en maskin som är snålare än duccen som både som nakenhoj och twin drar mer. Vilken modern radfyra som helst med kåpor drar mindre och har mer knuff. Jag kom 25mil med en K5 med packning.
 
Börja kör hoj i finska Lappland så skall du få se på räckviddsnoja...

Rotopax är bra, finns mindre flaskor också som man kan strappa fast på hojen, exempelvis på passagerarfotpinnarna. Lågt placerade och lättåtkomliga. Två 3-liters och du har kanske 12-15 mils ytterligare räckvidd.

"Därför kör jag GSA"
 
Radfyra och kåpor känns spontant fel för flera av de vägar jag kör på. Det brukar bli några mil grus varje gång jag ger mig av hemifrån.
Jag har kanske 3 liter kvar när jag tankar så jag skulle kunna stretcha det en del, men bensinstationerna finns där det finns människor i kluster och dit ska jag ju inte.

Det är inte toppeffekten jag saknar utan mer vrid mitt i registret. Kanske https://www.blocket.se/annons/stockholm/mt_01_offroad/95717919 är en maskin för att lösa det bekymret.:crash
Eventuellt har den också liten aktionsradie.
 
Min hoj blinkar ilsket när jag har 70km kvar till soppatorsk, och sen visar alltid hur långt jag kommer på soppan jag har kvar, men det är en klart dystropisk surmätare, jag har åtskilliga liter kvar i tanken när jag är nere på 0km kvar. Antagligen är det för att BMW inte ska få sura klagomål från folk som blir stående längs vägarna, dom har väl en dålig historik av att följa saker blint i Tyskland :hihi
Kan också bero på att soppatorsk på t.ex. Autobahn kan var straffbelagt. Lika farligt som köra för fort i Sverige.
 
Med en BMW 1200 GSA åker du 50-60 mil mellan tankningarna.
Även KTM 1290 Super Adventure har rätt bra räckvidd. Första långturen till Norge körde jag Örebro - Lillehammer (drygt 42 mil) innan första tankningen. Då var det dessutom mest för att sällskapet stannade och behövde tanka, själv hade jag några liter kvar i tanken.

Värre var det tidigare år när jag körde 990 SM-R, då fick jag tanka så fort tillfälle gavs. Kan såklart ha en del att göra med att den hojen bara har två lägen - "Avstängd" och "Huligan". :rolleyes:
 
Ktm 1290 Adventure T har jag för mig att tanken är 32 liter ... De ska räcka å köra 60 mil ju.. Nackdelen är att dom har slutat tillverka så de får isf bli en begagnad då..
 
Måste nog hålla med Mäkinen. Egentligen klarar man sig på den tankrymden hojen levereras med, men just att kunna stretcha ut besöken på macken skulle vara rätt skönt. Ffa på Autobahn där mackarna ligger med 7 mils avstånd. Tanken på sporthojar rymmer ca 17 liter, och visst, 14 mil kommer man, men 21? I 180 km/h?

Näe, skulle vara rätt fint att inte bli intvingad just där soppan är slut, utan där man faktiskt vill stanna. Ca 20-22 liter vore lagom på sporthojar. Tycker jag. :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top