Trött på att tanka

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oljeblandat 1972, 1 krona litern. Victoria påhängsmotor på en pojkcykel gick en "hel jämra eftermiddag" på den glasflaska man fyllde på macken.


...och vem av er var det som bodde i en kartong under motorvägen? :hej
Fyllde? Man åkte dit efter stängningsdags, hoppade på slangen och fick ut säkert 2-3 dl ur varje pump. Fanns det 4 pumpar blev det nog en liter = 5-6 mil...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Oljeblandat 1972, 1 krona litern. Victoria påhängsmotor på en pojkcykel gick en "hel jämra eftermiddag" på den glasflaska man fyllde på macken.
Och en tjänsteman i privat sektor tjänade 4200 kr i månaden 1973 enligt SCB. Så var det så himla billigt med soppa förr egentligen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och vem av er var det som bodde i en kartong under motorvägen? :hej
Jag har ett 10cm lång ärr i vänster jumske efter ett kopplingshantag (och sjukhusjournal) som bevis på att jag kört tvåhjuligt motorfordon när oljeblandad soppa kostade en spänn. Morsan höll på att smälla av, inte för den lilla revan i byxorna, utan för det underhudsfett som vällde ut när jag drog ner fillingarna för att kika på om det var "stor skada skedd". <tm lars ekborg>
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag har ett 10cm lång ärr i vänster jumske efter ett kopplingshantag (och sjukhusjournal) som bevis på att jag kört tvåhjuligt motorfordon när oljeblandad soppa kostade en spänn. Morsan höll på att smälla av, inte för den lilla revan i byxorna, utan för det underhudsfett som vällde ut när jag drog ner fillingarna för att kika på om det var "stor skada skedd". <tm lars ekborg>
Du klarade lillbrinken iaf. Tur det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Och en tjänsteman i privat sektor tjänade 4200 kr i månaden 1973 enligt SCB. Så var det så himla billigt med soppa förr egentligen?
1975 fick jag 3300:- / mån som nyanställd i försvaret.
Vi brukade lägga en femma var för att ha råd att cruisa fredag lördag. Så 25:- räckte att försörja en 331cui två kvällar/nätter :cool:

Kamrater till mig använde en radioantenn för att stoppa räkneverket i en del pumpar. :ajjabajja
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har ett 10cm lång ärr i vänster jumske efter ett kopplingshantag (och sjukhusjournal) som bevis på att jag kört tvåhjuligt motorfordon när oljeblandad soppa kostade en spänn. Morsan höll på att smälla av, inte för den lilla revan i byxorna, utan för det underhudsfett som vällde ut när jag drog ner fillingarna för att kika på om det var "stor skada skedd". <tm lars ekborg>
Lars Ekborg framförde sketchen men det var faktiskt Beppe Wolgers som skrev texten, Beppe uppfattade jag som helyllekille utan onda inslag. Men det är nog den bästa monolog jag har lyssnat på. :tummenupp:rofl
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
På inställningarna till vänster har jag inte markerat något av de tre rutt-alternativen.
View attachment 461287
Provade drygt halva sträckan idag. Hoppig asfalt första biten från Heby. Lagom bred väg och jag mötte en bunt hojar innan jag korsade 70:an.
Möjligen lite väl långa raksträckor.

Tack för tipset!
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Gosh vad jag saknat detta forumet..
?
Har inget att tillägga mer än att hojbyte kan lösa bekymret. På en 600RR så är det rätt gött att kliva av, tanka & ta en körv.

Samt attt ergonomin tillåter att du kör i 180-240, vad som nu är lämplig Autobahn-hastighet.

Tjöp en cheeeyhundra dIreCKT!
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Fast skyltarna är väl bara rekommenderad hastighet när det finns andra fordon, som skulle kunna vara poliser, i närheten..?
Det är som med trefas. ALLTID multiplicerat med roten ur 3, alltså 70 = 121.24

Samt då, skyltad hastighet * 1 om Aina är i närheten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ska man hålla på med en massa matematiska beräkningar blir man ju tvungen att kliva av och räkna på fingrarna så då kan man lika gärna tanka.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top