Thunderace-tråden!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad använder du för olja och när bytte du sist? För jag tycker det är rätt stor skillnad hur växellådan beter sig beroende på vilken olja man använder.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad använder du för olja och när bytte du sist? För jag tycker det är rätt stor skillnad hur växellådan beter sig beroende på vilken olja man använder.

Jag misstänker att det är mig frågan är ställd till.

Jag kör med 10w40 helsyntet. Senast jag bytte var 2006 :rodnar. Har bara blivit 820 mil sen dess. :(

2006 använde jag shell-olja. Nu blev det Biltemas.

Återkommer 2020 med rapport om hur om hur mycket biltema-olja som hojen drog...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du bör byta olja oftare. Milen spelar inte lika stor roll som att man byter ofta. Man behöver heller inte köpa de dyraste oljorna så länge kvaliteten är likadan.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Du bör byta olja oftare. Milen spelar inte lika stor roll som att man byter ofta. Man behöver heller inte köpa de dyraste oljorna så länge kvaliteten är likadan.

Den här hojen har inte varit påställd alla år sen 2006 så det är i hög grad därför som "åren dragit iväg" när det gäller oljan. När hojen kom ut så var oljebytesintervallet på dessa hojar 600 mil men någongång omkring 2001 så ändrade sig yamaha och ökade på till 1000 mil för dessa hojar. (Sa i.a.f. yamma-återförsäljarn till mig.) Filtret behövde redan enligt de gamla bestämmelserna bara bytas var 1200 mil men jag byter alltid filter samtidigt som oljan.

Jag byter inte efter kalender. Jag byter efter mil och körstil. Om oljan efter 250 miljoner år helt plötsligt skulle få för sig att stelna i hojens oljekanaler så lär det nog lika gärna kunna ske 30 minuter efter bytet som efter 30 månader. En titt i det gamla oljefiltret visar dock att det inte kan påvisas nån uppbyggnad av "gegga" ens efter 8 år. Oljan flöt hur fint och normalt som helst trots sin ålder. Jag har hållit på med såna här genesismotorer i 19 år och några tusentals mil nu, och har delat motorblocken några gånger, men jag har då aldrig märkt att oljan fått för sig att klumpa sig e.dy. Så att hålla på o byta bara för bytandets skull håller jag inte på med. Med tanke på att hojarna endast körs under sommaren så lär nog effekten av någon viskositetsförändring vara marginell. Snackar vi bilmotor och -30 grader vore det förståss en annan historia.

Sen är min Thunder dessutom väldigt snällt kört. (Som förbrukningen här ovan säkert skvallrar om. :)) Under dessa 8 år har hon t.ex. inte kört >200 km/h i 1 kilometer. Om jag varvade till 11 000 lite oftare än jag gör så skulle jag byta olja därefter. Men .... jag börjar nog bli för gammal för såna barnsligheter. :)
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
tjena boys, ska hämta en Thunderace åt en vän om några timmar. Han lär väl dyka upp här också antar jag :) verkar vara sköna hojjar om dom tagits väl hand om.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Vad använder du för olja och när bytte du sist? För jag tycker det är rätt stor skillnad hur växellådan beter sig beroende på vilken olja man använder.
Kan vara mig frågan är riktad till? Oljan är ganska gammal faktiskt.. Det är det första som står på schemat så fort jag kommer i närheten av hojen igen (min säsong har varit ytterst begränsad än så länge :( ). Tänkte slänga i Biltemas helsyntet och sedan byta till castrol power 1 i början av nästa säsong. Ska helt ärligt säga att jag inte vet vilken olja det är i nu eftersom jag lagt så pass få mil på hojen och den var nyservad när jag köpte den och 4000-milsservice gjordes 2010 (för 150 mil sedan). Bägge på firma.

Om du kopplar och sen väntar nån sekund innan du lägger i växeln smäller det lika kraftigt i lådan då?

Det smäller i min låda också när jag petar i ettan men om jag väntar ett par sekunder går det smidigare. Jag tycker dessutom att det blivit lite bättre efter att bytte bromsvätska och luftade kopplingen senast.
Ingen skillnad i om jag kopplat lång eller kort stund. En kompis pratade om att det kunde vara gafflarna i lådan som börjat bli slitna? Får se vad som händer efter mitt oljebyte.. När det nu blir... :huvet

Edit: Vet ni förresten om crashpuckar (motor) till thundercaten är kompatibla med våra hojar?
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Thundercat-puckar passa rnog itne då det skiljer mycket mellan dessa två. YZF 750 puckar kan passa dock då motorerna är i det närmaste identiska och puckarna brukar sitta i motorfästen.
 

Cafe Andy

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Harley 1200 Cafe Racer 1997 Yamaha yzf1000r Thunderace
Någon som vet nån bra hemsida eller butik som man kan hitta lite custom delar till en thunderace. Typ kåpor,avgas system eller annat kul?
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Jag har en framgaffel fundering.

Jag har en framgaffel fundering.
Jag har en -00 T-ace.
När jag bytte tätningar och olja i gaffeln fick jag ett dilemma.
Problemet är grund inställningen av stoppmuttern (och följaktligen själva grundinställningen) till ”rebound” justeringen.
I service manualen (den som finns här och var på nätet) finns en bild hur man mäter in läget/gänglängd ovan stopp muttern samt texten:
* install the lock nut (1) and set the tread length.
överst på nästa sida står det:
”tread lenght: 16mm (0,6in)”
men på mina gaffelben finns inte så mycket gäng att tillgå!!
- jag renoverade ett ben i taget och kunde mäta hur det andra, av mej o-rörda benet var justerat så jag satte ihop den med det måttet.
Jag vet att det skruvats tidigare i benen för förre ägaren sa ”yamaha verkstan XX har bytt olja och tätningar i gaffeln, är det nått problem så kontakta dom”
Detta är ett antal år sedan och ”verkstan XX” skruvar i dag inte yamaha eller har nån uppgift om detta mått.
Är det någon här som sitter inne med ”rätt mått”?
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Thundercat-puckar passa rnog itne då det skiljer mycket mellan dessa två. YZF 750 puckar kan passa dock då motorerna är i det närmaste identiska och puckarna brukar sitta i motorfästen.

