Trött på att tanka

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Varenda gång jag åker nånstans på mc måste jag tänka på att få med en bensinstation på rutten och det retar mig nåt grönjävligt. Oftast åker jag bara runt i närområdet, typ skogarna mellan Uppsala, Heby, Enköping, Västerås och hela tiden måste jag tänka på hur jag ska få med en mack längs vägen. Som det är nu kommer jag drygt 20 mil innan det tänds en lampa för att slutet är nära. Måste man stå ut med detta? Jag vill egentligen ha mer knuff i maskinen också, men misstänker att det inte kommer med längre aktionsradie.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ta med rygga där du har en tom 5-liters dunk och 2 meter slang så är det bara att stanna vid närmsta fossilbil och låna lite soppa.

Brorsonen (övningskörde) gnällde igår efter en 30-mila tur att tankmätaren nästan stod på noll. Då hade han inte ens slagit på reserven (5 mila extra). Huliganfart. Jag tror dock att du blivit smittad av elbilsnoja.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Två små förslag.
1. Eftersom tankmätare är notoriskt opålitliga så bör du köra tomt en gång och se hur långt du verkligen kom efter att lampan tänds. På min urmulti tänds lampan när jag har soppa för 10-12 mil kvar. SS,en tänder när det är 5 liter kvar.
2. En liten flaska på 0,5 - 1 l bensin att ta med i händelse av nöd är inte så dumt. Så slipper du ha räckviddsångest :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min hoj blinkar ilsket när jag har 70km kvar till soppatorsk, och sen visar alltid hur långt jag kommer på soppan jag har kvar, men det är en klart dystropisk surmätare, jag har åtskilliga liter kvar i tanken när jag är nere på 0km kvar. Antagligen är det för att BMW inte ska få sura klagomål från folk som blir stående längs vägarna, dom har väl en dålig historik av att följa saker blint i Tyskland :hihi
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Menar du verkligen att du har problem med detta i en av Sveriges mest populerade delar? Macktätheten måste ju vara så hög att du aldrig är mer än 5mil ifrån en station.
Sen kan du ju aktivt välja en maskin som är snålare än duccen som både som nakenhoj och twin drar mer. Vilken modern radfyra som helst med kåpor drar mindre och har mer knuff. Jag kom 25mil med en K5 med packning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Börja kör hoj i finska Lappland så skall du få se på räckviddsnoja...

Rotopax är bra, finns mindre flaskor också som man kan strappa fast på hojen, exempelvis på passagerarfotpinnarna. Lågt placerade och lättåtkomliga. Två 3-liters och du har kanske 12-15 mils ytterligare räckvidd.

"Därför kör jag GSA"
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Radfyra och kåpor känns spontant fel för flera av de vägar jag kör på. Det brukar bli några mil grus varje gång jag ger mig av hemifrån.
Jag har kanske 3 liter kvar när jag tankar så jag skulle kunna stretcha det en del, men bensinstationerna finns där det finns människor i kluster och dit ska jag ju inte.

Det är inte toppeffekten jag saknar utan mer vrid mitt i registret. Kanske https://www.blocket.se/annons/stockholm/mt_01_offroad/95717919 är en maskin för att lösa det bekymret.:crash
Eventuellt har den också liten aktionsradie.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min hoj blinkar ilsket när jag har 70km kvar till soppatorsk, och sen visar alltid hur långt jag kommer på soppan jag har kvar, men det är en klart dystropisk surmätare, jag har åtskilliga liter kvar i tanken när jag är nere på 0km kvar. Antagligen är det för att BMW inte ska få sura klagomål från folk som blir stående längs vägarna, dom har väl en dålig historik av att följa saker blint i Tyskland :hihi
Kan också bero på att soppatorsk på t.ex. Autobahn kan var straffbelagt. Lika farligt som köra för fort i Sverige.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Med en BMW 1200 GSA åker du 50-60 mil mellan tankningarna.
Även KTM 1290 Super Adventure har rätt bra räckvidd. Första långturen till Norge körde jag Örebro - Lillehammer (drygt 42 mil) innan första tankningen. Då var det dessutom mest för att sällskapet stannade och behövde tanka, själv hade jag några liter kvar i tanken.

Värre var det tidigare år när jag körde 990 SM-R, då fick jag tanka så fort tillfälle gavs. Kan såklart ha en del att göra med att den hojen bara har två lägen - "Avstängd" och "Huligan". :rolleyes:
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ktm 1290 Adventure T har jag för mig att tanken är 32 liter ... De ska räcka å köra 60 mil ju.. Nackdelen är att dom har slutat tillverka så de får isf bli en begagnad då..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Måste nog hålla med Mäkinen. Egentligen klarar man sig på den tankrymden hojen levereras med, men just att kunna stretcha ut besöken på macken skulle vara rätt skönt. Ffa på Autobahn där mackarna ligger med 7 mils avstånd. Tanken på sporthojar rymmer ca 17 liter, och visst, 14 mil kommer man, men 21? I 180 km/h?

Näe, skulle vara rätt fint att inte bli intvingad just där soppan är slut, utan där man faktiskt vill stanna. Ca 20-22 liter vore lagom på sporthojar. Tycker jag. :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top