Okej. Någon koll på gänga och sånt där på den bulten? Tänkte försöka komma lite billigt undan och köpa på ebay. Resonerar som så att det är bättre än inget (eller?).

Tog för övrigt mitt efterlängtade körkort idag. Så nu slipper mina vänner/handledare sällskapa mig när jag blir sugen på att rasta pärlan. En resa som påbörjades 2008 och har dragit ut på tok för länge på grund av djupt fastkilad tumme i rektum.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tog för övrigt mitt efterlängtade körkort idag. Så nu slipper mina vänner/handledare sällskapa mig när jag blir sugen på att rasta pärlan. En resa som påbörjades 2008 och har dragit ut på tok för länge på grund av djupt fastkilad tumme i rektum.

Grattis ! Gött :banana
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
http://www.ebay.com/sch/Motorcycle-...rcycles_Parts_Accessories&Model=FZR1000&rt=nc

Inga nya grejjer direkt (hmm har modellen blivit gammal)

Äldre röret passar om du byter tråg och oljePickup till äldre motorns

Kan meddela att där nu sitter ett akra helsystem med en hexagondämpare i kolfiber:tummenupp
Helt magiskt om du frågar mig, med k&n filter och bänkkörning landade hon på 136,7whp och 108,6 i vrid.
Kan hålla med om att köra henne under 3000 varv är ingen höjdare, men jag ligger oftast inte under 5000+
Så det passar mig som handsken.....
Det ser och låter perfekt (i mina öron)
Akrapovic is tha shit:rock
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Någon som vet var man kan hitta kortare "dogbone"?
Har provat och köra med 200/55-17 bakdäck i sommar och gillade hennes stands och att hon blev kvickare i kurvorna:banana...... Hade tänkt sätta på 190/55 igen men vill fortfarande ha samma höjd bak och behöver då kortare dogbone...... Förslag?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Finns på ebay. Nån säljer en med fyra olika längder så man kan prova vad som passar bäst. Verkar vettigt.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Marksyn!
Lärdom 1: Torkad lera är halt. Även i riktigt låga hastigheter..
Lärdom 2: Armbågen är en ypperlig kroppsdel att dämpa fall med. Enda nackelen är att den blir lite blå.
Lärdom 3: Plast är billigt från Kina

Måste säga att det känns bra att ha den biten avklarad. Så medan glasfibern torkar i väntan på nya kåpor beställdes det även lite annat smått och gott. Bland annat nya lampor. Tänkte då sätta in H4 LED i bägge lyktor för att få dubbelt upp av både hel- och halv (Kör i princip bara i dagsljus) . Insåg sedan samma sak som många andra i tråden att halvljuset inte går på halvljustråden i H4-lampan utan i H7:an...

Var tvungen att kolla upp i kopplingsschemat och visst är det så... På EU-modellerna (utom UK) så går det bara två kablar till vardera lampa. Så det blir väl helt enkelt till att sno ström från varandras kablage för att få dem att bli "fullt fungerande" H4. Det ska bli spännande att se resultatet när de väl dimper ner i brevlådan.
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Marksyn!
Lärdom 1: Torkad lera är halt. Även i riktigt låga hastigheter..
Lärdom 2: Armbågen är en ypperlig kroppsdel att dämpa fall med. Enda nackelen är att den blir lite blå.
Lärdom 3: Plast är billigt från Kina

Måste säga att det känns bra att ha den biten avklarad. Så medan glasfibern torkar i väntan på nya kåpor beställdes det även lite annat smått och gott. Bland annat nya lampor. Tänkte då sätta in H4 LED i bägge lyktor för att få dubbelt upp av både hel- och halv (Kör i princip bara i dagsljus) . Insåg sedan samma sak som många andra i tråden att halvljuset inte går på halvljustråden i H4-lampan utan i H7:an...

Var tvungen att kolla upp i kopplingsschemat och visst är det så... På EU-modellerna (utom UK) så går det bara två kablar till vardera lampa. Så det blir väl helt enkelt till att sno ström från varandras kablage för att få dem att bli "fullt fungerande" H4. Det ska bli spännande att se resultatet när de väl dimper ner i brevlådan.


Är lite sugen på Kina kläder.....
Så jag väntar spänt på omdöme, kvalitet, infästningar och passform....,:)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Är lite sugen på Kina kläder.....
Så jag väntar spänt på omdöme, kvalitet, infästningar och passform....,:)

Kåporna beställdes till mitt föräldrarhem (30 mil härifrån) där garaget är bättre utrustat.. Och nästa gång jag kommer vara där en längre tid är nog tidigast runt jul. Men jag lovar att uppdatera med resultat när det nu blir!
 

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Kåporna beställdes till mitt föräldrarhem (30 mil härifrån) där garaget är bättre utrustat.. Och nästa gång jag kommer vara där en längre tid är nog tidigast runt jul. Men jag lovar att uppdatera med resultat när det nu blir!


Ingen fara, hade tänkt att lägga den trista vintern på att fila på finishen. La ju sommarn på maskinen:D
Ny lack på gammalt eller spara org kåporna och ny lack på kopior..... Har inte bestämt mig än:3freak
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top